Gjest nå er nok tidspunktet for anonymitet Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Det har snart gått tre år med minimal deltakelse på ungdomsskolen for min bror på snart 16. Forhistorien til dette er at hans mor ble psyksisk syk og innlagt, og har vært det til/fra siden. Han har bodd sammen med sine andre søsken hos sin (friske) far. Det er klin umulig å få gutten opp på skolen om morran uten bruk av håndfast makt. Nesten slosskamp. Han vil ikke, sier han. Han er utrolig skoleflink - når han vil, men han vil altså ikke. Skolen har visst ikke vært særlig hypp på alternative opplegg såvidt jeg vet. Han er i kontakt med hele morens behandlingsteam + ppt, helsesøster og barnevernet, ingen klarer å gjøre noe med dette. Belønning etc .. det inngåes gjerne avtaler på ettermiddagene, veldig lukrative også, men når morran kommer så er det ikke snakk om. De lurer på om han kan ha en depresjon som gir seg utslag i søvnforstyrrelser og problemer med skolesituasjonen. Noen ideer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181633-ten%C3%A5ringsgutt-som-ingen-f%C3%A5r-p%C3%A5-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Synes han høres depressiv ut. Eller at han har søvnvansker, dårlig søvnkvalitet som gjør at han ikke orker stå opp neste dag. Kan også være at han er et skikkelig B-menneske. Men - siden jeg selv har barn med adhd og add tenker jeg jo også litt på om det kan være noen i den gata - jeg tror det ikke - men fordi egne barn ikke ble utredet for dette med en gang, men tatt for å ha psykiske problemer, er jeg spesielt opptatt av at en slik diagnose i hvert fall blir utelukket før man tror det er noe annet? Kjempefint at du tar tak i dette - håper virkelig flere kommer med innsill her, så du kan få gode råd og ideer! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181633-ten%C3%A5ringsgutt-som-ingen-f%C3%A5r-p%C3%A5-skolen/#findComment-1227993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Når det nå har gått tre år, så er vel løpet kjørt. Om han er 16 så er det vel bare snakk om uker før han er ferdig med 10. klasse? Da må vel jobben gå i å motivere ham for videre skolegang, kanskje innenfor noe han interesserer seg for. Han har jo rett på videregående opplæring uansett hvor ille et evt vitnemål fra ungdomsskolen ser ut. Kanskje det kunne være en ide å komme seg bort hjemmefra, eks på folkehøyskole? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke hjelpeapparatet som er rundt ham og skolen har tatt tak i dette før, det høres helt absurd ut at en tenåring skal klare å holde seg hjemme fra skolen bare fordi han ikke vil gå dit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181633-ten%C3%A5ringsgutt-som-ingen-f%C3%A5r-p%C3%A5-skolen/#findComment-1228070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Når det nå har gått tre år, så er vel løpet kjørt. Om han er 16 så er det vel bare snakk om uker før han er ferdig med 10. klasse? Da må vel jobben gå i å motivere ham for videre skolegang, kanskje innenfor noe han interesserer seg for. Han har jo rett på videregående opplæring uansett hvor ille et evt vitnemål fra ungdomsskolen ser ut. Kanskje det kunne være en ide å komme seg bort hjemmefra, eks på folkehøyskole? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke hjelpeapparatet som er rundt ham og skolen har tatt tak i dette før, det høres helt absurd ut at en tenåring skal klare å holde seg hjemme fra skolen bare fordi han ikke vil gå dit. Ja, sært. Nå er det han vil å gå på allmenfag og så videre utdanning derfra, men om han kommer inn på allmen er heller usikkert. Han har selv motsatt seg alle former for spesialopplegg på skolen som f.eks å gjøre andre ting en dag i uka e.l. Vil ikke skille seg ut. Det har blitt prøvd opptil flere utveier, men eneste brukbare måte ser ut til å være å fysisk tvinge ham på skolen, hvilket overhodet ikke er lett eller en god løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181633-ten%C3%A5ringsgutt-som-ingen-f%C3%A5r-p%C3%A5-skolen/#findComment-1228239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.