Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Hvis grensene skal settes i hensyn til fosterets utvikling er det i alle tilfeller horribelt å UTVIDE dagens grense...

Da synes jeg abortgrensen burde gå ved uke 6, før hjertet begynner å slå.

Hei,

Hva har hjertet med dette å gjøre? Hvorfor akkurat hjertet, og ikke nyrene eller leveren?

Det som er relevant her er vel utviklingen av hjernen? Det er det som er avgjørende. Hjertet er ikke noe "spesielt".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

gravid etter incest eller voldtekt, synes jeg er rimelig god nok grunn. (Utenfor fare for liv og fysisk helse)

Hei,

Selvsagt. Jeg er for utvidede grenser for alle.

Årsaken er at mange som har vært utsatt for incest/voldtekt ikke orker å fortelle om dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hei,

Hva har hjertet med dette å gjøre? Hvorfor akkurat hjertet, og ikke nyrene eller leveren?

Det som er relevant her er vel utviklingen av hjernen? Det er det som er avgjørende. Hjertet er ikke noe "spesielt".

Med vennlig hilsen

Hjernedød er termineringsgrunn på voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernedød er termineringsgrunn på voksne.

Hei,

Nettopp. Det er hjernen (og ikke hjertet) som er det vesentlige her.

Man kan godt ha et mekanisk hjerte (uten at man er "død" av den grunn), men er man hjernedød, så er man også død.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som søker etter uke 12 pleier vel å få innvilget abort etter det (om grunnen er god nok).

Da grøsser jeg litt ved tanken på at de skal søke etter uke 16, tenk om de da skulle fått det innvilget!

Men jeg vet for lite om hvor mange aborter som blir gjenomført etter uke 12 og grunnen til det.

Jeg lurer veldig på hvorfor AP og SV har satt seg ned for å foreslå noe sånt, hva ligger bak det? Er det ett problem i norge i dag at grenser går i uke 12?

Takk for linken. Jeg klarer ikke gjøre meg opp en mening om behovet alikevel jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i Nederland er det enda "friere" og enda lavere abort-tall.

Poenget var dog mer at det ikke nytter å forby abort; abort er så viktig for de fleste av dem det gjelder, at de er villige til å gå meget langt hvis de først vil ha abort.

Med vennlig hilsen

Bare en tanke, men står kristendommen like sterkt i Nederland som i Norge :-)

Og vi er helt enige om at abort ikke skal forbys. Jeg er også for selvbestemt abort, jeg er bare opptatt av at det ikke skal være for lettvint å velge abort, og at alle skal opplyses om de alternativene som finnes :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Selvsagt. Jeg er for utvidede grenser for alle.

Årsaken er at mange som har vært utsatt for incest/voldtekt ikke orker å fortelle om dette.

Med vennlig hilsen

Jeg forstod det altså, kunne bare ikke dy meg siden du kom med denne:

Jeg ser liksom ikke "det er OK så lenge hun har en god nok grunn" argumentet.

Jeg ser at du ikke er noen motstander av abort altså. Egentlig mest for å være skikkelig vrang. Sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det altså, kunne bare ikke dy meg siden du kom med denne:

Jeg ser liksom ikke "det er OK så lenge hun har en god nok grunn" argumentet.

Jeg ser at du ikke er noen motstander av abort altså. Egentlig mest for å være skikkelig vrang. Sorry :)

*rekker tunge*

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, men står kristendommen like sterkt i Nederland som i Norge :-)

Og vi er helt enige om at abort ikke skal forbys. Jeg er også for selvbestemt abort, jeg er bare opptatt av at det ikke skal være for lettvint å velge abort, og at alle skal opplyses om de alternativene som finnes :-)

Beste hilsen fra

Hei,

Men hvorfor vil du gjøre det vanskelig?

Altså, enten er abort OK, eller så er det ulovlig. Hvis det er lovlig, så er vel begrunnelsen irrelevant, og da bør man selvsagt ikke lage livet vanskelig for de som trenger dette. Ei heller bør man gjøre abort til noe man skal skjemmes over. Hva er poenget med det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan du definerer tvang, det... Det er nok dessverre noen som tar abort fordi noen - kjæreste, foreldre - mener at det er det eneste fornuftige. Selvbestemt abort er ikke nødvendigvis alltid selvbestemt. Dessverre.

Og med dine argumenter for å utvide grensen til 16 uker så burde man ikke ha noen grense i det hele tatt. Hvis vi ikke setter noen grense for når fosteret i magen blir et liv så burde man jo strengt tatt fått velge å ta abort helt fram til fødselen.

Det praktiseres i Kina. Som ikke er et land man har særlig lyst til å sammenlikne seg med på det området...

Jeg er for selvbestemt abort, selv om jeg aldri ville kunne ta abort selv. Men jeg synes ikke at retten bør utvides til 16 uker. Abort er ikke drap. Det betyr ikke at man bør utvide abortgrensen likeve. De som har behov for å ta abort etter 12. uke får ta abort, det sier du jo selv. Da blir det i mitt hode feil å øke grensen til 16 uker for alle. Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn.

Beste hilsen fra

HELT ENIG MED DEG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at grensen IKKE bør utvides!!

Hei,

Det er da ingen som tvinger deg til å ta abort, selv om grensen utvides. Derimot kan de som ønsker det få lov.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må da klare å bestemme seg for om man vil ta abort før man er 16 uker på vei.

Syns det er helt sprøtt at man får lov å ta abort fram til uke 18 i spesielle tilfeller. Etter å ha sett mitt eget foster på ultralyd både i uke 12 og uke 18 ble jeg mer for å senke grensen til 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da klare å bestemme seg for om man vil ta abort før man er 16 uker på vei.

Syns det er helt sprøtt at man får lov å ta abort fram til uke 18 i spesielle tilfeller. Etter å ha sett mitt eget foster på ultralyd både i uke 12 og uke 18 ble jeg mer for å senke grensen til 10 uker.

Hei,

Men det er jo ingen som vil tvinge deg til det, heller.

Greit at du ikke vil, men det betyr ikke at andre ikke skal få lov.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men det er jo ingen som vil tvinge deg til det, heller.

Greit at du ikke vil, men det betyr ikke at andre ikke skal få lov.

Med vennlig hilsen

Nei, men det betyr at jeg syns det er FEIL å ta bort noe som allerede har blitt et helt menneske med hjerte, hjerne, armer og ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det betyr at jeg syns det er FEIL å ta bort noe som allerede har blitt et helt menneske med hjerte, hjerne, armer og ben.

Hei,

Men det har ikke noen fungerende hjerne på de stadiene det er aktuelt med abort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...