Gå til innhold

NHD--- maser fælt nå men leste om ME nedenfor her??

Anbefalte innlegg

ME synes å passe veldig bra på mine symptomer, bortsett fra at jeg ikke har tendens til forkjølelse/halsvondt/

feber, etc.

Jeg sover heller ikke mye, heller lite/normalt, er bare utmattet og trett.

Ellers kan jeg vel si et klart ja til de fleste andre symptomene der... likom jeg kan med fybromyalgi. -- bortsett fra at jeg ikke har så intense smerter i muskulaturen.

Hva mener du og andre om ME/fybromyalgi???

Er det en spennigs-sykdom, og går under boksen psykosomatiske lidelser/angst eller ???

--er det en sykdommer utefor psykiatrien???

MVH

Fortsetter under...

Jeg vil ikke ha noen mening om ME eller andre tilsvarende lidelser.

Ok.NHD... Det må man jo respektere:)

Jeg var faktisk medlem av ME foreningen for en del år siden, siden jeg hadde så mange symptomer. Bortsett fra overnevnte...

Men siden en av kjepphestene deres er at det for all del ikke er noe psykisk innblandet i dette, trakk jeg meg ut... da jeg selv tror det henger sammen. En slagt psykisk og fysisk utmattelse.

Hva tror andre?

Det regnes nok som en sykdom utenfor psykiatriområdet,(selv on psyke og kropp ikke kan deles) siden den har en virus som utgangspunkt.(så vidt jeg vet) Mange mennesker kan nok ha mange liknende symptomer til ME,(inkudert meg selv) men de færreste har det nok. Det er sikkert mulig å ta en test for å sjekke om kroppen din har hatt et virus som kan ha utløst ME. Søk på ME, eller postviralt tretthetssyndrom, kronisk utmattelsessyndrom, og les om det. Pass på å ikke fokusere på bare det som er likt, men prøv å skape deg et mest mulig riktig bilde av hva denne lidelsen går ut på.Så kan du heller diskutere det med din lege hvis du føler det nødvendig.

Vennlig hilsen bugge.

Annonse

Gjest rutangis netu

Jeg var faktisk medlem av ME foreningen for en del år siden, siden jeg hadde så mange symptomer. Bortsett fra overnevnte...

Men siden en av kjepphestene deres er at det for all del ikke er noe psykisk innblandet i dette, trakk jeg meg ut... da jeg selv tror det henger sammen. En slagt psykisk og fysisk utmattelse.

Hva tror andre?

Det psykiske og fysiske henger sammen ALLTID. Samme hvilken lidelse en har. Noen får fysiske symptomer pga psykiske lidelser. Andre får psykiske symptomer pga fysiske lidelser. En har jo bre en kropp, har en ikke det da? Og ingen har vel funnet noen vollgrav der inne, med et skille mellom det fysiske og psykiske. Skjønner ikke hvordan det skulle gå til hvis ikke dette skulle påvirke hverandre.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva tror andre?

På en kongress hørte jeg om prognostiske faktorer ved ME.

Den enkeltfaktor som desidert tydeligst forutsa dårlig prognose var: "Medlemskap i pasientforening".

Det psykiske og fysiske henger sammen ALLTID. Samme hvilken lidelse en har. Noen får fysiske symptomer pga psykiske lidelser. Andre får psykiske symptomer pga fysiske lidelser. En har jo bre en kropp, har en ikke det da? Og ingen har vel funnet noen vollgrav der inne, med et skille mellom det fysiske og psykiske. Skjønner ikke hvordan det skulle gå til hvis ikke dette skulle påvirke hverandre.

Jeg kjenner en som har ME, hvor det er utmattelse og svært lavt energi-nivå, og behov for mye hvile etter selv lette aktiviteter.

Men når vedkommende ikke er nedstemt på noen måte, men tvert imot ser lyst på livet til tross for plagene, og har stor virketrang (men ikke alltid like mye energi til å gjennomføre alle planer), da ser jeg liten grad av psykisk faktor i sykdomsforløpet.

Jeg tror mer på at det er en rekke faktorer som har utløst ME, bl.a. trafikkulykke og andre ting.

Gjest anouschka78

Jeg kjenner en som har ME, hvor det er utmattelse og svært lavt energi-nivå, og behov for mye hvile etter selv lette aktiviteter.

Men når vedkommende ikke er nedstemt på noen måte, men tvert imot ser lyst på livet til tross for plagene, og har stor virketrang (men ikke alltid like mye energi til å gjennomføre alle planer), da ser jeg liten grad av psykisk faktor i sykdomsforløpet.

Jeg tror mer på at det er en rekke faktorer som har utløst ME, bl.a. trafikkulykke og andre ting.

Hei, synes dette var interessant.

I de syv siste årene (inntil 4mnd.siden) så sovnet jeg over alt. Sov gjerne rundt. Hadde aldri problemer med å sovne. Det virket som om hjernen alltid sov. Jeg måtte konsentrere meg for å få med hva folk sa, og hva som skjedde rundt meg. Ta førerkort var absolutt avslag. Jeg falt/sovnet på toget på vei til skolen, eller datt i trapper. Fikk ofte en desorienterings tilstand hvor jeg ikke husket hvor jeg var eller hvor jeg bodde. Jeg fikk diagnosen narkolepsi etter to dager på søvnlab.

Etter eget ønske tok jeg en tredje søvnundersøkelse, siden store doser ritalin ikke gjorde meg mere våken, men enda trøttere.

Denne gangen gikk de over til "hypersomni".

Har alltid hatt mye psykiske problemer og tunge depresjoner, men den psykiatriske sykepleieren mente jeg ikke var deprimert. I stedet viste jeg mange psykotiske symptomer.

Hos en ny lege konkluderte han med at jeg var alvorlig deprimert, men depresjonen hadde tatt en annen form. Kroppen min og musklene hadde tatt alt. Noe som ofte skjer når følelser over tid blir for tungt å bære. Men syv år i denne tilstanden!

Med store doser Aurorix og lamictal har jeg fått et nytt liv. Vært borte fra DOL en stund pga. det. Klarer meg i jobb, og er bare "litt" trøttere enn andre.

Jeg mener alt henger sammen, men leger har ikke alltid kunnskap om at kropp og sjel er et.

Stå på!

• 8 måneder senere...

På en kongress hørte jeg om prognostiske faktorer ved ME.

Den enkeltfaktor som desidert tydeligst forutsa dårlig prognose var: "Medlemskap i pasientforening".

Hei NHD!

Denne tråden er gammel nå, men jeg kom tilfeldigvis over den, og hang meg opp i følgende konferansekomentar om ME:

"På en kongress hørte jeg om prognostiske faktorer ved ME.

Den enkeltfaktor som desidert tydeligst forutsa dårlig prognose var: "Medlemskap i pasientforening"."

Ja, selvfølgelig er det slik, alt annet ville vel vært naturstridig?

De som blir friske fort har jo ikke noe behov for en pasientforening. Det er jo nettopp kronikerene som har nytte av noe slikt.

Komentaren er i mine øyne like korttenkt som å si at "for de som mister synet er prognosene dårligst for de som er medlem av blindeforbundet."

Men komentaren sier kanskje en del om helsenorges syn på mennesker med ME? Og det er trist.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...