Lurveline Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Du finner 7-armede lysestaker i de fleste norske kirker. Symbolikken bak kommer fra gammeltestamentet, tror jeg. Den norske kirke er blitt til ved en blanding av hedenske skikker og innhenting av andre religiøse symboler og handlinger. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 Den norske kirke er blitt til ved en blanding av hedenske skikker og innhenting av andre religiøse symboler og handlinger. Neida. 0 Siter
Lurveline Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 Den norske kirke er blitt til ved en blanding av hedenske skikker og innhenting av andre religiøse symboler og handlinger. Nei vel? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 Hm, 7armet lystestake er mer et jødisk symbol ja, har det noe med hanukkah å gjøre? Den er jo ferdig nå er den ikke, men sammenfaller litt med advent? ellernoe sånt? Iallefall så mener jeg å huske den figurerer i bibelen og da, men ikke sånn direkte med jesus da...(men så bruker jo jødene det gamle testamente og da og det var vel der det stod) Ja den syvarmete lysestaken brukes av jöder rundt hanukkah, men det har ikke sammenheng med jul. At den har vært brukt har som tegn pa advent er noe annet. Hanukkah er na i disse tider, og i USA gar det i ett fra Thanksgiving til hanukkah og jul. Derfor sier man Happy holidays i desember. Har en jödisk venninne i New Jersey som kjöpte hanukkahklær til barna sine da jeg kjöpte juleklær. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 "Det finnes ikke amerikanske tradisjoner," Hm... thanksgiving? Ja du har rett, det er det eneste ene som amerikanere har utviklet helt fra roten av, og som binder dem sammen. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 20. desember 2004 Skrevet 20. desember 2004 Nei vel? Nei. Den norske kirken er utvilsomt et kristent sted. Jula, slik den feires i dag er også en høytid full av religiøs symbolikk. Jeg forstår ikke helt behovet for å ta avstand fra det, og finne "unnskyldninger" for å feire jul slik man pleier. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.