Gå til innhold

Flytte til Sverige og adoptere?

Anbefalte innlegg

Gjest en venninne

En venninne av meg lurer på å bosette seg i Sverige for en tid, og så adoptere der. Årsaken er at det er så lange ventelister på enslige i Norge, og hun nærmer seg aldersgrensen.

Noen som vet om det går an å adoptere hvis man bor i Sverige selv om man er norsk statsborger?

Noen som vet om det er kortere ventetid (for enslige) og lik/annen aldersgrense for adopsjon i Sverige?

Jeg vet ikke hva jeg skal svare henne, så jeg sa jeg kunne legge inn spørsmålene her for henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178049-flytte-til-sverige-og-adoptere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke godt å si

Vanskelig å vite hva slags kriterier som gjelder ved ensligadopsjon i Sverige, men i alle fall her i Norge må man være norsk statsborger for å adoptere hvis jeg ikke husker helt feil. For ektepar er det nok at en av partene er norsk statsborger.

En annen sak er at det stilles svært strenge krav til enslige og deres nettverk når de skal adoptere, regner med at dette kanskje også gjelder for svenske enslige søkere. Har venninnen din et godt og stabilt nettverk i Sverige?

Vi fikk spørsmål da vi skrev sosialrapporten angående hvor lenge vi har bodd der vi bor, hvor lenge vi hadde jobber der vi jobbet, nærhet til familie og nettverk forøvrig. Vil tro det for enslige søkere stilles strenge krav til et stabilt liv. Men dette gjelder i Norge, og på mange felt virker det som om ting er helt annerledes i våre naboland. Kanskje det finnes en svensk adopsjonslov venninnen din kan lese?

carla1365380461

Send en mail til en av de svenske adopsjonsforeningene, vel. De vet slikt. (Er det ikke en som heter noe med Centrum?? Du finner hvis du søker på nettet.)

Jeg er forresten ikke sikker på om det nødvendigvis er slik som en hevder under at minst én forelder i Norge må være norsk. Jeg tror det kommer an på landene. Vi fikk beskjed om å sende bekreftelse på statsborgerskap for min mann, og da var et alternativ "hvis begge foreldre er utenlandske.." Så da må vel det og være en mulighet?

Hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...