fillolin Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 I februar sendte jeg en mail om ventetidene til Buf.dir og fikk svar før påske, men har ikke fått lagt det ut før nå. Ikke noe særlig nytt her heller (jfr. innlegg fra malun 15/3 ang. mail til departementet), men det er jo bra at de svarer iallefall. "Jeg viser til din e-post av 23. februar 2005, hvor du tar opp det forhold at ventetiden på behandling av søknad om forhåndssamtykke til adopsjon er lengre enn 3 måneder ved Regionkontor øst. Det er riktig, som du skriver, at ventetiden på behandling av søknader er ulik fra regionkontor til regionkontor. Vi er enig med deg at dette er uheldig. Konkret når det gjelder Region øst, har kontoret nå opprettet to nye stillinger for å avhjelpe situasjonen. Regionen får én ny saksbehandler 1. april for å styrke kapasiteten når det gjelder søknader om forhåndssamtykke, og ytterligere én stilling noe senere, for å styrke kapasiteten når det gjelder behandlingen av de norske adopsjonssakene (for det meste søknader om stebarnsadopsjon). Vi har tro på at dette vil bringe den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden ved regionkontoret ned mot 3 måneder, selv om det selvsagt vil gå noe tid før det etterslepet som har oppstått kan innhentes helt. I din e-post tar du også opp det forhold at det er ulik ventetid i kommunene. Alle offentlige instanser, det være seg om de er kommunale eller statlige, må følge forvaltningslovens bestemmelser. Av denne loven fremgår det at en sak eller søknad skal tas til behandling uten ugrunnet opphold, det vil si så snart det er ledig kapasitet. Kommunene står fritt til å velge hvordan de vil organisere arbeidet med adopsjonssakene. De fleste kommunene har valgt å legge oppgaven til barneverntjenesten, da det gjerne er denne tjenesten som har best eller mest relevant kompetanse til å ivareta oppgaven på en god måte. På grunn av vakanser, sykdom og akutte barnevernssaker vil det ofte være slik at mindre presserende saker må legges på vent i perioder. Dette er antakelig hovedgrunnen til at behandlingstiden i kommunene blir ulik. Når ventetiden blir uforholdsmessig lang, er det naturlig å tenke at det også har sammenheng med mer eller mindre permanent underkapasitet hos den instans i kommunen som har ansvaret. Vårt råd til søkere som må vente særlig lenge, er at de tar dette opp med kommunen på egnet måte, f eks ved å kontakte de som har ansvaret for å sørge for at den aktuelle instansen har de stillingsressurser de trenger for å løse de oppgavene de er pålagt. Dersom dette heller ikke hjelper, kan man i siste instans rette en formell klage til fylkesmannen (fylkesmannsembetene har ansvar for å føre tilsyn med kommunene, og kan også gi pålegg om at kommunene må rette opp urimelige skjevheter). Når dette er sagt, er det absolutt ingen ulempe for søkerne at kommunene gir saken en grundig behandling, f eks ved at det holdes 3 - 4 samtaler med søkerne før sosialrapporten skrives ferdig og at utredningsprosessen ikke går i forsert tempo. De siste 2-3 årene har vi sett at flere av våre samarbeidsland stiller langt strengere kvalitetskrav til sosialrapportene enn tilfellet var for 4-5 år siden. Flere ganger har vi opplevd at saken sendes i retur til Norge, med spørsmål om tilleggsopplysninger. Dette forekommer ytterst sjeldent i tilfeller hvor kommunen har gjort en grundig utredning, og brukt tid på dette, men langt oftere i saker hvor kommunen ikke har gått i dybden på sentrale problemstillinger knyttet til å bli adoptivforeldre. En del kommuner mangler erfaring i dette arbeidet, f eks fordi det kan gå lang tid mellom hver søknad. Det er gjerne i slike tilfeller sosialrapportene ikke blir gode nok, kanskje fordi utredningsprosessen har gått for fort og er tatt for lett på. Sosialrapporter som ikke holder mål sett fra ståstedet til myndighetene i adoptivbarnets opprinnelsesland, bidrar bare til å svekke Norges renommé som et godt land å samarbeide med, og er med andre ord ingen ønskesituasjon for noen. Når sosialrapportene ikke holder mål, må også regionkontorene ofte be om ny og mer utfyllende rapport fra kommunen, eller eventuelt en tilleggsrapport. Dette bidrar selvsagt også til at saksbehandlingstiden ved regionkontorene blir lengre enn målet om 3 måneder. Med hilsen Morten Stephansen avdelingsdirektør Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
blindgudinne Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Dette kan i beste fall tolkes som en bedring. Jeg er nå bare glad for at vi i vår kommune har hatt grundige samtaler med bv og har hatt fire møter. Da slipper vi forhåpentligvis tilleggsrapport. Skal skrive under rapporten i neste uke. Så da bærer det avgårde til Bufetat øst. Vi får bare krysse fingrene for at ventetiden blir kortere. Hold ut og tenk på det som venter i andre enden! Ventehilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1203797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombialija Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Dette kan i beste fall tolkes som en bedring. Jeg er nå bare glad for at vi i vår kommune har hatt grundige samtaler med bv og har hatt fire møter. Da slipper vi forhåpentligvis tilleggsrapport. Skal skrive under rapporten i neste uke. Så da bærer det avgårde til Bufetat øst. Vi får bare krysse fingrene for at ventetiden blir kortere. Hold ut og tenk på det som venter i andre enden! Ventehilsen fra Synes også dette hørtes litt lovende ut. Håpe de klarer å få ned ventetiden da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1203802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg kjenner at jeg blir litt irritert når de trekker inn at man skal være glad for grundig behandlig. Akkurat som om man kan sette likhetstegn mellom grundig saksbehandling og lang ventetid. Det er jo ikke tilfelle - da vil jeg i så fall gjerne se noen tall som tyder på at kommunene med lengst ventetid er de samme som har færrest spørsmål om tilleggsopplysninger fra Bufetat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1203864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg kjenner at jeg blir litt irritert når de trekker inn at man skal være glad for grundig behandlig. Akkurat som om man kan sette likhetstegn mellom grundig saksbehandling og lang ventetid. Det er jo ikke tilfelle - da vil jeg i så fall gjerne se noen tall som tyder på at kommunene med lengst ventetid er de samme som har færrest spørsmål om tilleggsopplysninger fra Bufetat. Nemlig! Som om jeg skulle sagt det selv, malun, men tenkte jeg skulle la svaret stå ukommentert fra min side i første omgang. Var faktisk inne på tanken å sende en oppfølgingsmail på den delen av svaret... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1203882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rusketuska Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei på deg - har savnet deg på FUB. Så bra du har fått svar fra Bufetat, selv om ikke alle svarene kanskje er like positive, har de ihvertfall tatt seg tid til å skrive et grundig svar til deg på din henvendelse - og det er jo bra ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1204004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pietra Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg kjenner at jeg blir litt irritert når de trekker inn at man skal være glad for grundig behandlig. Akkurat som om man kan sette likhetstegn mellom grundig saksbehandling og lang ventetid. Det er jo ikke tilfelle - da vil jeg i så fall gjerne se noen tall som tyder på at kommunene med lengst ventetid er de samme som har færrest spørsmål om tilleggsopplysninger fra Bufetat. Vi er jo et (høyst ufrivillig) eksempel på at de to tingene definitivf ikke alltid henger sammen... Og flere med meg her inne. Jeg skulle nok tålt denne ventetida bedre hvis jeg visste at de gjorde jobben som de skulle denne gangen. (ehhh tror jeg ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1204043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Nemlig! Som om jeg skulle sagt det selv, malun, men tenkte jeg skulle la svaret stå ukommentert fra min side i første omgang. Var faktisk inne på tanken å sende en oppfølgingsmail på den delen av svaret... Ja, det synes jeg du skal gjøre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1204055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Hei på deg - har savnet deg på FUB. Så bra du har fått svar fra Bufetat, selv om ikke alle svarene kanskje er like positive, har de ihvertfall tatt seg tid til å skrive et grundig svar til deg på din henvendelse - og det er jo bra ;-) Hyggelig å bli savnet, men FUB har vel ligget nede...? Men nå ser jeg at det visst er igang igjen. Da sees vi der! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179225-svar-fra-bufdir-ang-ventetidene-i-region-%C3%B8st/#findComment-1204712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.