Gå til innhold

AD/HD? Evt hvor tidlig kan man få diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest blirgaaaal!!

Har en gutt på 3 1/2 som vi mistenker har AD/HD.

Han kan til tider være noe agressiv, tar ikke tilsnakk (reagerer enten ikke i det hele tatt, eller med sinne), avbryter, søker negativ oppmerksomhet når vi voksne er opptatt med noe, det må "skje noe" hele tiden, han løper rundt, klatrer og klyver, roper og skriker, kan få hysteriske raserianfaller over bagateller. Da skriker han seg sår i halsen - ikke ordentlig gråt, mer rasende skriking, han hopper opp og ned mens han skriker så han nesten ikke får puste. Sånne anfall kan vare i en time...

Kan nevne at han er født 7 uker for tidlig, men hadde fødselsvekt på over 1500 g.

Nå har han fått dårlig hørsel etter en forkjølelse. Det har var i etpar måneder (skal til øre/nese/hals-lege). Vet at dette forekommer hyppigere hos AD/HD-barn, så jeg gjør meg mine tanker...

Jeg mener det er viktig å få utredet dette så tidlig som mulig, for dette er ikke lett, hverken for han selv eller oss. Men hvor tidlig er det egentlig mulig/tilrådelig å starte en utredning? Er han for liten?

Fortsetter under...

Gjest gladiol

Skjønner godt at du gjør deg dine tanker om dette. Det du beskriver er helt i samsvar med problematikken til ADHD barn.

Litt usikker på det du skriver om hørselen hans. Men hvis atferden du beskriver er kommet i det senere, ville jeg avventet til han har vært hos øre/nese/hals lege.

Dårlig hørsel kan ofte gi mange av de samme symptomene som ADHD.

Hvis ikke, så ta komtakt med PPT så fort som mulig. De trenger endel tid før dere evt. blir henvist videre til utredning.

Hvor tidlig barn blir utredet, er individuelt i forhold til kompetanse.

Det som er mest vanlig er fra 5-6 års alder, men vet at det er opplæring på gang rundt omkring for å kunne stille diagnose på 3 åringer også.

Det som er faren med for tidlig diagnostisering er at den kanskje ikke blir riktig.

Gjest en mamma i nord

annbefaler å få han utredet så tidlig som mulig. men som flere sier her så kan det være vanskelig å stille en ADHD diagnose på så unge barn. ville allikevel ha begynt nå, med tanke på at det jo kan være snakk om en annen utviklingsforstyrrelse, altså ikke nødvendigvis ADHD. Noen utviklingsforstyrrelser er mulig å diagnostisere tidligere enn ADHD:

Gjest blirgaaaal!!

Skjønner godt at du gjør deg dine tanker om dette. Det du beskriver er helt i samsvar med problematikken til ADHD barn.

Litt usikker på det du skriver om hørselen hans. Men hvis atferden du beskriver er kommet i det senere, ville jeg avventet til han har vært hos øre/nese/hals lege.

Dårlig hørsel kan ofte gi mange av de samme symptomene som ADHD.

Hvis ikke, så ta komtakt med PPT så fort som mulig. De trenger endel tid før dere evt. blir henvist videre til utredning.

Hvor tidlig barn blir utredet, er individuelt i forhold til kompetanse.

Det som er mest vanlig er fra 5-6 års alder, men vet at det er opplæring på gang rundt omkring for å kunne stille diagnose på 3 åringer også.

Det som er faren med for tidlig diagnostisering er at den kanskje ikke blir riktig.

Dette med ørene har bare vart noen uker. Adferden har vart lenge, lenge. Setter det bare litt i sammenheng fordi jeg vet (iflg fagfolk) at problemer med tette øreganger/behov for dren av en eller annen grunn opptrer oftere hos barn med AD/HD.

Nevnte ikke i første innlegg at han også er utrolig "dumdristig". Vi var hos fysioterapeut for å se på balansen hans, og der hadde de en kjempediger gummiball. Han tok rennafart og stupte rett på den! >Rullet selvfølgelig over hele ballen og rett i gulvet på andre siden. Men han ga seg ikke likevel...!! Virker nesten som han har høyere smerteterskel enn andre også.

Han sover godt om natten, men er oppe før hanen galer... Da gjør han det utroligste, så det er bare å gjemme unna ting han kan skade seg på eller som vi er redd for.

En episode jeg har stusset litt over har jeg spurt om her inne før: Forleden tok han 3 reisesyketabletter som jeg hadde glemt å legge bort - og vi merket ingen ting på han! Niesen min som er like gammel fikk en hel i steden for en halv ved en feiltagelse, og hun oppførste seg som om hun var ruset, og sov stort sett hele dagen.. Hva er det med denne gutten, tenker jeg..

I helgen var vi ute i hagen og jobbet. Da er han en engel - han elsker å hjelpe til, og han jobber som bare det:-) Etterpå dro vi til badeland - fullt kjør i 3 timer. Da vi kom hjem ble det mer hagearbeid. Kl 18 kom han inn. Men var han sliten? Neida, føk rundt i stua som en gal, stupte med hodet først ned i sackosekken sin, opp igjen og full fart.. Men når han først legger hodet på puten om kvelden er det som å slå av en bryter - han sovner på et blunk.

Han er en utrolig god unge, da - med så vanvittig slitsom...

Noen tenker kanskje at det kan ha noe med oppdragelsen å gjøre, men vi har to eldre barn, gutt og jente, og de er helt annerledes.

Gjest gladiol

Hei

Hvor tidlig utredning du kan få på barnet ditt er avhengig av hvilken BUP dere sogner til . Noen BUP har utredninger på barn ned til 2,5 år . Uansett er fastlegen første ledd for dere i denne prossessen.

Fastlegen trenger ikke nødvendigvis å være første ledd.

Vi kontaktet PPT direkte og sparte med dette også mye tid.

I denne prosessen må en være litt frempå og ta den korteste veien en kan.

Annonse

Hei!

Vi startet utredning hos barnehabilitering rett før gutten vår var fire. Like etter fylte fire år fikk han midlertidig diagnose AD/HD. Nå, to år senere ser det ut til at det også blir endelig diagnose.

Gutten vår har vært i "systemet" siden han var ett, dette grunnet sen motorisk utvikling. Rundt toårsalder ble han vurdert av PPT, logoped og fysioterapeut.

Nå ser det ut til at det blir utprøving av ritalin e.l. i vår.

Jeg ser på det som en stor fordel å ha fått utredning på gutten min så tidlig, slik at vi får tilrettelagt mest mulig før skolestart i høst.

Jeg vil anbefale dere å få startet utredning så tidlig som mulig slik du er inne på.

Ønsker dere lykke til!

Mvh,

Fastlegen trenger ikke nødvendigvis å være første ledd.

Vi kontaktet PPT direkte og sparte med dette også mye tid.

I denne prosessen må en være litt frempå og ta den korteste veien en kan.

Grunnen til at fastlegen er første ledd er at kravene til utredning blir skjerpet fra BUP sin side , dette for mere effektivt arbeide og da lette køen . (til fordel for alle)Fastlegen skal utelukke endel fysiske årsaker , dette skal gjøres før Bup sin utredning . Endel andre diagnoser kan opptre likt med ADHD symptom.

Det har vært et prosjekt i fjor på dette med større ansvar på fastlegene , med da krav om å sette seg godt inn i ADHD problematikken . På sikt , vil nok ikke BUP ta inn barn hvor førutredningen ikke er gjort tilfredstillende .

Gjest en mamma i nord

Dette med ørene har bare vart noen uker. Adferden har vart lenge, lenge. Setter det bare litt i sammenheng fordi jeg vet (iflg fagfolk) at problemer med tette øreganger/behov for dren av en eller annen grunn opptrer oftere hos barn med AD/HD.

Nevnte ikke i første innlegg at han også er utrolig "dumdristig". Vi var hos fysioterapeut for å se på balansen hans, og der hadde de en kjempediger gummiball. Han tok rennafart og stupte rett på den! >Rullet selvfølgelig over hele ballen og rett i gulvet på andre siden. Men han ga seg ikke likevel...!! Virker nesten som han har høyere smerteterskel enn andre også.

Han sover godt om natten, men er oppe før hanen galer... Da gjør han det utroligste, så det er bare å gjemme unna ting han kan skade seg på eller som vi er redd for.

En episode jeg har stusset litt over har jeg spurt om her inne før: Forleden tok han 3 reisesyketabletter som jeg hadde glemt å legge bort - og vi merket ingen ting på han! Niesen min som er like gammel fikk en hel i steden for en halv ved en feiltagelse, og hun oppførste seg som om hun var ruset, og sov stort sett hele dagen.. Hva er det med denne gutten, tenker jeg..

I helgen var vi ute i hagen og jobbet. Da er han en engel - han elsker å hjelpe til, og han jobber som bare det:-) Etterpå dro vi til badeland - fullt kjør i 3 timer. Da vi kom hjem ble det mer hagearbeid. Kl 18 kom han inn. Men var han sliten? Neida, føk rundt i stua som en gal, stupte med hodet først ned i sackosekken sin, opp igjen og full fart.. Men når han først legger hodet på puten om kvelden er det som å slå av en bryter - han sovner på et blunk.

Noen tenker kanskje at det kan ha noe med oppdragelsen å gjøre, men vi har to eldre barn, gutt og jente, og de er helt annerledes.

Det har helt sikkert ikke noe med opdragelsen å gjøre. Lurt å få en utredning så fort som mulig.

• 3 uker senere...

Jeg ville snakket med lege, PPT og BUP.. Du kan få asistent til han i barnehage, prioritert barnehageplass, prøv å få en naturbarnehage..

Jeg vet om folk som har fått stilt diagnose på barnet da de var to år, gått tidlig inn med trening etter Barkley metoden og fått et nermest symptomfritt barn.. Lykke til med helse norge..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...