Gå til innhold

Flere enn meg som blir...

Anbefalte innlegg

Gjest nick i dag

...forbauset og provosert over noen av Vegard Thomas Olsens uttalelser i denne artikkelen?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271980

Dersom man under noen omstendighet hadde følt at adopsjon var et "kjøttmarked", hadde man da ikke valgt å holde seg langt unna adopsjonsprosessen selv...? Synes det vitner om lite innsikt å uttale seg på denne måten, men så virker han jo litt korttenkt til tider...

Vel vel, bare noen tanker fra en colombiamor som velger å ikke bruke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179182-flere-enn-meg-som-blir/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at artikkelen sto i VG. Tabloidene er ikke pålitelige når det gjelder å formidle nøyaktige formuleringer, _hvordan_ ting blir sagt eller med hvilket tonefall / glimt i øyet. Han kan ha sagt en hel masse både "foran og bak", som ikke står der.

Man bør ha Espen Beranek Holms "jah, det er fra VG her, du"-parodi i bakhodet når man leser den blekka.

Dessuten er Vegard (relativt) ung, hip og kul og neppe verdensmester i formuleringer som tilfredsstiller alt og alle.

Det var jo en temmelig dårlig gjennomtenkt uttalelse.

Det virker på meg som om Olsen ikke har satt jeg så veldig grundig inn i emnet, gitt.

Hvorfor? Jo -selv om "kjøttmarked" er jo en mildt sagt dårlig formulering, så tråkker han ettertrykkelig i salaten med å vise hvor lite kunnskap han har om adopsjon.

1 - Kinesiske barn er "ettertraktet" pga. rimelig få krav til søkerne med tanke på tidligere ekteskap, særkullsbarn, egenfødte (ja, barn i alle varianter forsåvidt), religion og alder. Mange søkere som ikke kan søke på andre land, har ingen problemer med å adoptere fra Kina.

2 - Kina har for tiden kort ventetid. Det var avgjørende for meg en gang i tidenes morgen da jeg skulle stille meg i kø på "kjøttmarkedet".

Artikkelen er et godt eksempel på at enkelte får slippe til i media kun pga bakgrunn, og ikke fordi de har så mye å bidra med.

Det virker på meg som om Olsen ikke har satt jeg så veldig grundig inn i emnet, gitt.

Hvorfor? Jo -selv om "kjøttmarked" er jo en mildt sagt dårlig formulering, så tråkker han ettertrykkelig i salaten med å vise hvor lite kunnskap han har om adopsjon.

1 - Kinesiske barn er "ettertraktet" pga. rimelig få krav til søkerne med tanke på tidligere ekteskap, særkullsbarn, egenfødte (ja, barn i alle varianter forsåvidt), religion og alder. Mange søkere som ikke kan søke på andre land, har ingen problemer med å adoptere fra Kina.

2 - Kina har for tiden kort ventetid. Det var avgjørende for meg en gang i tidenes morgen da jeg skulle stille meg i kø på "kjøttmarkedet".

Artikkelen er et godt eksempel på at enkelte får slippe til i media kun pga bakgrunn, og ikke fordi de har så mye å bidra med.

Han presterte sågar å si at "en kineser har begynt å bli dyr" !!?!

Det BURDE du vite, Vegard, hvis du er litt engasjert i ditt kommende barn: Et barn fra Colombia "koster" akkurat det samme som en dyyyr kineser..!

Annonse

Fikk omtrent kaffen i halsen da jeg leste avisa i dag, dette er noe av det mest vannvittige jeg har lest av uttalelser ang adopsjon. Dette er en profilert person og burde ha vært mer gjennomtenkt med sine uttalelser dersom de er korrekte. (Media er jo kjent for å vende og vri på uttalelser). Skal i allefall få med meg programmet i kveld.

Gjest CUB23

Jeg ser det er mange som blir skremt av rare utalelser av folk som er adoptert. Jeg oxo kan komme med slike utalelser, men det er bare fordi jeg er en av de som har blitt "solgt". Vet det er sårendes å høre slikt, men dere må ikke ta det så tungt! Har sagt til min egen mor flere ganger at jeg hater henne, ho kan ikke si jeg skal slik og slik for ho er ikke min mor.

Ikke ta det så tungt! De fleste mener ikke noe med det. Jeg sier slikt fordi jeg er sint av og til. Jeg vil vere hvit for jeg føler meg hvit, men blir mint på at jeg ikke er det hver gang noen roper neger etter meg eller jeg ser meg i speilet. Hver gang det er reklame på tv'en for sminke som ikke passer mørkudete i det hele tatt..

Det er de som er der for deg som er de ekte foreldra!

Kanskje dere kommer til å oppleve deres egne barn blir sint på den måten jeg blir av og til. Men det er dere som er foreldra, det må dere ikke glemme.

Ganske "skjødesløse" kommentarer her, ja. Vil bv like det??? Kan være noe med VG her og, ja, for de bruker betegnelsen "ekte" foreldre flere ganger... Vi får se programmet i kveld, så får vi høre selv!

Akkurat det med "ekte" foreldre bet jeg meg merke til også.

Nei, jeg kan ikke tro at noen som selv skal adoptere har kommet med disse uttalelsene- tror nok tabloidspøkelset har satt ting litt på spissen. Blir interessant å se programmeti kveld...

Akkurat det med "ekte" foreldre bet jeg meg merke til også.

Nei, jeg kan ikke tro at noen som selv skal adoptere har kommet med disse uttalelsene- tror nok tabloidspøkelset har satt ting litt på spissen. Blir interessant å se programmeti kveld...

Jeg skulle tro at noen kunne finne på å bruke "ekte" i betydningen "biologiske" uten at de derved legger så mye i det. Noen er dessverre nokså sleivete og upresise i språket sitt, uten at det dermed betyr at de mener at de bilogiske foreldrene er dem som er "ekte".

Gjest Tatiana fra Romania

Unnskyld meg, men det da ikke Vegards personlige mening dette.

Sitat:"Det er et kjøttmarked - og bransjen legger ikke skjul på det. Man blir fortalt at etterspørselen etter barn fra Kina er svært høy, og derfor er en kineser begynt å bli dyr."

Altså sier BRANSJEN dette.

I hvert fall i følge VG, som ikke er av de mest etterrettelige.

Men jeg skal i hvert fall se programmet i kveld.

skorpionfisken

Sitat:"Det er et kjøttmarked - og bransjen legger ikke skjul på det. Man blir fortalt at etterspørselen etter barn fra Kina er svært høy, og derfor er en kineser begynt å bli dyr."

Hvem er BRANSJEN da?

Det koster like mye å adoptere, uansett hvilket land man adopterer fra, så jeg skjønner ikke at han kan si at kineserne er blitt så dyre?

Det er noen år siden jeg adopterte, men jeg har aldri hørt betegnelsen kjøttmarked før.

Rart, om han mener han er kjøpt og betalt, at han vil la sitt framtidige barn gå igjennom det samme.

Jeg skal også se programmet i kveld...

Jeg skulle tro at noen kunne finne på å bruke "ekte" i betydningen "biologiske" uten at de derved legger så mye i det. Noen er dessverre nokså sleivete og upresise i språket sitt, uten at det dermed betyr at de mener at de bilogiske foreldrene er dem som er "ekte".

Jeg vet at de fleste sannsynligvis ikke mener noe "galt" med betegnelser som "ekte foreldre" og "egne barn". Jeg bare stusset litt på at en som selv er adoptert og skal adoptere ordlegger seg slik. Men VG er jo ikke best i klassen på formuleringer så... :o))

Dette er jo ikke noen stor sak akkurat. Men litt viktig å være oppmerksomme på akkurat ordlyden likevel. Spesielt om man snakker så adopterte barn hører på.

Annonse

colombialija

enig med deg muriel. Synes det er rart at han kan vente å få barn alt i løpet av året, for jeg mener bestemt det ikke er lenge siden hans sak ble henlagt, mtp at han var siktet for bruk av vold? . Men mulig det er lenger enn det jeg tror, de tilhører vel reg.øst de å så det blir spennende å se programmet i kveld. Så får vi håpe at han er "smartere" enn det det har sett ut til gjennom media, men sim tidligere nevnt, de vrenger å vrir på mye av det som blir sagt.

Siterer litt, jeg også:

"Det er et kjøttmarked - og bransjen legger ikke skjul på det. Man blir fortalt at etterspørselen etter barn fra Kina er svært høy, og derfor er en kineser begynt å bli dyr. For meg spilte det egentlig ingen rolle hvor barnet mitt kommer fra, men vi valgte Colombia til slutt, SIER OLSEN." (Min utheving)

Men nå skal jeg ta en titt på programmet :o)

Ganske "skjødesløse" kommentarer her, ja. Vil bv like det??? Kan være noe med VG her og, ja, for de bruker betegnelsen "ekte" foreldre flere ganger... Vi får se programmet i kveld, så får vi høre selv!

Jeg syns vi skulle ivre litt for å innarbeide begrepet "jukseforeldre"!

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...