Mamma74 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Heisann alle sammen! Jeg har en gutt på 9 år som fikk disgnosen ADHD i 2001. Han har store søvnvansker... Jeg har prøvd alt.. føler jeg men ingenting hjelper.. er det noen som har noen gode råd? Vi har prøvd både melatonin, vallergan, tolvon.. osv uten noe særlig virkning.. Dette sliter veldig på oss alle sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hvilken adhd medisin går han på? Gutten vår hadde litt problem med søv ved ritalin bruk,skiftet til concerta og nå går det mye bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1203339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma74 Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Hvilken adhd medisin går han på? Gutten vår hadde litt problem med søv ved ritalin bruk,skiftet til concerta og nå går det mye bedre. Hei igjen! Han bruker concerta.. Kjempefin vikning på dagen...men men hva hjelper det når han ikke sover.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1203379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei igjen! Han bruker concerta.. Kjempefin vikning på dagen...men men hva hjelper det når han ikke sover.. Har selv en sønn med ADHD som har hatt søvnvansker når sovner han? Og når må han opp om morgenen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1203705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Har jente med ADD Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Har selv en sønn med ADHD som har hatt søvnvansker når sovner han? Og når må han opp om morgenen? Vi måtte slutte med consertaen pga søvnproblemer som du forteller om her. Jenta vår lå våken til ca. kl to hver natt, ofte lenger. Problemer med soving er dessverre en av de vanligste bivirkningene ved bruk av conserta. Vi bruker nå straterra med bra virkning og jentungen sover. Hun bruker melatonin om kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1203721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma74 Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Har selv en sønn med ADHD som har hatt søvnvansker når sovner han? Og når må han opp om morgenen? Hei! Sønnen min sovner engang mellom kl 22 og 01.. og er oppe igjen ved fire-fem tiden. Ganske slitsomt i lengden :0) Hva med din gutt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1208250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hei! Sønnen min sovner engang mellom kl 22 og 01.. og er oppe igjen ved fire-fem tiden. Ganske slitsomt i lengden :0) Hva med din gutt? Han ble diagnostisert da han var 9 år gammel hadde enorme insovningsproblemer. Sovnet normalt klokken 1 og skulle opp klokken 7 om morgen. Det ble tittet på to teorier for hans søvnproblemer. 1 Bieffekt av medisinen at den "overtar" noen av hjærnens funksjoner. Når en sover forbreder hjærnen seg til neste dag, søvn er viktig for å kordinere diverse egenskaper. Når hjærenen får denne "hjelpen" med medisin ser hjærnen mindre grunn til å selv å benytte søvnen til å forbrede seg til neste dag og hjærnen føler seg mindre trøtt. 2. En annen bi effekt av medisinen kan være at hjærnen produserer mindre søvnhormoner. Han fikk følgende "behandling". Medisinforbruket ble trappet ned til 5mg ritalin om dagen i 1 mnd. Så neste måned økte den til 2X5 mg, så neste mnd 18mg concerta. Neste mnd 18mnd concerta pluss 5 mg ritalin også videre. I forhold til produksjonen av melatonin ble vi rådet til ikke å bruke melatonin fordi hvis hjærenen får noe kunstig kan den stoppe å produsere det selv. Vi brukte melatonin kun første dag etter lange ferier for at han skulle komme inn i sin rytme. Vi vekket han opp om morgenen og bærte han inn i badet og satte han i dusjen. Så han fikk tidligst mulig mest mulig lys for å tidligst mulig produsere melatonin. Tiltak nummer 1 hjalp med 30 minutter tiltak nummer 2 gikk det 1 1/2 År før han fikk normal søvn. Nå er han tolv år sovner mellom klokken 23 og 00 om natten skal opp klokken 7 om morgenen. En tolvårig gutt har gjennomsnittelig en søvnfase på 8,5 timer 1 time mer enn en mann på 19år. Min sønn har en søvnfase som en 19 åring det viser seg at medisinen kjører hans hjærne opp så han trenger 1 time mindre søvn enn sine gjevnaldrende. Vekkeklokka ringer klokken 7 nå står han opp selv dusjer, klær på seg og spiser frokost før han går til skolen. Halleluja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1210115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma74 Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Han ble diagnostisert da han var 9 år gammel hadde enorme insovningsproblemer. Sovnet normalt klokken 1 og skulle opp klokken 7 om morgen. Det ble tittet på to teorier for hans søvnproblemer. 1 Bieffekt av medisinen at den "overtar" noen av hjærnens funksjoner. Når en sover forbreder hjærnen seg til neste dag, søvn er viktig for å kordinere diverse egenskaper. Når hjærenen får denne "hjelpen" med medisin ser hjærnen mindre grunn til å selv å benytte søvnen til å forbrede seg til neste dag og hjærnen føler seg mindre trøtt. 2. En annen bi effekt av medisinen kan være at hjærnen produserer mindre søvnhormoner. Han fikk følgende "behandling". Medisinforbruket ble trappet ned til 5mg ritalin om dagen i 1 mnd. Så neste måned økte den til 2X5 mg, så neste mnd 18mg concerta. Neste mnd 18mnd concerta pluss 5 mg ritalin også videre. I forhold til produksjonen av melatonin ble vi rådet til ikke å bruke melatonin fordi hvis hjærenen får noe kunstig kan den stoppe å produsere det selv. Vi brukte melatonin kun første dag etter lange ferier for at han skulle komme inn i sin rytme. Vi vekket han opp om morgenen og bærte han inn i badet og satte han i dusjen. Så han fikk tidligst mulig mest mulig lys for å tidligst mulig produsere melatonin. Tiltak nummer 1 hjalp med 30 minutter tiltak nummer 2 gikk det 1 1/2 År før han fikk normal søvn. Nå er han tolv år sovner mellom klokken 23 og 00 om natten skal opp klokken 7 om morgenen. En tolvårig gutt har gjennomsnittelig en søvnfase på 8,5 timer 1 time mer enn en mann på 19år. Min sønn har en søvnfase som en 19 åring det viser seg at medisinen kjører hans hjærne opp så han trenger 1 time mindre søvn enn sine gjevnaldrende. Vekkeklokka ringer klokken 7 nå står han opp selv dusjer, klær på seg og spiser frokost før han går til skolen. Halleluja Tusen takk for svar :0) Gutten min fikk diagnosen da han var 5 1/2 år gammel. Nå er han 9 år. Han har ikke sovet en hel natt enda.. Du må ha en fantastisk lege til gutten din. En som virkelig jobber for at gutten din skal ha det bra. :0) Og du må være en fantastisk forelder som har ork til å stå på slik som du (dere) gjør.. Hvordan fant dere ut av den kombinasjonen av ritalin og conserta ? Var det masse frem og tilbake før dere fant det ut? Det hadde vært spennende å prøve ut den kombinasjonen på sønnen min også.. :0) Bupa mener jeg skal prøve ut den nye medisinen Straterra.. De mener den kan lette på søvnproblemene hans.. Har du hørt om noen som har godt effekt av den? Har ikke kommet i kontakt med noen ( enda) som har noen erfaring med medisinen. Ett lite spm til.. Hvor store doser får sønnen din nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1210164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Tusen takk for svar :0) Gutten min fikk diagnosen da han var 5 1/2 år gammel. Nå er han 9 år. Han har ikke sovet en hel natt enda.. Du må ha en fantastisk lege til gutten din. En som virkelig jobber for at gutten din skal ha det bra. :0) Og du må være en fantastisk forelder som har ork til å stå på slik som du (dere) gjør.. Hvordan fant dere ut av den kombinasjonen av ritalin og conserta ? Var det masse frem og tilbake før dere fant det ut? Det hadde vært spennende å prøve ut den kombinasjonen på sønnen min også.. :0) Bupa mener jeg skal prøve ut den nye medisinen Straterra.. De mener den kan lette på søvnproblemene hans.. Har du hørt om noen som har godt effekt av den? Har ikke kommet i kontakt med noen ( enda) som har noen erfaring med medisinen. Ett lite spm til.. Hvor store doser får sønnen din nå? For å oppklare. Det handler ikke om kombinasjonen ritalin og concerta. Det handlet om at hjærnen måtte vende seg til å bruke medisinen som medisin og ikke erstartning for søvnen derfor ble dosen med metylphendidat redusert til 5 mg om dagen i 1 mnd og så trappet vi langsomt opp. Straterra veit jeg ikke virkningen av nå skal prøve det til sønnen min. Lysbehandlingen var viktig. Det hjelper ikke å "krangle" når han ligger på et mørkt rom. Da er det bedre han får lys. Lys produserer ensymer som holder en våken, det er derfor å ungå data før en legger seg er anbefalingsverdig. Tidligere en får lys tidligere kan en bli våken og kroppen teller ned til søvn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1210281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Tusen takk for svar :0) Gutten min fikk diagnosen da han var 5 1/2 år gammel. Nå er han 9 år. Han har ikke sovet en hel natt enda.. Du må ha en fantastisk lege til gutten din. En som virkelig jobber for at gutten din skal ha det bra. :0) Og du må være en fantastisk forelder som har ork til å stå på slik som du (dere) gjør.. Hvordan fant dere ut av den kombinasjonen av ritalin og conserta ? Var det masse frem og tilbake før dere fant det ut? Det hadde vært spennende å prøve ut den kombinasjonen på sønnen min også.. :0) Bupa mener jeg skal prøve ut den nye medisinen Straterra.. De mener den kan lette på søvnproblemene hans.. Har du hørt om noen som har godt effekt av den? Har ikke kommet i kontakt med noen ( enda) som har noen erfaring med medisinen. Ett lite spm til.. Hvor store doser får sønnen din nå? Han er 12 år veier 37Kg får i skoleperioder 54mg concerta og i sommerferie jule og påskeferie trapper vi ned med 5 mg per uke til 18mg concerta og 5 mg ritalin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1210290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Tusen takk for svar :0) Gutten min fikk diagnosen da han var 5 1/2 år gammel. Nå er han 9 år. Han har ikke sovet en hel natt enda.. Du må ha en fantastisk lege til gutten din. En som virkelig jobber for at gutten din skal ha det bra. :0) Og du må være en fantastisk forelder som har ork til å stå på slik som du (dere) gjør.. Hvordan fant dere ut av den kombinasjonen av ritalin og conserta ? Var det masse frem og tilbake før dere fant det ut? Det hadde vært spennende å prøve ut den kombinasjonen på sønnen min også.. :0) Bupa mener jeg skal prøve ut den nye medisinen Straterra.. De mener den kan lette på søvnproblemene hans.. Har du hørt om noen som har godt effekt av den? Har ikke kommet i kontakt med noen ( enda) som har noen erfaring med medisinen. Ett lite spm til.. Hvor store doser får sønnen din nå? Kombinasjon av Conserta og Ritalin er forøvrig veldig vanlig. I forhold til Strattera så er ikke søvnproblemer noen bivirkning ved dette medikamentet. Har hørt om flere som har hatt god effekt av Strattera, men to av mine barn hadde ikke noen nytte av det. Virkningen av Strattera er individuell og må derfor prøves ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-1212006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serrada Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Vi måtte slutte med consertaen pga søvnproblemer som du forteller om her. Jenta vår lå våken til ca. kl to hver natt, ofte lenger. Problemer med soving er dessverre en av de vanligste bivirkningene ved bruk av conserta. Vi bruker nå straterra med bra virkning og jentungen sover. Hun bruker melatonin om kvelden. Vi prøvde med dagslyslampe behandling og begrenset lys på kvelden, i flere år uten effekt.. Datteren min sov ikke om natten i magen en gang og ikke etter at hun var født.. Når hun sovnet var det i komatilstand og uvilkårlig når dette inntraff, men skjelden når det var mørkt og stille.. Så kronisk våken mellom 24 og 5, var normalt.. Vi er overlykkelig av funn av melatonin... Da jeg gikk på Ritalin fikk jeg litt søvnvansker, men viss jeg tok en halv Ritalin og 3 mg melatonin da jeg la meg, sovnet jeg som en stein.. Jeg går på Strattera no og hvis jeg blir overtrøtt får jeg ikke sove, da hjelper det meg ikke med melatonin, men 5 mg Ritalin hjelper... da blir jeg "våken" nok til å sovne... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179185-s%C3%B8vnvansker-gutt-med-adhd/#findComment-2358203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.