Gå til innhold

Klarte ikke amme min førstefødte - gravid igjen...

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg fikk min førstefødte klarte jeg ikke å amme. Dvs jeg hadde overhode ikke melk. Jeg sto på alt jeg kunne og fikk hjelp av helsesøster, men til ingen nytte. Jeg pumpet meg masse, men fikk kun ut 10 ml melk etter 1 time. Datter'n min gikk bare ned i vekt og etter to måneder måtte jeg begynne med morsmelktillegg. Hun la på seg og ble en lykkelig jente. Jeg vente meg fort til tanken at jeg ikke kunne amme, for alle kan jo ikke det. Selv om ønske var der hadde jeg prøvd - og mislykkes. Nå skal det også sies at min mor og mormor hadde samme problem - så godt som ikke melkeproduksjon. Nå er jeg gravid med nr. 2 med termin i november. Det blir nesten 5 år mellom mine to barn. Nå lurer jeg på om jeg skal bry meg om å prøve å amme igjen, eller få medisin fra lege som stopper melkeproduksjonen eller om jeg skal gå igjennom det samme slitet med de samme bekymringer... Jeg vet jo at å amme er det beste - ingen trenger fortelle meg det. Tro meg - har hørt det nok! Men å se min baby være slapp og bli tynnere og tynnere fordi eksperter sier jeg må prøve er jeg overhode ikke interessert i å gjennomgå en gang til. Mitt spørsmål er: Hvor stor er sjangsen for at jeg ikke vil få melk denne gangen heller og rett og slett hva skal jeg gjøre? Jeg synes det er utrolig synd at det blir lagt så mye press på oss mødre når det gjelder amming og at vi blir - mellom linjene - sett på som dårlige mødre hvis ikke får det til. Selvfølgelig er amming det beste, men datteren min er oppvokst på morsmelktillegg og er like frisk og rask som et barn som har blitt ammet. (Også jeg ble oppvokst på det). Jeg ønsker nemlig ikke å bli uglesett på igjen og håper derfor dere der ute har noen gode råd eller som har vært i samme situasjon?

Hilsen meg

Fortsetter under...

Gjest tips fra meg

Hvordan var det ellers, kom det melk lekkende ut?

Hos meg rant det melk ofte, men det virket ikke som barnet fikk nok. Prøvde å pumpe også men fikk ut toppen 10 ml.

Vet nå at dette skyldtes innovervendte brystvorter.

Kan det være sånn hos deg også?

Hvordan var det ellers, kom det melk lekkende ut?

Hos meg rant det melk ofte, men det virket ikke som barnet fikk nok. Prøvde å pumpe også men fikk ut toppen 10 ml.

Vet nå at dette skyldtes innovervendte brystvorter.

Kan det være sånn hos deg også?

Hei og takk for svar :) Det rant ikke melk ut og hadde heller ikke innover brystvorter, det var bare så godt som tomt...

Gjest glimt av sol

Hei!

Har ammet tre barn og har heldigvis ikke hatt store problemer med det. Jeg er ingen fanatiker, men har vært opptatt av ammingen og har gjort meg mange erfaringer.

Jeg synes det høres ut som du gjorde det du kunne forrige gang. Selv om de fleste kvinner kan amme finnes det noen som rett og slett ikke kan det. Hva det skyldes er vanskelig å si. Jeg synes du skal fokusere på å kose deg med den nye babyen din. Du har ingen grunn til å føle deg mindreverdig om du gir han/henne erstatning!

Jeg ville ikke bedt om tabletter for å stoppe melkeproduksjonen, men heller sett hvordan det gikk. Men dette må du nesten bestemme selv. Synes uansett at du skal fokusere på andre ting denne gangen. Det er så MYE mer enn bare morsmelk som er viktig for barn (og mødre). Kos deg med den lille og ikke slit deg ut på å prøve å amme!

Annonse

Gjest erstatning kan kombineres med m.m.

Jeg ville sett hvordan det gikk, ingen vits i å be legen om medisiner som stopper melkeproduksjonen helt, hvis det kommer litt har jo barnet godt av det.

Mange kombinerer morsmelk og morsmelkerstatning, så lenge man får hjelp til å lære når og hvor ofte man bør amme for å opprettholde den lille produksjonen man har, så går det greit å gi morsmelkerstatning etterpå. Da får babyen litt av antistoffene i morsmelken, men kan bli ordentlig mett på erstatningen.

Men det er viktig at man gjør det riktig, dvs at babyen tømmer begge brystene dine helt, relativt ofte og også om natten, hvis ikke blir produksjonen enda mindre enn den er i utgangspunktet. Så erstatningen må alltid gis sist, og sjelden nok til at barnet er sultent når det skal tømme brystet.

Kommer det ingenting, er det som du sier ingen fare, da gir du bare erstatning. Men kan babyen feks få 25% morsmelk og 75 % erstatning de føste 6 mnd, så har hun/han fått mye av det gode morsmelken kan gi.

Jeg leide en stor elektrisk pumpe, sammen med spesiell nesespray som letter utdrivningen, fikk jeg økt produksjonen slik at jeg kunne amme litt mer og lenger enn jeg ellers ville gjort.

Jeg måtte la være å høre så mye på moren min, som også hadde problemer med amming, da hennes erfaring og råd baserte seg på "forhistorisk" kunnskap om amming til spesielle tider osv. Det er drepen for allerede lav produksjon. jeg måtte rett og slett sjule økedagene for henne, hun viste lite forståelse for dagene som kom med jevne mellomrom, hvor jeg og baby lå og ammet nesten nonstop i halvannet døgn. men de hjalp!

Var jeg deg ville jeg prøvd i en periode. Hver minste lille dråpe er verdifull for barnet ditt. Blir situasjonen lik forrige gang så skal du ikke presse deg like lenge, men starte opp med mme tidligere. Det er jo tydelig at det er en tendens til dårlig melkeproduksjon i familien din. Nå behøver jo ikke det å gjelde denne gangen, men det er ikke noe vits i å lage seg mer stress enn man må!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...