Gå til innhold

Jeg savner mer presis informasjon fra AF

Anbefalte innlegg

carla1365380461

i kvartalinformasjonen.

I går kom første "Kvartalsinformasjon" fra AFs Kinateam, og for all del - det er kjekt å få nyhetsbrev - men jeg synes, som sist, at de er altfor generelle. Nå kan det jo hende at det kommer siden, og at jeg er litt tidlig ute med hammeren, men informasjonen var veldig generell sist og - det man lærte seg om situasjonen i Kina var det man leste seg til selv, og informasjonen fra AF var helst til å bli forvirret av.

For å være litt mer konkret: Jeg synes de snakker for mye i generelle ordelag ("I noen land er det viktig å gi mor beskyttelse.... skam ... å bli gravid uten å være gift"), og det lille som sies om den spesielle kinesiske situasjonen er etter min mening upresist: "Selv om langt fra alle barna har en kjent fortid" er lett å tolke som at mange _har_ (og "fortid" tolkes lett som fortid med bio-foreldre, og ikke fortid på barnehjemmet), og i Kina er da adoptivbarna nærmest per definisjon hittebarn uten "fortid".

Det var bare noen eksempler.

For all del - jeg forventer ingen vitenskaplig avhandling, men der fins nå etter hvert såpass mye litteratur om den kinesiske situasjonen (f.eks. Kay Anne Johnsons forskning) at det burde gå an å si NOE litt mer spesifikt.

Kanskje jeg er vanskelig nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179464-jeg-savner-mer-presis-informasjon-fra-af/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste gjennom det, fant ut at det ikke sto noe der jeg ikke hadde lest før og kastet. Tok ikke en gang vare på det, jeg. Var litt skuffet, jeg med, men la ikke så mye i det.

Innholdet i "kvartalsinfoen" ser ut til å ha forandret seg i løpet av det siste året. Det ser ut til at de nå har en generell del som er lik uansett land, og at de så klistrer inn litt om det spesielle i hvert enkelt land før det sendes ut til søkerne fra det landet. Personlig synes jeg informasjonsverdien i det generelle er tilnærmet lik null. Jeg synes det er dumt at AF skal komme med generelt adopsjonspjatt til oss som har kommet såpass langt i prosessen at vi har papirene i søkerlandet. Det er bare irriterende. Jeg vil mye heller ha et helt kort brev med siste nytt fra "mitt" land. Dette har jeg nevnt for Af, og det virket som om de forsto poenget mitt. Dersom det er flere som mener det samme kanskje man bør si fra? Dersom de fleste synes det er koselig og nyttig med brev av den typen skal jeg ikke hisse meg opp, men for meg blir det bare dumt.

carla1365380461

Innholdet i "kvartalsinfoen" ser ut til å ha forandret seg i løpet av det siste året. Det ser ut til at de nå har en generell del som er lik uansett land, og at de så klistrer inn litt om det spesielle i hvert enkelt land før det sendes ut til søkerne fra det landet. Personlig synes jeg informasjonsverdien i det generelle er tilnærmet lik null. Jeg synes det er dumt at AF skal komme med generelt adopsjonspjatt til oss som har kommet såpass langt i prosessen at vi har papirene i søkerlandet. Det er bare irriterende. Jeg vil mye heller ha et helt kort brev med siste nytt fra "mitt" land. Dette har jeg nevnt for Af, og det virket som om de forsto poenget mitt. Dersom det er flere som mener det samme kanskje man bør si fra? Dersom de fleste synes det er koselig og nyttig med brev av den typen skal jeg ikke hisse meg opp, men for meg blir det bare dumt.

Fint å se at noen er enige.

Det blir for mye klipp-og-lim for min smak og, og for mye irriterende preik.

Jeg skal si fra!

(Tenkte bare jeg måtte høre om jeg var den eneste "vanskelige" først)

Hilsen

ja, det har du rett i. Vi kom hjem med barnet vårt i mars og har derfor ikke fått infoen nå så jeg kan ikke uttale meg om dette spesielt.

Jeg har både pr tlf, mail og brev tatt opp dette med AF, bla teamleder. jeg fikk inntrykk av at hun hørte etter og skriflig svar var også rimelig bra.

Men det er viktig at andre også etterlyser mer konkret info. Det finnes, og det er ingen grunn til å skjule noe for oss om hvorfor ting og tang er sånn de er. mht prosedyrer, avtaler med kinesiske myndigheter, hurtighet i saksgang mm.

Se feks på danske www.a-c.dk sine sider. Der kan de virkelig lære.

jeg fant VELDIG mye nyttig stoff der i løpet av vår siste prossess.

Så si i fra - SKRIFTLIG og på en saklig og positiv måte, så kansje det kan bli bedre.

Lykke til videre!

Klem fra meget lykkelig og trett 3 barnsmamma

carla1365380461

ja, det har du rett i. Vi kom hjem med barnet vårt i mars og har derfor ikke fått infoen nå så jeg kan ikke uttale meg om dette spesielt.

Jeg har både pr tlf, mail og brev tatt opp dette med AF, bla teamleder. jeg fikk inntrykk av at hun hørte etter og skriflig svar var også rimelig bra.

Men det er viktig at andre også etterlyser mer konkret info. Det finnes, og det er ingen grunn til å skjule noe for oss om hvorfor ting og tang er sånn de er. mht prosedyrer, avtaler med kinesiske myndigheter, hurtighet i saksgang mm.

Se feks på danske www.a-c.dk sine sider. Der kan de virkelig lære.

jeg fant VELDIG mye nyttig stoff der i løpet av vår siste prossess.

Så si i fra - SKRIFTLIG og på en saklig og positiv måte, så kansje det kan bli bedre.

Lykke til videre!

Klem fra meget lykkelig og trett 3 barnsmamma

Nettopp hjemme med sisteprinsessen (prinsen?)?!? Velkommen hjem!

Vi har fremdeles bare papirene i Bufetat, men jeg gleder meg og til å bli lykkelig (og trett??) trebarnsmamma.

Kos deg der hjemme. Jeg skal sende noen ord til AF, og kikke på de danske sidene du nevner.

Klem igjen fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...