Gå til innhold

7- armet lysestake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du finner 7-armede lysestaker i de fleste norske kirker.

Symbolikken bak kommer fra gammeltestamentet, tror jeg.

Den norske kirke er blitt til ved en blanding av hedenske skikker og innhenting av andre religiøse symboler og handlinger.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

9

• ariadne

7

• fyrlykt

2

• noami

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den norske kirke er blitt til ved en blanding av hedenske skikker og innhenting av andre religiøse symboler og handlinger.

Neida.

Skrevet

Nei vel?

Skrevet

Hm, 7armet lystestake er mer et jødisk symbol ja, har det noe med hanukkah å gjøre? Den er jo ferdig nå er den ikke, men sammenfaller litt med advent? ellernoe sånt? Iallefall så mener jeg å huske den figurerer i bibelen og da, men ikke sånn direkte med jesus da...(men så bruker jo jødene det gamle testamente og da og det var vel der det stod)

Ja den syvarmete lysestaken brukes av jöder rundt hanukkah, men det har ikke sammenheng med jul. At den har vært brukt har som tegn pa advent er noe annet. Hanukkah er na i disse tider, og i USA gar det i ett fra Thanksgiving til hanukkah og jul. Derfor sier man Happy holidays i desember. Har en jödisk venninne i New Jersey som kjöpte hanukkahklær til barna sine da jeg kjöpte juleklær.

Skrevet

"Det finnes ikke amerikanske tradisjoner,"

Hm... thanksgiving?

Ja du har rett, det er det eneste ene som amerikanere har utviklet helt fra roten av, og som binder dem sammen.

Skrevet

Nei vel?

Nei. Den norske kirken er utvilsomt et kristent sted.

Jula, slik den feires i dag er også en høytid full av religiøs symbolikk. Jeg forstår ikke helt behovet for å ta avstand fra det, og finne "unnskyldninger" for å feire jul slik man pleier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...