sol4 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei! Jeg har et barn på 4 mnd som jeg ammer. Jeg har nylig startet med antidepressiva (Cipralex 10 mg). Jeg har depresjon i perioder, og har derfor også tidligere brukt antidepressiva. Dette har fungert godt for meg.Min lege sier at denne medisinen kan kombineres med amming - jeg har valgt å høre på han - men kjenner meg veldig usikker på om jeg bør fortsette ammingen. Er det bedre for barnet at jeg slutter? Ønsker derfor deres vurdering av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183927-amming-og-antidepressiver/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klem til deg Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Spør gjerne på psykiatriforum, legen der (NHD) har peiling på dette, Skriv gjerne NHD i overskriften, i tillegg til tema. På det forumet er legesvar gratis (sponset). Det er jo forskjell på fullamming, og noe amming slik at barnet får kosen og en del av de gode immunstoffene i melken. Så heller enn å vurdere full stopp av ammingen, ville jeg vurdert en kombinasjon av amming og erstatning, og etterhvert annen mat. Minker produksjonen, kan den økes ved pumping, så får du heller kaste litt utpumpet melk hvis det blir for mye. Men jeg forstår godt at du vil ha svar fra flere fagpersoner. Velg å stole på legen din til du har fått svar fra andre fagpersoner som sier noe annet. Barnet har uansett best av en frisk mor, så ta medisinen din! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183927-amming-og-antidepressiver/#findComment-1250642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Kjære sol4 Det er viktig for barna at mødre med depresjon får behandling, vi vet at barn av depresive mødre er mer utsatt pga at deprimerte mødre har vansker med å være tilstede i samspillet med barnet, oppfatte signaler og gi spontan respons når barnet ønsker.Amming er viktig ift barns helse og utvikling derfor anbefales det å fortsett å amme selv om du bruker medisiner.Noen medisiner er mer forsket på enn andre, men i det store å hele konkluderes det med at det ikke er holdepunkter for at diende barn som eksponeres for (es)citalopram eller andre SSRI gjennom morsmelk medfører risiko for bivirkninger hos barnet. De positive effekter av amming vil vanligvis også være av større betydning enn mulig risiko. Likevel kan reaksjoner ikke utelukkes helt slik at behandling bør foregå med lavest mulige dose, og barnet bør observeres for eventuelle bivirkninger så lenge behandlingen pågår. For å forsikre deg kan du be fastlegen din eller helsestasjonen vurdere barnets utvikling litt oftere så lenge be handlingen pågår. Bivirkninger du kan være obs på hos barnet er: irritablitet, konstant gråting, skjelvinger, økt muskeltonus, kramper, spise og søvnforstyrrelser.Hvis du fortsatt er usikker, snakk med legen din. Lykke til videre! Husk at du ikke er den eneste som er deprimert etter fødsel, vi regner med at 10-15% har det som deg. Referanse: Relis.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183927-amming-og-antidepressiver/#findComment-1250729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.