Gå til innhold

Gallesten-rens - Dr. Hulda Clarks kur


Livia

Anbefalte innlegg

Etter å ha født en nydelig datter har jeg fått problemer med gallestein.

Jeg har hatt 3 sterke anfall og har ellers smerter av varierende grad hver dag, selv om jeg spiser bare frukt og grønnsaker for tiden.

Neste uke skal jeg ta en ERCP på sykehuset, og da fjerner de evt. stener de finner i gallegangen. Men blir jeg ikke symptomfri da, så vil legen min helst fjerne hele galleblæren. Det har jeg liten lyst til.

Er det noen som har forsøkt Dr. Huldas gallestein-rens? Hva sier legen til nedenfor nevnte kur, tror du dette har noe for seg. Er det ellers andre ting jeg kan prøve før jeg gir meg kirurgene i vold?

Dr. Hulda Clarks kur:

DAG 1

Kl. 14.00 (Drikk bare eplejuice fra morgenen av!)

Bland Epsom-saltet (MgSO4= Magnesium Sulphate = EPSOM salt) i ca. 6 dl. vann. Dette utgjør 4 doseringer á 1½ dl hver. Still det til avkjøling i kjøleskapet. (For smakens skyld)

Kl. 18.00 Drikk 1½ dl. av saltblandingen. Det kan evt. tilsettes 1/8 tsk. C-vitaminpulver for å gjøre det mer smakfullt. Skyll evt. munnen etterpå.

Kl. 20.00 Drikk igjen 1½ dl. av saltblandingen.

Kl. 21.45 Forbered grape/olivenolje drikken: Hell 1 dl. olivenolje i et glass med skrulokk. Press ut saften av grapefruktene til du får ca. 1,2 dl. saft. Hell grapefruktjuicen i krukken med olivenolje.

Sørg for å bli ferdig med toilettbesøkene innen kl. 22.00.

Kl. 22.00 Ta Ornithinekapslene til de første sipp av olje/grapefrukt-blandingen. Drikk resten av olje/grapefruktblandingen innen 5 min. stående ved siden av sengen.

LEGG DEG ØYEBLIKKELIG NED PÅ RYGGEN (med hodet høyt) I SENGEN OG LIGG FULLSTENDIG STILLE I 20 MINUTTER.

Prøv, om du kan føle stenene på veien fra gallegangene i leveren. Noen har fornemmelsen av et helt tog av marmorkuler som triller ut av leveren. Det er ingen smerter ved det, fordi Epsomsaltene bidrar til at galletraktklaffene holder seg åpne.

Ta natten og hold sengen, legg deg til å sove normalt med vanlig hodepute- høyde etter disse 20 minuttene. Det er helt avgjørende for resultatet av kuren at man blir liggende. Forsøket på å få gallestenene ut kan mislykkes helt, hvis man ikke blir liggende.

DAG 2

NESTE MORGEN: (Tidligst kl. 6.00):

Hvis du har kvalme eller vondt i magen, så bli liggende og vent litt til det har gitt seg litt. Gå evt. på toalettet. Deretter: Drikk for 3.e gang 1½ dl saltblanding.

2 TIMER SENERE:

Drikk siste 1½ dl saltblandingen. Om ønskelig kan du legge deg ned igjen.

ETTER YTTELIGERE 2 TIMER:

Gratulerer!!! Du er kommet gjennom selve kuren, og har fått fjernet dine gallestener uten å bli operert! Du kan begynne å spise igjen. Begynn med litt juice og etter en halv times tid litt frukt. Vent enda en time før du spiser litt alminnelig mat, men den skal være lett, spar på fettet til senere på dagen. Ved kveldstid kan man spise normalt og er over tretthet o.l. Spis eventuelt litt Acidophilus for å få tarmkulturen i gang igjen.

HVORDAN GIKK DET SÅ?

Det kan forventes diaré fra et par timer etter at man har drukket det første Epsom-saltet og til et par timer etter det siste. Hold øye med det som kommer ut! Bruk en lommelykt til å undersøke, hva som kommer ut i toiletter. Gallesten kan ha mange former, men felles for dem er at de er grønne. De inneholder cholesterol og vil derfor flyte til forskjell fra mage/tarminnholdet, som vil synke til bunns. Tell dem. For å komme en allergi eller mange andre alvorlige sykdommer til livs, er det nødvendig å kvitte seg med minst 2000 gallestener. Etter en utrenskning med færre stener kan man kanskje få en lettelse for sin lidelse i noen dager, men symptomene vender tilbake.

I noen tilfeller er en sykdoms årsak knyttet til en bestemt gallesten (inneholdene en parasitt), og først når denne blir presset ut, kommer den forbedring, man arbeider for å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Livia.

Dette minner om en gallestenskur som selges fra en del apotek som også består av avføringsmidler blandet med en olje og fruktsyre. Tanken er at galleblæra skal trekke seg voldsomt sammen ved oljeinntaket og tømme seg for stener som så skylles ut med avføringsmiddelet. Teoretisk kan dette fungere ved små stener, såkalt gallegrus. På den annen side vil store stener kunne presses ut i gallegangen og tette denne helt. Da kan det bli helt stopp i galleutskillelsen og du vil få gulsot. Jeg synes derfor ikke du bør ta denne kuren før du har fått undersøkt galleblæra med ultralyd og jeg vil advare deg mot den ved store gallestener. Til sist vil jeg nevne at fruktsyre og olje vil danne klumper som ligner på gallestener og mange har derfor et inntrykk at de har kvittet seg med stener som senere kan gjenfinnes på ultralyd. Du er herved advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...