Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en datter på 16. Relativt voksen for alderen. Hun får 100 kroner i uka i lommepenger. Til gjengjeld gjør hun noen oppgaver hjemme. Jeg lurer på å gi henne "lommepenger" som også skal dekke klær og mobiltelefon. Hun ønsker det selv. Noen erfaringer? Antar beløpet bør være rundt 2-300 i uka??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178957-lommepneger-til-16-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest månedslønn

Det kommer jo helt an på hva du har råd til.

Har du råd, og synes det er greit, lærer hun jo å disponere penger selv ved få 1000 kr i mnd til disse tingene.

Jeg fikk penger til

skolebøker og når det var noe ekstra, ellers klarte jeg meg selv med lommepenger mens jeg gikk på videregående (jobbet litt i uken og mye i feriene, som jeg sparte opp og fordelte utover året).

Men hadde mine foreldre hatt anledning, tror jeg ikke jeg hadde blitt noe dårligere menneske om jeg hadde fått en fast sum i måneden.

Skal man lære å disponere penger, tror jeg mer på månedslønn enn på ukelønn.

skorpionfisken

Min får 200 pr mnd til mobil, i tilegg får han kr 150,- i uka. Han hadde sommerjobb i fjor, og vi håper på det samme i år.

Fra høsten av når han går på videregående får han noe stipend/lån, og vi vil da gi ham de vanlige 150 i uka, og posjonere ut stipendet og pengene fra sommerjobben sånn at han har til sammen kr 500,- i uka. Men da bor han for seg selv, og må sørge for alt. (Mat og husleie kommer utenom).

Annonse

Utstyr dem med minibank kort og barnetrygden. (2000) Så kan de (forhåpentligvis) lære å bruke penger før de flytter hjemmefra.

Av det beløpet må de kjøpe det de trenger selv. Mat og husholdning/toalettartikler betaler jeg.

Barnetrygden for ett barn er 970,-, ikke 2000,-. Du er muligens eneforsørger med ett barn slik at du får for to?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...