Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Jeg synes den ordningen vi har er helt grei.

Det synes ikke jeg, jeg mener at kvinner bør kunne vurdere selv når de trenger abort. Istedenfor nå så er det andre som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes den ordningen vi har er helt grei.

Det synse jeg også - det SKAL være en terskel. Bare se hva "kruskakli" sier - hun skulle ønske nå i ettertid at hun hadde valgt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

Du trenger i hvert fall ikke å skamme deg over å si det, men at du sliter etterpå er du ikke alene om. Du vurderte situasjonen slik den var da, og avgjørelser er som regel riktige når de blir tatt.

Jeg forstår nå at denne diskusjonen er følsom for deg, det var ikke meningen å såre deg.

Nei for all del. Jeg er ikke såret.

Det er mange år siden, og plages ikke med det lenger nå, em lenge gjorde jeg det.

Barnet skulle ha vært vårt tredje.

Vi har 3 barn nå, men jeg føler at jeg myrdet et barn til fordel for et annet.

Jeg s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang verdens dårligste grunn.

Noen burde ha nektet meg.

Hvorfor føler du at noen burde ha nektet det? Du hadde en grunn den gangen, selv om den ikke føles riktig i ettertid. Hvem skulle ha vist bedre enn deg, og tatt avgjørelsen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del. Jeg er ikke såret.

Det er mange år siden, og plages ikke med det lenger nå, em lenge gjorde jeg det.

Barnet skulle ha vært vårt tredje.

Vi har 3 barn nå, men jeg føler at jeg myrdet et barn til fordel for et annet.

Jeg s

Du må prøve å bearbeide de følelsene. Du har ikke myrdet noen til fordel for en annen. Du er tydeligvis ikke ferdig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om gratis for alle. Jeg snakker om gratis barnehager for at alle skal kunne lære seg norsk, og da tenker jeg korttidsbarnehager. Jeg snakker om gratis bøker på videregående og det bør være for alle på lik linje med grunnskolen.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for frikort, det hadde blitt dyrt og vanskelig for meg for noen år siden å betale alle mine medisinske utgifter da. Synes det er en selvfølge i et samfunn som tar vare på alle.

Ja, for meg også - for noen år siden - men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og jeg kommer til å kjempe for det. Stoltenberg er det beste alternativet til å rette opp den høyre vrien, og få landet på rett kurs igjen.

Gudameg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del. Jeg er ikke såret.

Det er mange år siden, og plages ikke med det lenger nå, em lenge gjorde jeg det.

Barnet skulle ha vært vårt tredje.

Vi har 3 barn nå, men jeg føler at jeg myrdet et barn til fordel for et annet.

Jeg s

Kjære deg,

Du har overhodet ikke "myrdet noe barn"!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Det er ikke bare mors ønsker alene, men hennes vurdering av hvordan det vil bli for evt. barn. Jeg har lang erfaring med psykisk utviklingshemmede, og jeg ville selv ikke nølt med å ta abort hvis jeg viste at jeg bar på et foster med funksjonshemning. Har netopp snakket med en gammel dame hvor hennes eneste sønn har Downs syndrom. Hun sier rett ut at de som sier at det er greit å få slike barn, ikke vet hva de snakker om. Hun er ved veis ende, og vet hva hun snakker om.

Men mors vurdering er jo basert på hennes ønsker. Og i alle tilfeller er disse vurderingene og ønskene basert på bekvemmelighetshensyn slik det var nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mors vurdering er jo basert på hennes ønsker. Og i alle tilfeller er disse vurderingene og ønskene basert på bekvemmelighetshensyn slik det var nevnt.

Ja denne moren snakker utefra bekvemmeligheter for sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har neppe noe med "abort" som fenomen å gjøre, men sannsynligvis mest (alt??) å gjøre med opplysning, kvinnesyn osv. I disse landene er det ikke bare abort som er synd, men kanskje i like stor grad det å få barn utenfor ekteskapet osv. Samt _antallet_ barn man har fra før av er også et poeng.

Å argumentere for utvidet rett til selvbestemt abort på grunnlagg av statisikk i land som utviklingsmessig ligger _langt_ tilbake for oss blir etter mitt hode spinnvilt!

I Norge er det ingen skam å få barn, man går ikke personlig konkurs av å få barn, man risikerer ikke å bli drept fordi man får barn, man har gode sosiale nettverk, osv, osv. Selvfølgelig er aborttallene lavere her!

beste hilsen fra

Det er mange som syntes det var rart at kronprinsen giftet seg med en alenemor. Ergo det var skam at hun hadde barn. Dette er i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja denne moren snakker utefra bekvemmeligheter for sitt barn.

...ja, men her snakker vi om et barn og en mor, og denne kvinnen bør vel ikke brukes som eksempel for utvidet abortgrense, all den tid mange barn med Down Syndrom og deres foreldre lever gode og fullverdige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken må være moden for homofiles rett til vielse i kirken. Jeg synes det er hårreisende at en gruppe mennesker blir utestengt fra kirken, og det er i sterk motsetning til Bibelen og Jesu ord.

Nei - hvorfor synes du det? - hvorfor vil de som vil leve i strid med Bibelen oppsøke de miljøene som fordømmer denslags?

De homofile har det jaggu bedre utenfor Kirken, synes jeg. Kirken er menneskeskapt - med alle fordommer og regler og lover og fordømming - finnes det en GUD - så tror jeg ikke det er ment sånn - og da bør man holde seg unna...

,,,,men det er min personlige mening.

På Nytt på nytt i kveld var det vel en som sa at det også er teit for en alkoholiker å melde seg inni en vinklubb - som han muslimen som vil bli medlem av KrF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare mors ønsker alene, men hennes vurdering av hvordan det vil bli for evt. barn. Jeg har lang erfaring med psykisk utviklingshemmede, og jeg ville selv ikke nølt med å ta abort hvis jeg viste at jeg bar på et foster med funksjonshemning. Har netopp snakket med en gammel dame hvor hennes eneste sønn har Downs syndrom. Hun sier rett ut at de som sier at det er greit å få slike barn, ikke vet hva de snakker om. Hun er ved veis ende, og vet hva hun snakker om.

...det du sier det høres litt nazi ut...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å bearbeide de følelsene. Du har ikke myrdet noen til fordel for en annen. Du er tydeligvis ikke ferdig med dette.

Det tror jeg er en helt vanlig følelse, uansett om det er aldri så "lovlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja, men her snakker vi om et barn og en mor, og denne kvinnen bør vel ikke brukes som eksempel for utvidet abortgrense, all den tid mange barn med Down Syndrom og deres foreldre lever gode og fullverdige liv.

Hva er et godt og fullverdig liv? Jeg snakker om en mor ved veis ende, som har viet sitt liv til å kjempe for sønnen sin. Hun har gjort en kjempejobb, og kan være fornøyd med det. Hun snakker av erfaring. Hun er nå engstelig for hvordan livet vil bli for han når hun dør. Og han har for lengst flyttet hjemmefra.

Som midtveis i livet, så forstår jeg henne godt. Jeg synes det er interessant å høre hennes meninger og syn. Ingen mor kan være mer glad i sin sønn enn hun er. Derfor har hun disse meningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et godt og fullverdig liv? Jeg snakker om en mor ved veis ende, som har viet sitt liv til å kjempe for sønnen sin. Hun har gjort en kjempejobb, og kan være fornøyd med det. Hun snakker av erfaring. Hun er nå engstelig for hvordan livet vil bli for han når hun dør. Og han har for lengst flyttet hjemmefra.

Som midtveis i livet, så forstår jeg henne godt. Jeg synes det er interessant å høre hennes meninger og syn. Ingen mor kan være mer glad i sin sønn enn hun er. Derfor har hun disse meningene.

De som har Downs nå lever helt andre liv enn de som bel født for 50 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - hvorfor synes du det? - hvorfor vil de som vil leve i strid med Bibelen oppsøke de miljøene som fordømmer denslags?

De homofile har det jaggu bedre utenfor Kirken, synes jeg. Kirken er menneskeskapt - med alle fordommer og regler og lover og fordømming - finnes det en GUD - så tror jeg ikke det er ment sånn - og da bør man holde seg unna...

,,,,men det er min personlige mening.

På Nytt på nytt i kveld var det vel en som sa at det også er teit for en alkoholiker å melde seg inni en vinklubb - som han muslimen som vil bli medlem av KrF.

Hei,

KrF er faktisk det partiet med størst antall muslimske medlemmer. De kan være medlemmer, man kan ikke ha verv, etter det jeg husker.

===

Det er dog noe helt annet når en ***STATS***-kirke diskriminerer, enn hvis en liten sekt gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...