Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Da har du vel ikke nisser, eller stjerner eller gaver heller da? Hva i all verden har nissen med Jesus fødsel å gjøre? Var han en av de tre vise menn kanskje? 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Hva i all verden har nissen med Jesus fødsel å gjøre? Var han en av de tre vise menn kanskje? Julenissen, og tradisjonen med å dele ut gaver på julaften stammer fra St. Nicholas, en biskop som levde på 400-tallet, og er åpenbart relatert til kristendommen. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Kan du forklare hvordan julenissen er et religiøst symbol, og hvilken religion den representerer? Julenissen, og tradisjonen med å dele ut gaver på julaften stammer fra St. Nicholas, en biskop som levde på 400-tallet, og er åpenbart relatert til kristendommen. 0 Siter
Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Julenissen, og tradisjonen med å dele ut gaver på julaften stammer fra St. Nicholas, en biskop som levde på 400-tallet, og er åpenbart relatert til kristendommen. Så den norske fjøsnissen 'stammer fra' St.Nicholas? 0 Siter
Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Julenissen, og tradisjonen med å dele ut gaver på julaften stammer fra St. Nicholas, en biskop som levde på 400-tallet, og er åpenbart relatert til kristendommen. 400 år etter Jesus fødsel ja. Da er kanskje nissen relatert til kristendommen, men jeg lurte på hva slags sammenheng nissen har med Jesus fødsel, for det er jo Jesus fødsel vi feirer med jul? 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Så den norske fjøsnissen 'stammer fra' St.Nicholas? Nei, det har jeg ikke sagt. Men den norske fjøsnissen delte aldri ut gaver på julaften og har ikke noe med julegavetradisjonen å gjøre. Det er julenissen det, en annen nisse. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 400 år etter Jesus fødsel ja. Da er kanskje nissen relatert til kristendommen, men jeg lurte på hva slags sammenheng nissen har med Jesus fødsel, for det er jo Jesus fødsel vi feirer med jul? " for det er jo Jesus fødsel vi feirer med jul" Det er det. :-) Og St. Nicholas delte ut gaver til barna på samme måte som de vise menn delte ut gaver til jesusbarnet. 0 Siter
Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 I Norge bl.a, så er det mange forskjellige tradisjoner som er blitt knyttet til jul og Jesus fødsel, som fjøsnissen og den 7-armede lysestaken f.eks. Mange tror at disse tradisjonene hører Jesus fødsel til på en eller annen måte. Juletre f.eks, er en gammel hedensk skikk. Og mange tror også at Jesus ble født på julaften, altså 24.des. Jula og meningen med den har blitt helt 'rotet av'. Den består nå av tradisjoner hentet fra flere religiøse/- ikkereligiøse handlinger. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 I Norge bl.a, så er det mange forskjellige tradisjoner som er blitt knyttet til jul og Jesus fødsel, som fjøsnissen og den 7-armede lysestaken f.eks. Mange tror at disse tradisjonene hører Jesus fødsel til på en eller annen måte. Juletre f.eks, er en gammel hedensk skikk. Og mange tror også at Jesus ble født på julaften, altså 24.des. Jula og meningen med den har blitt helt 'rotet av'. Den består nå av tradisjoner hentet fra flere religiøse/- ikkereligiøse handlinger. "Juletre f.eks, er en gammel hedensk skikk." Nei, det er det ikke. Juletreet, dvs tradisjonen med å kutte ned et tre og trekke det inn i huset og pynte det, kom til Norge på 1800-tallet, importert fra Tyskland. Her var det en gruppe kristne (angivelig startet av Martin Luther selv) som for 500-600 år siden startet juletretradisjonen slik vi kjenner den i dag. Treet skal symbolisere evig liv. Stjernen er betlehemsstjernen, lysene symboliserer Jesus, verdens lys, mens de hjerteformede kurvene skal symbolisere Jesu kjærlighet til menneskene. 0 Siter
favn Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Det er vel ingen grunn til å ha et jødisk symbol i heimen dersom man ikke bekjenner seg til jødedommen. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Det er vel ingen grunn til å ha et jødisk symbol i heimen dersom man ikke bekjenner seg til jødedommen. Du finner 7-armede lysestaker i de fleste norske kirker. Symbolikken bak kommer fra gammeltestamentet, tror jeg. 0 Siter
Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 "Juletre f.eks, er en gammel hedensk skikk." Nei, det er det ikke. Juletreet, dvs tradisjonen med å kutte ned et tre og trekke det inn i huset og pynte det, kom til Norge på 1800-tallet, importert fra Tyskland. Her var det en gruppe kristne (angivelig startet av Martin Luther selv) som for 500-600 år siden startet juletretradisjonen slik vi kjenner den i dag. Treet skal symbolisere evig liv. Stjernen er betlehemsstjernen, lysene symboliserer Jesus, verdens lys, mens de hjerteformede kurvene skal symbolisere Jesu kjærlighet til menneskene. "Treet skal symbolisere evig liv. Stjernen er betlehemsstjernen, lysene symboliserer Jesus, verdens lys, mens de hjerteformede kurvene skal symbolisere Jesu kjærlighet til menneskene." Og dette står i bibelen? 0 Siter
Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 "Juletre f.eks, er en gammel hedensk skikk." Nei, det er det ikke. Juletreet, dvs tradisjonen med å kutte ned et tre og trekke det inn i huset og pynte det, kom til Norge på 1800-tallet, importert fra Tyskland. Her var det en gruppe kristne (angivelig startet av Martin Luther selv) som for 500-600 år siden startet juletretradisjonen slik vi kjenner den i dag. Treet skal symbolisere evig liv. Stjernen er betlehemsstjernen, lysene symboliserer Jesus, verdens lys, mens de hjerteformede kurvene skal symbolisere Jesu kjærlighet til menneskene. Mange gamle tradisjoner ble tatt opp i kristendommen for å gjøre kristningen enklere for folk å akseptere. Slik ble mange hedenske skikker integrert i den nye religionen. Tenkt på dét? 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 "Treet skal symbolisere evig liv. Stjernen er betlehemsstjernen, lysene symboliserer Jesus, verdens lys, mens de hjerteformede kurvene skal symbolisere Jesu kjærlighet til menneskene." Og dette står i bibelen? Jada, i juletreets evangelium: "Så sa engeleneln til dem: La alle minnes denne natt. De skal hugge et tre, bære det inn foran peisen, og pynte det med lys og stjerner til minne om det mirakel som har skjedd". Eller kanskje ikke :-) Men det betyr ikke at det ikke er en kristen skikk, på samme måte som at Petter Dass sine salmer er kristne, selv om de ikke står i bibelen. 0 Siter
ariadne Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Julenissen, og tradisjonen med å dele ut gaver på julaften stammer fra St. Nicholas, en biskop som levde på 400-tallet, og er åpenbart relatert til kristendommen. Den norske nissen som bor i låver og spiser grøt er rimelig langt fra denne tradisjonen. Julen (å drikka jol - å feire at solen kommer tilbake) er et godt oppkok av gamle tradisjoner, og det er ingenting i veien for å feire jul uten å legge noe som helst kristent i det. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Den norske nissen som bor i låver og spiser grøt er rimelig langt fra denne tradisjonen. Julen (å drikka jol - å feire at solen kommer tilbake) er et godt oppkok av gamle tradisjoner, og det er ingenting i veien for å feire jul uten å legge noe som helst kristent i det. Men det er ikke julenissen! Det er fjøsnissen det, og derfra vanker ikke gaver til barna. Når man feirer tradisjonell jul i dag, gjør man det basert på vår kristne kulturarv, det er jeg redd man bare får akseptere. Så får det være opp til hver enkelt å legge det man ønsker i det. 0 Siter
ariadne Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Men det er ikke julenissen! Det er fjøsnissen det, og derfra vanker ikke gaver til barna. Når man feirer tradisjonell jul i dag, gjør man det basert på vår kristne kulturarv, det er jeg redd man bare får akseptere. Så får det være opp til hver enkelt å legge det man ønsker i det. Nettopp, det er nissen, noe som understreker itt poeng med at det hele er et sammensurium, hvor det kristne er en del. Den kristne jul tok opp i seg mange av de tidligere tradisjonene for å gjøre overgangen lettere, utgangspunktet er mye eldre enn kristendommen. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Nettopp, det er nissen, noe som understreker itt poeng med at det hele er et sammensurium, hvor det kristne er en del. Den kristne jul tok opp i seg mange av de tidligere tradisjonene for å gjøre overgangen lettere, utgangspunktet er mye eldre enn kristendommen. "Den kristne jul tok opp i seg mange av de tidligere tradisjonene for å gjøre overgangen lettere, utgangspunktet er mye eldre enn kristendommen. " Neida, det er egentlig ganske ryddig - julenissen er en kristen tradisjon, og er den vi feirer på julaften. Men setter du grøt ut til fjøsnissen, så tror jeg ikke du finner noen kristne tradisjoner som dekker den handlingen. Å påstå at fjøsnissen er "eldst", tror jeg vanskelig kan bevises. (Vi har hatt veldig dårlige tradisjoner med å dokumentere de gamle kulturene her oppe i nord). Har du forresten tenkt over hvor ordet Nisse kommer fra? 0 Siter
ariadne Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 "Den kristne jul tok opp i seg mange av de tidligere tradisjonene for å gjøre overgangen lettere, utgangspunktet er mye eldre enn kristendommen. " Neida, det er egentlig ganske ryddig - julenissen er en kristen tradisjon, og er den vi feirer på julaften. Men setter du grøt ut til fjøsnissen, så tror jeg ikke du finner noen kristne tradisjoner som dekker den handlingen. Å påstå at fjøsnissen er "eldst", tror jeg vanskelig kan bevises. (Vi har hatt veldig dårlige tradisjoner med å dokumentere de gamle kulturene her oppe i nord). Har du forresten tenkt over hvor ordet Nisse kommer fra? Som jul er fra jol er nisse fra sankt Nicolaus. Du mener det er ryddig - jeg mener det er et oppkok. Jeg avslutter denne diskusjonen nå. De fire adventslysene har jeg blåst ut, datteren min skal spille julekonsert i domkirken nå. Menorahen blir ikke tent før vi kommer hjem til min mor til jul... 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Som jul er fra jol er nisse fra sankt Nicolaus. Du mener det er ryddig - jeg mener det er et oppkok. Jeg avslutter denne diskusjonen nå. De fire adventslysene har jeg blåst ut, datteren min skal spille julekonsert i domkirken nå. Menorahen blir ikke tent før vi kommer hjem til min mor til jul... "Som jul er fra jol er nisse fra sankt Nicolaus." ... som levde lenge før første forekomst av begrepet "jol" var dokumentert... "De fire adventslysene har jeg blåst ut, datteren min skal spille julekonsert i domkirken nå. Menorahen blir ikke tent før vi kommer hjem til min mor til jul..." :-) Alt sammen fine kritstne tradisjoner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.