Gå til innhold

kan man lære seg å bli profesjonell i et yrke?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Dette kunne like gjerne være postet på åpent men jeg poster det her nå.

jeg studerer spesialpedagogikk på 3 året nå. Noe av det jeg lærer om synes jeg er så tøft fordi jeg blir minnet om min egen barndom, ensomhet og smerter.

Jeg jobber også på en leir om sommerene. sist gang hadde jeg ansvar for en ung jente med en progressiv nevrologisk sykdom som antakelig aldri ville leve til hun ble 18. Jeg synes det var utrolig tøft å forholde seg til det og jeg har tenkt mange tanker etter dette.

Lærer man seg til å forhold seg helt profesjonelt til ting når man er ferdig utdannet? Eller bør jeg satse på noe annet. Jeg har i utgangspunktet lyst til å utdanne meg ferdig fordi jeg vil jobbe med barn og unge.

Noen med erfaringer på området?

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Man vil etter hvert lære seg til å takle sakene. Det kalles erfaring. Jo eldre en blir, jo lenger en arbeider i yrket jo sikrere og tryggere blir en. Det mener jeg gjelder alle yrker.

Du vil nok merke ganske raskt om yrket ikke er noe for deg. Dersom dette er noe du virkelig vil bør du prøve deg. Men ikke gå for lenge dersom du merker at det går på psyken din. Det er aldri for sent å omskolere seg til andre/liknende yrker. Barnehagelærer/assisten f.eks. Ingen utdannelse er bortkastet.

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilletriller

Trur at man blir mer "profesjonell" etterhvert, at man takler å møte forskjellige skjebner uten å ta det for mye innover seg. Men det er viktig å finne en balanse og ikke bli for kald heller.

Ville satsa var jeg deg (men det er jeg ikke). Det finns vel forskjellige jobber du kan ha når du er ferdig.

Fint at du er bevisst dine egne reaksjoner i møte med de menneska som du skal hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater