Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Gjest Karikruskakli.

Hei,

Det er da ingen som tvinger deg til å ta abort, selv om grensen utvides. Derimot kan de som ønsker det få lov.

Med vennlig hilsen

Det er da ingen som tvinges til å begå drap heller.

Skal de som ønsker det få lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

Ja jeg synes det er riktig å utvide grensen. I virkeligheten nå så er det noen aborter etter 12. uke, men kvinnen må for en nemd som avklarer. Jeg har ikke den minste tro på at dette blir 'misbrukt', og jeg har tiltro til kvinners evner til å vurdere selv hva som er best.

Det forekommer at kvinner trenger abort etter 12. uke av forskjellige grunner, de grunnene bør respekteres. Jeg håper inderlig at Ap kommer til å lede regjeringen fra høsten av, og at vi får mer sosialdemokratisk vri og går vekk fra den høyre vrien som har vart lenge nok.

Jeg vil ha kontantstøtten vekk, gratis barnehageplasser, gratis skolebøker på videregående, homofile bør kunne gifte seg i kirken, selvbestemt abort og jeg er imot kriminalisering av kjøp av sex. I store grad det som Ap står for, men i noen av de sakene er det delte meninger slik som det skal være i et politisk parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barn som blir født i uke 23 kan overleve, synes jeg ikke det er greit.

Det må da holde slik det er nå.

Det holder ikke, det viser erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn. "

Abort er vel alltid bekvemmelighetshensyn? JEG ønsker ikke barn nå, så jeg tar abort. JEG fant ikke rette mannen, JEG klønet med prevansjonen, JEG har bare ikke lyst, JEG vil ikke ha et skadet barn...

Det er hele tiden MINE ønsker som blir det avgjørende for valget.

Jeg er også for selvbestemt abort, men jeg mener bestemt at det handler om mors bekvemmelighet som oftest...

Det er ikke bare mors ønsker alene, men hennes vurdering av hvordan det vil bli for evt. barn. Jeg har lang erfaring med psykisk utviklingshemmede, og jeg ville selv ikke nølt med å ta abort hvis jeg viste at jeg bar på et foster med funksjonshemning. Har netopp snakket med en gammel dame hvor hennes eneste sønn har Downs syndrom. Hun sier rett ut at de som sier at det er greit å få slike barn, ikke vet hva de snakker om. Hun er ved veis ende, og vet hva hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes det er riktig å utvide grensen. I virkeligheten nå så er det noen aborter etter 12. uke, men kvinnen må for en nemd som avklarer. Jeg har ikke den minste tro på at dette blir 'misbrukt', og jeg har tiltro til kvinners evner til å vurdere selv hva som er best.

Det forekommer at kvinner trenger abort etter 12. uke av forskjellige grunner, de grunnene bør respekteres. Jeg håper inderlig at Ap kommer til å lede regjeringen fra høsten av, og at vi får mer sosialdemokratisk vri og går vekk fra den høyre vrien som har vart lenge nok.

Jeg vil ha kontantstøtten vekk, gratis barnehageplasser, gratis skolebøker på videregående, homofile bør kunne gifte seg i kirken, selvbestemt abort og jeg er imot kriminalisering av kjøp av sex. I store grad det som Ap står for, men i noen av de sakene er det delte meninger slik som det skal være i et politisk parti.

Det høres dyrt ut alt det du vil ha gratis - hvor skal du få inntektene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres dyrt ut alt det du vil ha gratis - hvor skal du få inntektene fra?

For det første så er det jeg vil ha gratis forebyggende slik at på sikt så vil det spares inn penger. Det ville f.eks. spare samfunnet for store summer å øke ressursene i skolen/barnehagen slik at de som kommer ut i samfunnet som tapere blir færre. Blant dagens tapere er minoritetsungdommer med dårlige språkkunnskaper.

Så kunne jeg spart mye penger med å kutte ut nasjonale prøver i skolen, og jeg kunne økt skattene for de velstående.

Jeg ville også kunne gjøre en del forebyggende arbeid i helsevesenet selvom jeg er mindre kjent med den delen enn utdannelsessektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres dyrt ut alt det du vil ha gratis - hvor skal du få inntektene fra?

Istedet for kontantstøtten, for eksempel?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype litt nærmere?

I virkeligheten er det en del kvinner som får abort etter 12. uke. Det viser at den grensen som er i dag ikke er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det jeg vil ha gratis forebyggende slik at på sikt så vil det spares inn penger. Det ville f.eks. spare samfunnet for store summer å øke ressursene i skolen/barnehagen slik at de som kommer ut i samfunnet som tapere blir færre. Blant dagens tapere er minoritetsungdommer med dårlige språkkunnskaper.

Så kunne jeg spart mye penger med å kutte ut nasjonale prøver i skolen, og jeg kunne økt skattene for de velstående.

Jeg ville også kunne gjøre en del forebyggende arbeid i helsevesenet selvom jeg er mindre kjent med den delen enn utdannelsessektoren.

Jeg er dypt uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

I virkeligheten er det en del kvinner som får abort etter 12. uke. Det viser at den grensen som er i dag ikke er nok.

I virkeligheten er det mange som bruker abort som prevensjonsmiddel også.

Jeg er nysgjerrig på hvor du mener grensen skal gå?

Jeg er åpen for en utvidet grense for helt spesielle tilfeller.

Men hvor den bør gå, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der hadde du et virkelig godt poeng :)

Jeg er også mot kontantstøtten slik den fungerer i dag - men det er ikke svært mange som mottar den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også mot kontantstøtten slik den fungerer i dag - men det er ikke svært mange som mottar den heller...

Det er mange nok i hvert fall, og den koster samfunnet mye. Og de pengene kunne ha vært brukt til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten er det mange som bruker abort som prevensjonsmiddel også.

Jeg er nysgjerrig på hvor du mener grensen skal gå?

Jeg er åpen for en utvidet grense for helt spesielle tilfeller.

Men hvor den bør gå, det vet jeg ikke.

Hei,

Uansett hvor grensen bør gå (enten det er uke 8, 12, 16 eller 300) så er vel årsaken til abort (bortsett fra "fare for liv og helse") irrelevant.

Hvis man vurderer at det er "for sent" i uke 16, så blir det da ikke bedre for fosteret av at en nemd sier "ja".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten er det mange som bruker abort som prevensjonsmiddel også.

Jeg er nysgjerrig på hvor du mener grensen skal gå?

Jeg er åpen for en utvidet grense for helt spesielle tilfeller.

Men hvor den bør gå, det vet jeg ikke.

Jeg støtter Ap.s forslag om økt abortgrense fra 12. uke til 16. uke. Jeg mener at kvinner bør kunne vurdere selv når abort er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karikruskakli.

Jeg støtter Ap.s forslag om økt abortgrense fra 12. uke til 16. uke. Jeg mener at kvinner bør kunne vurdere selv når abort er nødvendig.

Uansett grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten er det mange som bruker abort som prevensjonsmiddel også.

Jeg er nysgjerrig på hvor du mener grensen skal gå?

Jeg er åpen for en utvidet grense for helt spesielle tilfeller.

Men hvor den bør gå, det vet jeg ikke.

Kjenner ei som fikk innvilget abort i uke 22. Det synes jeg var drøyt. Det var ikke noe galt med fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du godt være, men jeg håper virkelig at du ikke kommer til å bestemme her i Norge i fremtiden.

Hvem vet? :) - deg blir det i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...