Gå til innhold

pappapermisjonen - 4 uker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nei, ikke samtidig

Nei, tre uker før termin og seks uker etter fødsel er forbeholdt mor, og far kan ikke ta sin permisjon i denne perioden. (Bortsett fra de to ukene velferdsperm han får etter fødsel / hjemkomst, da.).

Etter disse seks ukene etter fødselen, kan far ta så mye han vil av resten av permisjonen.

Far og mor kan ikke ta perm. samtidig, men den ene kan jo ha ferie når den andre har perm.

Man kan også bruke tidskonto, da kan far være hjemme en del av uken / dagen og mor være hjemme en del av uken / dagen. Men ikke samtidig.

Gjest nei, ikke samtidig

Nei, tre uker før termin og seks uker etter fødsel er forbeholdt mor, og far kan ikke ta sin permisjon i denne perioden. (Bortsett fra de to ukene velferdsperm han får etter fødsel / hjemkomst, da.).

Etter disse seks ukene etter fødselen, kan far ta så mye han vil av resten av permisjonen.

Far og mor kan ikke ta perm. samtidig, men den ene kan jo ha ferie når den andre har perm.

Man kan også bruke tidskonto, da kan far være hjemme en del av uken / dagen og mor være hjemme en del av uken / dagen. Men ikke samtidig.

Jeg så først nå hvilket forum det var på (jeg leste innlegget på 100 nyeste). Mitt svar er helt verdiløst for dette forumet..

Beklager :-)

Hei Sibadulla!

Dere kan ikke ta permisjon samtidig, men du kan evt. ha ferie mens far tar sin permisjon.

Ved adopsjon er ikke de første ukene forbeholdt mor. Hos oss tok far de fire første ukene etter hjemkomst, jeg hadde ferie de ukene. Ingen problemer med det. Under hentereisen brukte han de to ukene han har krav på og en ferieuke. Jeg var så heldig å få velferdspermisjon med lønn.

Skjønner at reisefeberen stiger :-)

Dere kan ikke ta permisjonen sammen.

Regelverket sier 49 uker (forutsatt 80 % lønn) tilsammen, hvorav den ene av foreldrene skal ha minimum 4 uker.

Det høres ut som hos dere så skal far ha 4 uker, du resten. Far kan starte med 4 uker, og du så de neste 45 ukene, eller han kan ta permisjonen midt i.

I tillegg kommer evnt. ferie. Da kan den ene ha ferie og den andre permisjon. Vi legger opp til å ha to mnd. sammen neste sommer (en har ferie og den andre permisjon, og så bytter vi). Men dette tror jeg er avhengig av arb.giver. Anbefaler deg å høre med kollegaer hvordan ferie i permisjonstiden løses hos dere.

...her på jobben får jeg nå høre at det er endringer i regelverket siden min forrige permisjon (tenkte derfor jeg skulle høre med "ekspertene" på DOL :o) Nå kan visstnok mor og far ha permisjonsuker samtidig? Jeg fikk også høre at det foreligger forslag til endringer i loven, men at disse ikke gjelder ennå. Det går bl.a. på at far også ved adopsjon, har rett til de to ukene rett etter hjemkomst (som man har ved fødsel). Hun her som styrer med slikt, skulle sjekke nærmere, for hun er ikke så vant med adopsjon (det har bare vært to "tilfeller" her gjennom alle år - meg og en til).

Litt forvirret her nå, må jeg innrømme...

Annonse

Hei Sibadulla!

Dere kan ikke ta permisjon samtidig, men du kan evt. ha ferie mens far tar sin permisjon.

Ved adopsjon er ikke de første ukene forbeholdt mor. Hos oss tok far de fire første ukene etter hjemkomst, jeg hadde ferie de ukene. Ingen problemer med det. Under hentereisen brukte han de to ukene han har krav på og en ferieuke. Jeg var så heldig å få velferdspermisjon med lønn.

Prøver (febrilsk) å holde reisefeberen på avstand til reisebeskjeden kommer.... Men, ting må jo planlegges, som f.eks. hvordan vi skal løse permisjonen denne gang ;-)

Dere kan ikke ta permisjonen sammen.

Regelverket sier 49 uker (forutsatt 80 % lønn) tilsammen, hvorav den ene av foreldrene skal ha minimum 4 uker.

Det høres ut som hos dere så skal far ha 4 uker, du resten. Far kan starte med 4 uker, og du så de neste 45 ukene, eller han kan ta permisjonen midt i.

I tillegg kommer evnt. ferie. Da kan den ene ha ferie og den andre permisjon. Vi legger opp til å ha to mnd. sammen neste sommer (en har ferie og den andre permisjon, og så bytter vi). Men dette tror jeg er avhengig av arb.giver. Anbefaler deg å høre med kollegaer hvordan ferie i permisjonstiden løses hos dere.

Takk for svar!

Høres herlig ut med to mnd "ferie". Vi vurderer noe lignende som ett alternativ. Koselig for alle i familien å være lenge sammen :o)))

Hei Sibadulla!

De to ukene pappaen tok til hentereise er det permisjon med eller uten lønn???

Gjest girasol

Slettes ikke et et verdiløst svar på dette forumet... den eneste forskjellen på adoptivforeldres permisjon i forhold til de som føder selv, er at adoptivforeldrene ikke får de tre ukene med perm før fødselen.

De to ukene pappaen tok til hentereise er det permisjon med eller uten lønn???

Det er litt forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Når en føder har far krav på to uker permisjon med eller uten lønn rett etter fødsel. Ikke alle arbeidsgivere gir det når en adopterer, men vi var heldige og fikk det - i vårt tilfelle uten lønn.

Gjest sussilei

Slettes ikke et et verdiløst svar på dette forumet... den eneste forskjellen på adoptivforeldres permisjon i forhold til de som føder selv, er at adoptivforeldrene ikke får de tre ukene med perm før fødselen.

Og at de første 6 ukene etter "fødselen" i dette tilfellet ikke er forbeholdt mor...

...her på jobben får jeg nå høre at det er endringer i regelverket siden min forrige permisjon (tenkte derfor jeg skulle høre med "ekspertene" på DOL :o) Nå kan visstnok mor og far ha permisjonsuker samtidig? Jeg fikk også høre at det foreligger forslag til endringer i loven, men at disse ikke gjelder ennå. Det går bl.a. på at far også ved adopsjon, har rett til de to ukene rett etter hjemkomst (som man har ved fødsel). Hun her som styrer med slikt, skulle sjekke nærmere, for hun er ikke så vant med adopsjon (det har bare vært to "tilfeller" her gjennom alle år - meg og en til).

Litt forvirret her nå, må jeg innrømme...

Jeg tror du har rett. Jeg mener også å ha hørt at de 4 ukene nå kan tas ut samtidig med at den andre har permisjon. Det med de 2 ukene tror jeg ikke er helt endelig vedtatt enda, men det er visst bare snakk om formaliteter før det er skrevet og vedtatt... tror jeg!

Annonse

Det er ikke tidskonto når man deler permisjonen på den måten, det er deltidspermisjon.

Tidskonto heter det først dersom man går tilbake til jobben tidligere enn man "må", men jobber deltid. Da fortsetter man med dette etter at året er gått, slik at man får fødselspenger lenger enn man ellers ville ha fått.

Det er ikke lov til å ta pappapermisjonen som tidskonto (i hvert fall var det ikke det tidligere), men som deltidspermisjon (mor og far bytter på å jobbe og være hjemme) er det lov. Derfor er det viktig å skille mellom tidskonto og deltidsperm.

Gjest girasol

Ja ok :-) Jeg leste litt fort... så ikke at det var pappapermen det var snakk om... tenkte på mammapermen jeg - og tidskontoløsningen der! Sorry da.

Pappa kan ta sine permisjonsuker når som helst i permisjonstiden.

Når pappa har sine obligatoriske 4 uker stilles det ingen aktivitetskrav for mor. Det betyr at hun kan være hjemme i ferie/avspasering/velferdspermisjon med eller uten lønn innvilget av arbeidgiver.

Tror derimot ikke at mor kan ha ordinær svangerskapspermisjon samtidig som far har pappapermisjon. Arrester meg hvis jeg tar feil her.

Dersom far skal ha permisjon utover de lovpålagte 4 ukene, stilles det krav til at mor må tilbake i aktivitet. Det betyr minst 75% jobb eller studie.

Mor kan ha ferie, men må da ha vært tilbake i jobb først - og skulle tilbake til jobb igjen etter avviklet ferie .... slik at det er en reell ferieavvikling ... fikk vi opplyst på trygdekontoret.

Lykke til med venting og kommende permisjon fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...