Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli.

Det er mange som syntes det var rart at kronprinsen giftet seg med en alenemor. Ergo det var skam at hun hadde barn. Dette er i dagens Norge.

Dette er i dagens Norge.

Men han gjorde det, og sannelig gikk han forran med et godt eksempel, for hvor mange andre land hadde godatt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

Gjest Karikruskakli

Hei,

Trist å høre det som skjedde deg. Da er det selvsagt forskjellig for legene også.

Jeg vet bare at legene *foretrekker* å vente til uke 8 for å være sikker på at de ikke overser noe. Men det er ikke slik at man *må* vente.

Med vennlig hilsen

Jeg oppdaget at jeg var gravid i uke 9, og måtte vente i 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt enig med deg.

Leste i en artikkel i en avis (husker ikke hvem som skrev det), at det står i bibelen at menn som ligger med menn, skal ha dødsstraff.

Det står også at menn som ligger med en menstruerende kvinne skal ha dødsstraff. Men det er det jo ingen som snakker lenger om i dag.

Jeg tviler på at det står på en slik måte i bibelen. Det er alltid snakk om tolkning. Det jeg husker at står et sted er at mannen ikke skal la sin sæd falle på jorden, og et annet sted at menneskene skal være fruktbare og fylle opp jorden. Dette har vært tolket slik at mannen skal ha sex med en kvinne og ikke gjøre noe for å hindre svangerskap. I de tidene dette ble skrevet var det viktig å få mange barn, dvs. forutsetningene var noe helt andre enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i dagens Norge.

Men han gjorde det, og sannelig gikk han forran med et godt eksempel, for hvor mange andre land hadde godatt dette?

Det er sikkert mulig å snu dette over på hvor frisinnede og moderne nordmenn er, men når jeg møter kvinner i min alder som synes det er rart at hun var alenemor så opplever jeg kulturkollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er helt på bærtur her.

På tide å lage en ny bibel, etter min mening.

Du trenger ikke lage en ny bibel, bare tolke den etter våre forhold i dag. Den har blitt tolket i mange århundrer i de makthavendes favør. Ikke rart at det er blitt som det er blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

Det er sikkert mulig å snu dette over på hvor frisinnede og moderne nordmenn er, men når jeg møter kvinner i min alder som synes det er rart at hun var alenemor så opplever jeg kulturkollisjon.

Det er mange på min alder (venner) som også mener det.

Det er helst høyt utadannede mennesker,og det er det som forundrer meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min er avhening av rådyre medisiner hele livet ut.

Hva skulle vi ha gjort uten frikort? Da hadde vi blitt ruinert.

det er jo flott for dere da! :) - -men mine knappe 1300 i året - for det blir aldri mer -det har jeg råd til sjøl :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en middelalder tankegang. Det er ikke mange år siden jeg viste om den norske kirkes fordommer mot fraskilte. Synes dette er slikt tøv at det går ikke an. Hvem er skyldig i en skilsmisse, og hvem er ikke det? Hva vet en prest om det? For et sammensurrium av et eller annet. Det står ingenting i Bibelen om at sex er stygt, og ingen grunn til å tro at Jesus mente det heller. Kirken har brukt dette som et eller annet maktmiddel i århundrer, og det er på tide å snu. Det er ikke alle land som har slik konservativ kirke, og takk og pris for det.

Hva vil du at en kristen religion skal inneholde da? - alt som ikke er religiøst? - skal Kirken bare være et samfunnshus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA når når så mye går så bra så skal vel det arbeiderpartiet komme å ødelegge med høye renter, høyere skatt, høyere arbeidsledighet, mindre valgfrihet. Det er til å bli deprimert av. Folk blir aldri fornøyde og tror hele tiden at endring skal gjøre det bedre. Om noen år igjen er det blått styre fordi da har folk skjønt hvor mye problemer det har vært med rødt. Bare så synd at mange ikke husker hvordan det var. Typisk det at man glemmer det dårlige. Folk må bare ikke komme å klage over høye renter og dårlig råd om de stemmer AP og de får makta.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du at en kristen religion skal inneholde da? - alt som ikke er religiøst? - skal Kirken bare være et samfunnshus?

Ja kirken skal være et samfunnshus. Kirken skal ta vare på alle, for det var det Jesus Kristus lærte menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

det er jo flott for dere da! :) - -men mine knappe 1300 i året - for det blir aldri mer -det har jeg råd til sjøl :-)

Ja, det har de fleste råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at både Ap, SV og Sp blir uaktuelle kandidater å stemme på ved neste valg.

Abortgrensen går der den bør gå - hverken for tidlig eller for sent. Endringer i begge retninger vil få uheldige konsekvenser for mange.

Og når det gjelder Sp så har jeg begrunnet hvorfor de ikke får min stemme i et innlegg litt lenger opp.

Selvfølgelig finens det mange andre argumenter og saker som bør vurderes før et stortingsvalg.

Men dette er for meg på en måte "dråpen" som får begeret til å renne over for alle disse tre partier.....(dog har det nok for lengst rent over for noen av dem fra før:-)

Både AP og SV skal ha landsmøter i vår som skal fatte vedtak om man skal gå for 12 uker som er det som gjelder nå, eller om man skal gå for en utvidelse til 16 uker. Ingen av partiene har vedtatt å gå for 16 uker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er i dagens Norge.

Men han gjorde det, og sannelig gikk han forran med et godt eksempel, for hvor mange andre land hadde godatt dette?

Jeg tror ikke det var det at hun var alenemor som var årsaken til at folk flest ikke likte/liker henne.

Det er nok heller det faktum, at hun har tedd seg som ei ubetalt hore, som i tillegg har gått på stoff. Slikt egner seg bare ikke når det dreier seg om folk som skal være i en slik posisjon.

Det er ikke småtteri det er snakk om heller, og når norges (kanskje - får håpe ikke) fremtideige dronning har tedd seg laaaaaaaangt verre enn folk flest, så er det ikke mye å se opp til.

Krompen kunne godt valgt henne, men da burde han frasagt seg tittelen som fremtidig konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som søker etter uke 12 pleier vel å få innvilget abort etter det (om grunnen er god nok).

Da grøsser jeg litt ved tanken på at de skal søke etter uke 16, tenk om de da skulle fått det innvilget!

Men jeg vet for lite om hvor mange aborter som blir gjenomført etter uke 12 og grunnen til det.

Jeg lurer veldig på hvorfor AP og SV har satt seg ned for å foreslå noe sånt, hva ligger bak det? Er det ett problem i norge i dag at grenser går i uke 12?

"Jeg lurer veldig på hvorfor AP og SV har satt seg ned for å foreslå noe sånt, hva ligger bak det?"

De frir til de dumme og de er det åpenbart mange av her i landet - deserre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

Jeg tror ikke det var det at hun var alenemor som var årsaken til at folk flest ikke likte/liker henne.

Det er nok heller det faktum, at hun har tedd seg som ei ubetalt hore, som i tillegg har gått på stoff. Slikt egner seg bare ikke når det dreier seg om folk som skal være i en slik posisjon.

Det er ikke småtteri det er snakk om heller, og når norges (kanskje - får håpe ikke) fremtideige dronning har tedd seg laaaaaaaangt verre enn folk flest, så er det ikke mye å se opp til.

Krompen kunne godt valgt henne, men da burde han frasagt seg tittelen som fremtidig konge.

"Det er nok heller det faktum, at hun har tedd seg som ei ubetalt hore, som i tillegg har gått på stoff".

Ubetalt hore? Da vet du mer enn jeg.Det har jeg ikke hørt noenting om.

Jeg vet hun har innrømmet å ha brukt stoff.

Jeg er fint lite opptatt av hva hun har gjort tidligere.

Det viktigste er hvordan hun ter seg fremover. Så langt greier hun seg bra.

Det er jo heller ikke så vanskelig å smile søtt, døpe noen båter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men det blir feil (uansett hva annet man måtte mene om abort) å bruke "mulig ventetid" til å avgjøre grensen?

Motsatt kan man jo si at en kvinne som oppdager det i uke 11 får noen uker mer på seg til å vurdere om hun ønsker abort...

Med vennlig hilsen

"Motsatt kan man jo si at en kvinne som oppdager det i uke 11 får noen uker mer på seg til å vurdere om hun ønsker abort..."

Oppdager det i uke 11? Det er jo meget tydelig at du er mann ja.

Jadajada, jeg har lest om dem som ikke skjønner noe før de føder, men jeg nekter å tro dem. Det er vel heller slik at de har fortrengt, og/eller forsøker å skjule det for omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

"Motsatt kan man jo si at en kvinne som oppdager det i uke 11 får noen uker mer på seg til å vurdere om hun ønsker abort..."

Oppdager det i uke 11? Det er jo meget tydelig at du er mann ja.

Jadajada, jeg har lest om dem som ikke skjønner noe før de føder, men jeg nekter å tro dem. Det er vel heller slik at de har fortrengt, og/eller forsøker å skjule det for omgivelsene.

Jeg oppdaget det først i uke 9, og det selv om jeg har hadde vært gravid 2 ganger tidligere.

Jeg trodde bare at jeg ikke hadde kommet meg ordentlig etter forrige fødsel.Det at jeg ikke hadde fått menstruasjon reagerte jeg heller ikke på. Jeg hadde jo nettopp fått barn.

Hadde det ikke vært for at jeg begynte å kaste opp og dermed fikk mistanke, kunne jeg godt ha gått et par uker til uten å skjønne det.

Men jeg mener likevel ikke at abortgrensen skal utvides altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget det først i uke 9, og det selv om jeg har hadde vært gravid 2 ganger tidligere.

Jeg trodde bare at jeg ikke hadde kommet meg ordentlig etter forrige fødsel.Det at jeg ikke hadde fått menstruasjon reagerte jeg heller ikke på. Jeg hadde jo nettopp fått barn.

Hadde det ikke vært for at jeg begynte å kaste opp og dermed fikk mistanke, kunne jeg godt ha gått et par uker til uten å skjønne det.

Men jeg mener likevel ikke at abortgrensen skal utvides altså.

"Hadde det ikke vært for at jeg begynte å kaste opp og dermed fikk mistanke, kunne jeg godt ha gått et par uker til uten å skjønne det."

Men du skjønte det :-) Det er akkurat det de fleste kvinner gjør.

Personlig syntes jeg uke 16 er groteskt. Da har man kjent liv lenge. Små sommerfuglaktige bobler i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er underlig, denne sosialistiske hang etter å ta livet av småunger.

På den annen siden; Nå er det snakk om å utvide med fire uker.

Tar man fire uker til, nærmer man seg det nivået hvor barnet kan tas ut, vurderes for plett og lyte og kvinnen få bestemme om barnet skal skrives inn på sykehuset sammen med mor og få et liv, eller kastes i søppelbøtta.

Først da får kvinnen et skikkelig valg. Stå på, AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...