Gjest tsuruda Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Vi har en gutt med adhd og jeg mistenker at datteren min også har det. Barnas far er imidlertid helt uenig i diagnosen i det hele tatt, så om jeg ber om å få utredet datteren vår også, blir det helvete for alle sammen. Jeg vil derfor ikke dra igang hele greia en gang til hvis jeg ikke må. Læreren til datteren vår har på flere konferansetimer snakket om at hun ikke følger med og ikke klarer konsentrere seg. Det er som om hun er i sin egen verden, forstår jeg, og det høres nesten ut som om læreren anklager både henne og meg, for det er jo _ingen_ av de andre ungene i klassen som blir distrahert på den måten av småting som hun gjør! De andre gjør det de blir bedt om, også. Jeg føler nesten at læreren mener det er vi foreldre som ikke gjør en god jobb? Jeg har foreslått muligheten for at datteren vår har adhd,siden broren har det, men det øret vil ikke læreren høre på! Derfor har jeg fått tak i et "Russel Barkley-skjema" for lærere, fordi man ofte ikke husker eller legger merke til alle symptomene - og jeg tenkte at skjemaet kunne være en slags huskelapp og en måte å diskutere muligheten for adhd på. Men så er jo problemet at min datter _ikke_ er propell, ikke henger i lysekroner, ikke har problemer med å vente på tur etc. etc. Altså disse klassiske, "hypre" symptomene. Min datter lar seg lett distrahere i noen sammenhenger - men det jeg opplever som et enda større problem, er å "få tak i henne", særlig når hun konsentrerer seg om noe annet - og det kan være hva som helst, se seg i speilet, for eksempel - da verken ser eller hører hun noe som helst. Jeg kan ikke regne med at beskjeder jeg gir, huskes. Å sende henne på rommet for å hente noe - som oftest må jeg gå inn etter flere minutter for å se hva hun driver på med, og da har hun glemt hele greia. Hver eneste morgen må jeg minne henne på å børste håret og å vaske ansiktet, ellers gjør hun alt mulig annet. Hun pleier også å "låse seg" når hun synes vi blir irriterte, maser på henne eller ikke hører på henne - og da er det bare å la henne i fred - til hun kommer tilbake til av seg selv. Det kan fort ta 15-20 minutter - og det har man jo ikke om morgenen! Det er mange små ting i hverdagen jeg gjenkjenner fra storebror, med andre ord. Han gikk på den samme skolen i over 7 år uten at de skjønte at den trassige ungen faktisk har adhd, ja, jeg tror vel de tviler på det framdeles. Det er vanskelig å sende barnet sitt til skolen når man ikke stoler på at hennes behov blir møtt og forstått av skolen generelt og læreren hennes spesielt. Og problemet er jo også at dette skjemaet ikke fanger opp de problemene som mange jenter med adhd/add faktisk har. Og da finnes det altså lærere som nekter å tro at det er adhd. Er det noen andre skjemaer som passer bedre for å finne jenter med adhd? Hva ville dere andre gjort i min situasjon? Ville dere ha dradd igang en utredning som kan ryste hele familien vår, så sint blir faren? Ville dere ha slått i kateteret og forlangt å bli hørt? Ville dere ha fått tak i en likemann fra adhd-foreningen til å bli med på neste konferanse, kanskje, eller foreldremøte? Det er en gutt til i klassen som jeg er sikker på har adhd - men er moren hans klar over det? Kanskje litt generell opplysning på et foreldremøte hadde fått noen lys til å gå opp? Men igjen - hvis faren til min datter finner ut at det snakkes om adhd der hans barn er, blir han rasende... Dette er litt av et dilemma - hva råder dere andre meg til å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178088-dilemma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den ekte noor Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men vernepleierstudent... Vi har nettopp hatt prosjekt om ADHD barn i skolen, hvor vi tok kontakt med en del skoler og lærerstudenter om dette temaet med å oppdage ADHD, og tilrettelegge for dem. Der oppdaget vi at lærerstudentene ikke lærer noe om atferdsvansker, og skolene nektet å svare på våre spørsmål, så jeg skjønner godt at du blir frustrert på læreren, vi fant ut at en slik holdning, "foreldrene som ikke er strenge nok etc" er ganske vanlig, iallefall her i byen... Men du kan vel ta kontakt med rektor og kreve at jenta di blir utredet for ADHD, eller ADD? Og det er vel bevist at jenter med ADHD har litt andre symptomer og ikke blir like lett oppdaget som gutter. Jeg synes det å få en likemann til å bli med på en konferansetime høres ut som en god ide, likemannen kan jo og foreslå hvordan man skal gå videre for å få en utredning og tilrettelagt skolehverdag for jenta? Torshov kompetansesenter har nylig avsluttet et prosjekt om jenter med ADHD, kanskje dette kan være god lesning før neste kontakt med læreren? http://www2.skolenettet.no/imaker?id=149354&malgruppe=0&trinn=0&pagenumber=5&aid=150409&omr=51631&mal=artikkel&method=modulshow Lykke til, og håper jenta di vil møte forståelse hos skolen og læreren! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178088-dilemma/#findComment-1192631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tsuruda Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men vernepleierstudent... Vi har nettopp hatt prosjekt om ADHD barn i skolen, hvor vi tok kontakt med en del skoler og lærerstudenter om dette temaet med å oppdage ADHD, og tilrettelegge for dem. Der oppdaget vi at lærerstudentene ikke lærer noe om atferdsvansker, og skolene nektet å svare på våre spørsmål, så jeg skjønner godt at du blir frustrert på læreren, vi fant ut at en slik holdning, "foreldrene som ikke er strenge nok etc" er ganske vanlig, iallefall her i byen... Men du kan vel ta kontakt med rektor og kreve at jenta di blir utredet for ADHD, eller ADD? Og det er vel bevist at jenter med ADHD har litt andre symptomer og ikke blir like lett oppdaget som gutter. Jeg synes det å få en likemann til å bli med på en konferansetime høres ut som en god ide, likemannen kan jo og foreslå hvordan man skal gå videre for å få en utredning og tilrettelagt skolehverdag for jenta? Torshov kompetansesenter har nylig avsluttet et prosjekt om jenter med ADHD, kanskje dette kan være god lesning før neste kontakt med læreren? http://www2.skolenettet.no/imaker?id=149354&malgruppe=0&trinn=0&pagenumber=5&aid=150409&omr=51631&mal=artikkel&method=modulshow Lykke til, og håper jenta di vil møte forståelse hos skolen og læreren! Tusen takk for godt råd! Jeg skal forsøke Torshov kompetansesenter! Godt også å høre at det er flere enn jeg som opplever det som om skolene ikke vil lære mer om denne lidelsen, som så mange barn sliter med! Men - takk igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178088-dilemma/#findComment-1192682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Har jente med ADD Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Det er akkurat som du beskriver min datter på 10 år. Hun fikk i fjor sommer diagnosen ADD. Det er veldig viktig at barn med adhd/add får hjelp. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet fastlegen i dag og bedt om henvisning til bup. Når det gjelder skolen kan kan bup. likemann osvhjelpe skolen med informasjon. Men uansett hvor mye informasjon skolen sitter inne med er min erfaring at man må stå på. Send meg gjerne mail [email protected] Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178088-dilemma/#findComment-1192693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Tusen takk for godt råd! Jeg skal forsøke Torshov kompetansesenter! Godt også å høre at det er flere enn jeg som opplever det som om skolene ikke vil lære mer om denne lidelsen, som så mange barn sliter med! Men - takk igjen! Jeg hadde uten tvil gått igang med en utredning. Mener at det er det eneste riktige, ikke minst for deres datter som må slite med disse problemene hver dag. Ser du blir anbefalt å ta dette opp gjennom skolen, men erfaringsmessig vet jeg hvor tregt systemet er og at denne måten å nå fram på vil ta veldig lang tid. Nå vet jeg ingen ting om hvor deres eldste barn er utredet og hvor lenge siden. Men vil tro at dere har noe oppfølgning/kontakt. Da første barn ble utredet hadde vi møter, observasjoner og skjemaer igjennom 1 1/2 år før henvisning videre. Deretter var det 1/2 års ventetid på BUP. Det jeg gjorde da neste barn vi hadde mistanke om hadde ADHD, var gammel nok til utredning, var å ta direkte kontakt med BUP. Jeg ble møtt med stor forståelse og gutten startet på utredning allerede etter 14 dager, uten lange og mange runder med PPT. Kan denne måten å nå fram på være noe for dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178088-dilemma/#findComment-1193523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.