Gå til innhold

"Sunn" sjokolade?


Gjest Sjokoladeelsker

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokoladeelsker

Fedon har sagt at man kan spise 100 g sjoklade om dagen dersom den inneholder minst 80 % kakao.

Jeg prøvde en sjokolade på ICA som inneholdt 85 %, men den var rett og slett så vond at jeg klarte ikke å spise den!

Noen som vet om noen andre sjokolader som er "sunne"? Vanlig kokesjokolade inneholder jo bare ca. 40 % kakao...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke sjokoholiker

Gjelder det kalorier er det hipp som happ om du dytter i deg mørk eller lys sjokolade. Mørk sjokolade sies å være sunnere. Vel vel, den inneholder mer antioksydanter men kakaofettet blir man ikke kvitt. Og så smaker den pjuk i tillegg ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 grrm mørk sjokolade er rundt 550 kcal, det er omtrent 25% av det du trenger i løpet av en dag.

Det blir noe annet dersom du spiser like mengder mørk og hvit sjokolade, da opphever kaloriene hverandre, og du kommer ut i null! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

100 grrm mørk sjokolade er rundt 550 kcal, det er omtrent 25% av det du trenger i løpet av en dag.

Det blir noe annet dersom du spiser like mengder mørk og hvit sjokolade, da opphever kaloriene hverandre, og du kommer ut i null! :)

Og om man eter det når ingen ser det, blir det heller ingen kalorier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

100 grrm mørk sjokolade er rundt 550 kcal, det er omtrent 25% av det du trenger i løpet av en dag.

Det blir noe annet dersom du spiser like mengder mørk og hvit sjokolade, da opphever kaloriene hverandre, og du kommer ut i null! :)

Er du sikker på at det er 550kcal i 100gr skjokolade? Trodde det var rundt 400kcal jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at det er 550kcal i 100gr skjokolade? Trodde det var rundt 400kcal jeg..

Jeg fant et par kilder på nettet som sa 550 kcal, men det trenger ikke være riktig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Fedon på sidene sine:

Sukkerfri sjokolade

Jeg følger opplegget Naturlig slank med kost i balanse, dette p.g.a. min insulinresistens. Det jeg lurer på er om dere vet om sukkerfri sjokolade er greit å spise med tanke på blodsukkeret? Min svigerfar har svak type 2 diabetes, og spiser sukkerfri sjokolade. Han mener det er helt ok i forhold til diabetes. Ei venninne sier derimot at denne type sjokolade er like ille for blodsukkeret som vanlig sjokolade. (Hennes mor har diabetes). Vet dere noe om slik sjokolade? Påvirker den blodsukkeret likt, eller er det ok å spise den?

Svar:

Takk for mail. Sukkerfri sjokolade søtet med fruktose eller maltitol eller laktitol er bedre alternativer enn vanlig sjokolade med sukker. Fruktose påvirker blodsukkeret 3 ganger mindre enn vanlig sukker. Maltitol og laktitol påvirker ikke blodsukkeret. All sjokolade inneholder mye fett, så det betyr at vi skal anse det som noe vi skal spise relativt sjeldent og i små mengder.

Du vil finne belgisk sjokolade søtet med maltitol (Cavalier) i de fleste helsekostbutikker. For stort inntak kan virke avførende.

MvhDr. Lindberg

http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=61&joinid=-1&parentid=37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Er du sikker på at det er 550kcal i 100gr skjokolade? Trodde det var rundt 400kcal jeg..

Ariadne har rett. Ca. 550 kcal(mørk sjoko har 5-10 færre) og 35 gram fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg fant et par kilder på nettet som sa 550 kcal, men det trenger ikke være riktig for det.

jeg sjekket det nå og ser at du har rett. det var jo dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fei1365380229

De har en 86% sjokolade på Meny og en 76%, den som er 86% er litt bitter og mindre søt, men det er en vanesak, nå spiser jeg ikke annet.

Ja altså.... av sjokolade :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ariadne har rett. Ca. 550 kcal(mørk sjoko har 5-10 færre) og 35 gram fett...

Har sjekket på mitt internettprogram.

Premium dark inneholder 600 kcal pr. 100 gr.

Melkesjokolade inneholder 550 kcal pr. 100 gr.

Nå går jeg over til vanlig melkesjokolade :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Har sjekket på mitt internettprogram.

Premium dark inneholder 600 kcal pr. 100 gr.

Melkesjokolade inneholder 550 kcal pr. 100 gr.

Nå går jeg over til vanlig melkesjokolade :o)

Åja. Jeg sjekket på svenska livsmedelsverket sine sider.(www.slv.se) Der ble det oppgitt at mørk sjokolade inneholder 547 kcal/100 gr. Det varierer vel fra merke til merke, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Jeg sjekket på svenska livsmedelsverket sine sider.(www.slv.se) Der ble det oppgitt at mørk sjokolade inneholder 547 kcal/100 gr. Det varierer vel fra merke til merke, tenker jeg.

Men er det ikke noe med at den med 70% kakao øker forbrenningen, og har lav GI ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Men er det ikke noe med at den med 70% kakao øker forbrenningen, og har lav GI ?

Hva betyr GI egentlig? Det har jeg alltid lurt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...