Gå til innhold

"Sunn" sjokolade?


Gjest Sjokoladeelsker

Anbefalte innlegg

Gjest baremei

Men er det ikke noe med at den med 70% kakao øker forbrenningen, og har lav GI ?

Vet ikke om den øker forbrenningen, men de mørke variantene har oftest noe mindre sukker, samt mer antioksidanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr GI egentlig? Det har jeg alltid lurt på..

GI = Glykemisk Indeks.

Det som angir hvor mye hver enkelt matvare får blodsukkeret til å stige. Det finnes tabeller over matvarers GI på nettet og å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr GI egentlig? Det har jeg alltid lurt på..

Glykemisk indeks.

I følge Fedon er det viktig å spise mat med lav GI. Og dette er ikke alltid ensbetydende med lavt kaloriinnhold. Grønnsaker har både få kalorier og lav GI, men nøtter, mandler og olje har mange kalorier, men lav GI.

Trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr GI egentlig? Det har jeg alltid lurt på..

Glykemisk index viser til hvor mye produktet får insulinnivået i blodet til å stige. Jo mer insulin, jo mer sukker og næringsstoffer tas opp fra blodet.

Mat med lav GI trigger altså ikke insulinet, slik at unødvenlig mye næring tas opp for lagring.

Har vært på en slags Fedon-kur i ca 3 uker nå, og mistet rett i underkant av 2 kg :-))) Har likevel unnet meg rødvin iblant, mørk sjokolade og cappuchino 2-3 ganger i uka. Har trent en del og da, men føler _ikke_ at jeg er på slanker'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr GI egentlig? Det har jeg alltid lurt på..

...pluss at store svingninger i blodsukkeret (og dermed insulinnivået) gjør deg mer sulten), så mat med lav GI skal holde deg mett i lengre perioder enn mat med høy GI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Glykemisk index viser til hvor mye produktet får insulinnivået i blodet til å stige. Jo mer insulin, jo mer sukker og næringsstoffer tas opp fra blodet.

Mat med lav GI trigger altså ikke insulinet, slik at unødvenlig mye næring tas opp for lagring.

Har vært på en slags Fedon-kur i ca 3 uker nå, og mistet rett i underkant av 2 kg :-))) Har likevel unnet meg rødvin iblant, mørk sjokolade og cappuchino 2-3 ganger i uka. Har trent en del og da, men føler _ikke_ at jeg er på slanker'n.

Takk for svar alle sammen, nå lærte jeg noe nytt. Som dere sikkert skjønner er jeg ingen kostholdsekspert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen, nå lærte jeg noe nytt. Som dere sikkert skjønner er jeg ingen kostholdsekspert ;)

Ikke jeg heller.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

...pluss at store svingninger i blodsukkeret (og dermed insulinnivået) gjør deg mer sulten), så mat med lav GI skal holde deg mett i lengre perioder enn mat med høy GI.

forresten en ting til, hvor mye er lavt GI da? Og høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Glykemisk index viser til hvor mye produktet får insulinnivået i blodet til å stige. Jo mer insulin, jo mer sukker og næringsstoffer tas opp fra blodet.

Mat med lav GI trigger altså ikke insulinet, slik at unødvenlig mye næring tas opp for lagring.

Har vært på en slags Fedon-kur i ca 3 uker nå, og mistet rett i underkant av 2 kg :-))) Har likevel unnet meg rødvin iblant, mørk sjokolade og cappuchino 2-3 ganger i uka. Har trent en del og da, men føler _ikke_ at jeg er på slanker'n.

Dette er ikke helt riktig. GI er et mål på hvor raskt karbohydratet tas opp i blodet og høyner blodsukkeret.

GI påvirker ikke mengden av næringsstoffer kroppen tar opp. Normalt tar vi opp alle næringsstoffer (og alle kcal.)vi spiser. Det som ikke brukes som brensel (til prod. av varme og energi) eller i oppbygningen av proteiner etc. i kroppen, lagres som glykogen og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig. GI er et mål på hvor raskt karbohydratet tas opp i blodet og høyner blodsukkeret.

GI påvirker ikke mengden av næringsstoffer kroppen tar opp. Normalt tar vi opp alle næringsstoffer (og alle kcal.)vi spiser. Det som ikke brukes som brensel (til prod. av varme og energi) eller i oppbygningen av proteiner etc. i kroppen, lagres som glykogen og fett.

Ok, jeg har bare lest korte sammendrag. Men i korte trekk så medfører mye insulin i blodet at flere næringsstoffer tas opp fra blodet, og man blir mer sulten.

Står det i "slankeboka" mi, så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten en ting til, hvor mye er lavt GI da? Og høyt?

I boka mi står det: Høy GI -> mer insulin -> høyere blodsukker og mer fettlagring.

Høy GI er f.eks. hvitt brød, banan, hvetemel, cornflakes, dadler, kokt gulrot(!), gulost, brunost, potet, ris, rosiner, sukker, vannmelon, øl.....

Såkalt høy GI ligger mellom 50 og 100, men det jeg ikke helt forstår, er at en vare kan ha verdi 52 (banan) og bli betegnet som å ha høy GI, mens bokhvete har GI 54 og betegnes som middels på GI-skalaen.... Det virker altså som verdiene overlapper hverandre litt. Har ikke satt meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig. GI er et mål på hvor raskt karbohydratet tas opp i blodet og høyner blodsukkeret.

GI påvirker ikke mengden av næringsstoffer kroppen tar opp. Normalt tar vi opp alle næringsstoffer (og alle kcal.)vi spiser. Det som ikke brukes som brensel (til prod. av varme og energi) eller i oppbygningen av proteiner etc. i kroppen, lagres som glykogen og fett.

Mer korrekt sagt - høy insulin gir mer effektiv fettlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Mer korrekt sagt - høy insulin gir mer effektiv fettlagring.

Ja, nå er jeg mer med:)

Det som skjer er at kroppen, ved inntak av mye s.k. "raske" karbohydrater kan "lures" til å frigi veldig mye insulin. Mengden insulin blir altså høyere enn det blodsukkermengden egentlig krever, og vi kan få en for kraftig blodsukkersenkning. I verste fall blir blodsukkernivået lavere en liten stund etter måltidet enn det var før man spiste. Man blir da gjerne trøtt og slapp, samt sugen på noe søtt for å få opp blodsukkeret igjen.

Dessuten ser kroppen seg tvunget til å frigjøre kortisol for å få leveren til å slippe ut glukose. Kortisol har katabole egenskaper, dvs. bryter ned muskelvev.(=negativt, så klart.) Kortisol virker også negativt inn på immunforsvaret, og kan øke fettinnlagringen.

Så det er lurt å unngå at blodsukkeret kjører berg-og -dalbane, ja:)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå er jeg mer med:)

Det som skjer er at kroppen, ved inntak av mye s.k. "raske" karbohydrater kan "lures" til å frigi veldig mye insulin. Mengden insulin blir altså høyere enn det blodsukkermengden egentlig krever, og vi kan få en for kraftig blodsukkersenkning. I verste fall blir blodsukkernivået lavere en liten stund etter måltidet enn det var før man spiste. Man blir da gjerne trøtt og slapp, samt sugen på noe søtt for å få opp blodsukkeret igjen.

Dessuten ser kroppen seg tvunget til å frigjøre kortisol for å få leveren til å slippe ut glukose. Kortisol har katabole egenskaper, dvs. bryter ned muskelvev.(=negativt, så klart.) Kortisol virker også negativt inn på immunforsvaret, og kan øke fettinnlagringen.

Så det er lurt å unngå at blodsukkeret kjører berg-og -dalbane, ja:)

Vennlig hilsen

Du har visst peiling - takk for utdypingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinai

Hvis mengdeforholdet skal stemme da, må du hive innpå:

1,5kg grønnsaker,

7,5dl meieriprodukter, 150g ost,

540g kjøtt/ fisk,

900g fullkorn og

450g linser.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 grrm mørk sjokolade er rundt 550 kcal, det er omtrent 25% av det du trenger i løpet av en dag.

Det blir noe annet dersom du spiser like mengder mørk og hvit sjokolade, da opphever kaloriene hverandre, og du kommer ut i null! :)

"Det blir noe annet dersom du spiser like mengder mørk og hvit sjokolade, da opphever kaloriene hverandre, og du kommer ut i null! :)"

Hehe :)

Det er også slik at sjokolade som er servert i en bolle er kalorifri. Sjokolade som man kun smaker på, inneholder heller ikke energi.

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hva er poenget med å dytte i seg sjokolade hver dag?

Hva med å spise det du vil av sjokolade en gang i uka i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...