Gjest Anonymt innlegg i dag Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Lurer på om noen har erfaring med godkjenningskriterier og helseproblem i Colombia? Jeg har kronisk men stabil sykdom - er i 100% jobb så jeg har roet meg med at dette ikke vil skape problem med godkjenninga. I ungdommen hadde jeg det litt tøft, bl.a. pga utbrudd av kronisk sykdom og skilsmisse hos mor og far. Hadde ingen og snakke med og tok derfor kontakt med sosionom for samtaler i 18 års alder. Gikk til psykolog i studieårene mine ved to anledninger fordi jeg følte meg nedtrykt og ensom.Gikk bare noen få ganger. Jeg har altså søkt hjelp 3 ganger, men har aldri fått noen diagnose eller anbefaling om behandling. Har ikke fått medisin eller noe sånt eller blitt karakterisert som deprimert eller psykisk syk. Nå er jeg usikker på hva jeg skal skrive i egenerklæringspapiret som skal sendes med saken til Bufetat. Her må man krysse på om man har gått til psykolog, sosionom etc. Jeg må jo svare ærlig selv om dette er lenge siden. (Nå er jeg 31 år og det er 8 år siden siste psykologkonsultasjon) Jeg har det nå veldig godt. Har ikke de siste 8 årene følt meg hverken nedstemt eller deprimert. Er etablert, godt gift, fast jobb, stabil økonomi og greit nettverk. Har såvidt diskutert problemstillingen med legen min. han er usikker på hva han vil anbefale. Jeg tenker at det vil virke rart å krysse av på JA for at jeg har søkt hjelp hos psykolog tidligere uten å knytte nærmere kommentarer til dette. Det vil jo da se ut som jeg har psykiske problem i dag...Legen min anbefaler meg å ikke lage mye styr rundt noe som ikke lenger er et problem... Jeg er veldig usikker på hva som er lurest å gjøre - jeg vil gjerne være ærlig men ser hvordan dette kan skape unødige problemer for meg... PS - hørte nettopp at noen ikke hadde fått godkjenning fra Colombia pga at en av foreldrene hadde gått til psykolog tidligere. Vet ikke flere detaljer om den saken, men det gjør meg urolig.. Vi venter og venter på BV som er ekstremt underbemannet der vi bor. Nå har vi ventet i 6 mnd og ennå ser det ikke lyst ut. Ventetiden gjør grubleriene mange og kanskje større enn nødvendig? Oki - jeg håper noen vil svare meg / diskutere litt ang pskykisk helse og godkjenning. Dette ble litt rotete, men det gjenspeiler nok frustrasjonen hos meg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hei! Erlighet varer lengst er det noe som heter, og dette sitter hardt inne i oss alle. Jeg synes ellers du forteller din historie slik at det du har vært igjennom er tilbakelagt for lenge siden. Jeg tror ikke det vil skape noen problemer om du krysser av på om du har vært hos psykolog i ungdommen og i tidlig voksenalder. Som du sier så er det jo ikke noen forklaringsmulighet på om du krysser av på dette, så noen spørsmål må du regne med å få. Med den forklaringen du har vil nok ikke dette bli noe problem overhode. Når både du og din lege vet hvordan dette henger sammen, så er det i grunnen opp til deg selv hva du krysser av på. Reelt sett er jo ikke dette noe spørsmål, fordi skjemaet forteller at du skal krysse av på at du har hatt kontakt med psykolog, men som sagt det er din samvittighet som må fortelle deg hva du skal gjøre. Noen spørsmål finnes det ikke absolutte svar på, men jeg tror du kommer til å klare å leve godt med det valg du gjør uansett hva det blir. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymt innlegg i dag Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hei! Erlighet varer lengst er det noe som heter, og dette sitter hardt inne i oss alle. Jeg synes ellers du forteller din historie slik at det du har vært igjennom er tilbakelagt for lenge siden. Jeg tror ikke det vil skape noen problemer om du krysser av på om du har vært hos psykolog i ungdommen og i tidlig voksenalder. Som du sier så er det jo ikke noen forklaringsmulighet på om du krysser av på dette, så noen spørsmål må du regne med å få. Med den forklaringen du har vil nok ikke dette bli noe problem overhode. Når både du og din lege vet hvordan dette henger sammen, så er det i grunnen opp til deg selv hva du krysser av på. Reelt sett er jo ikke dette noe spørsmål, fordi skjemaet forteller at du skal krysse av på at du har hatt kontakt med psykolog, men som sagt det er din samvittighet som må fortelle deg hva du skal gjøre. Noen spørsmål finnes det ikke absolutte svar på, men jeg tror du kommer til å klare å leve godt med det valg du gjør uansett hva det blir. Lykke til! Takk for svar! Bra med noen å "kaste ball med" ! Selvfølgelig har jeg tenkt å være ærlig. Jeg er åpen av natur og synes ikke dette er vanskelig å snakke om. Jeg har tenkt at en mulighet er å krysse av på JA - jeg har tidligere søkt hjelp hos psykolog. Samtidig få legen til å skrive en attest hvor han kort omtaler min tidligere problematikk og hvor han beskriver min nåværende psykiske helse. Vil barnevernet ta opp disse spørsmålene? Da er det iallefall en mulighet til å få belyst dette også i sosialrapporten..Har diskutert dette litt med AF og de var skeptiske til å "blåse opp" et problem som ikke er et problem, så her kommer det vel an på hvordan barnevernet oppfatter dette og hvor mye de utdyper det i rapporten. oki - dette var noen tanker videre bare... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Takk for svar! Bra med noen å "kaste ball med" ! Selvfølgelig har jeg tenkt å være ærlig. Jeg er åpen av natur og synes ikke dette er vanskelig å snakke om. Jeg har tenkt at en mulighet er å krysse av på JA - jeg har tidligere søkt hjelp hos psykolog. Samtidig få legen til å skrive en attest hvor han kort omtaler min tidligere problematikk og hvor han beskriver min nåværende psykiske helse. Vil barnevernet ta opp disse spørsmålene? Da er det iallefall en mulighet til å få belyst dette også i sosialrapporten..Har diskutert dette litt med AF og de var skeptiske til å "blåse opp" et problem som ikke er et problem, så her kommer det vel an på hvordan barnevernet oppfatter dette og hvor mye de utdyper det i rapporten. oki - dette var noen tanker videre bare... Hei, da vi sendte papirene til Colombia stod det noe i vår sosialrapport om at jeg har en kronisk sykdom, som gjorde at jeg ble operert to ganger som barn og som voksen. Jeg fungerer helt 100%, og har ingen problemer pga sykdommen. AF anbefalte at legen skrev en utvidet legeattest for meg, der han redgjorde for sykdommen og helsetilstanden min. Vi hadde overhode ikke problem med å bli godkjent av ICBF. Kanskje det er noe for deg - at legen skriver en god og fyldig utredning om hva og hvorfor, og at dette er et tilbakelagt stadium, uten konsekvenser for deg i dag. Ellers vet jeg at Colombia av andre land krever psykolograpport, men at Norge har sluppet det pga av god sosialrapport. Så en fyldig sosialrapport og en legeattest som forklarer burde du skaffe deg. Lykke til! beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Takk for svar! Bra med noen å "kaste ball med" ! Selvfølgelig har jeg tenkt å være ærlig. Jeg er åpen av natur og synes ikke dette er vanskelig å snakke om. Jeg har tenkt at en mulighet er å krysse av på JA - jeg har tidligere søkt hjelp hos psykolog. Samtidig få legen til å skrive en attest hvor han kort omtaler min tidligere problematikk og hvor han beskriver min nåværende psykiske helse. Vil barnevernet ta opp disse spørsmålene? Da er det iallefall en mulighet til å få belyst dette også i sosialrapporten..Har diskutert dette litt med AF og de var skeptiske til å "blåse opp" et problem som ikke er et problem, så her kommer det vel an på hvordan barnevernet oppfatter dette og hvor mye de utdyper det i rapporten. oki - dette var noen tanker videre bare... Dersom dy krysser av på ja, så er dette alt du bør gjøre. Forklaringen gir du helt enkelt selv når du blir bedt om det. Dersom ytterligere dokumentasjon blir etterspurt skaffer du dette. Jeg forstår du gjerne vil ha en sosialrapport som garanert glir igjennom, men du får ikke noen større garanti ved å overdokumentere. Prøv å sett deg inn i situasjonen hos de som skal lese dette. Hvor god tid har de? Kanskje leser de bare overskriften på attesten. "Attest om psykisk helse." dersom de ser at noen har vært veldig opptatt av dette kan de jo bli mer mistenksomme enn informerte. Og som sagt hvor mye leser de? Nei gjør minst mulig ut av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymt innlegg i dag Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Dersom dy krysser av på ja, så er dette alt du bør gjøre. Forklaringen gir du helt enkelt selv når du blir bedt om det. Dersom ytterligere dokumentasjon blir etterspurt skaffer du dette. Jeg forstår du gjerne vil ha en sosialrapport som garanert glir igjennom, men du får ikke noen større garanti ved å overdokumentere. Prøv å sett deg inn i situasjonen hos de som skal lese dette. Hvor god tid har de? Kanskje leser de bare overskriften på attesten. "Attest om psykisk helse." dersom de ser at noen har vært veldig opptatt av dette kan de jo bli mer mistenksomme enn informerte. Og som sagt hvor mye leser de? Nei gjør minst mulig ut av dette. Takk for svar. Dette er også hva min lege har anbefalt så langt, men AF var litt uenige. Kryss på JA vil garantert føre til at Bufetat lurer på hva dette er - hvor alvorlig det er/var og hvorvidt det er et problem for meg nå. Så noe synes jeg at jeg bør kommentere i tillegg, men du har nok rett i at det bør gjøres enkelt og greit og ikke dramatiseres. Ser SNØ har fått fastlegen til å skrive en uttale. Han trenger jo faktisk ikke skrive om mine tidligere problem, men kan kanskje bekrefte at jeg i dag ikke har noen psykiske problem... Takk igjen for svar Det føles bra å diskutere saken - rydder litt i tankene mine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym jeg også Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Takk for svar. Dette er også hva min lege har anbefalt så langt, men AF var litt uenige. Kryss på JA vil garantert føre til at Bufetat lurer på hva dette er - hvor alvorlig det er/var og hvorvidt det er et problem for meg nå. Så noe synes jeg at jeg bør kommentere i tillegg, men du har nok rett i at det bør gjøres enkelt og greit og ikke dramatiseres. Ser SNØ har fått fastlegen til å skrive en uttale. Han trenger jo faktisk ikke skrive om mine tidligere problem, men kan kanskje bekrefte at jeg i dag ikke har noen psykiske problem... Takk igjen for svar Det føles bra å diskutere saken - rydder litt i tankene mine. Jeg har også gått til psykolog i en periode - og jeg krysset bare av for "ja" på skjemaet uten grundigere utgreininger verken fra lege eller meg selv. Dette medførte en "ekstrarunde" fra saksbehandlerne hos barnevernet for å få årsaken grundigere beskrevet i sosialrapporten. Det var i og for seg helt uproblematisk - men det tok jo litt ekstra tid. I ettertid ble vi godkjent hos bufetat. Jeg regner med at det også går greit i Kina... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymt innlegg i dag Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg har også gått til psykolog i en periode - og jeg krysset bare av for "ja" på skjemaet uten grundigere utgreininger verken fra lege eller meg selv. Dette medførte en "ekstrarunde" fra saksbehandlerne hos barnevernet for å få årsaken grundigere beskrevet i sosialrapporten. Det var i og for seg helt uproblematisk - men det tok jo litt ekstra tid. I ettertid ble vi godkjent hos bufetat. Jeg regner med at det også går greit i Kina... oki - godt å høre! Jeg tenker nå at det nok er lurt å knytte noen kommentarer til JA`et men ikke utdype for mye siden det er så lenge siden. Det er vel lite sannsynlig at det spiller noen rolle om det er legen eller barnevernet som utdyper dette? Takk for beroligende svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym jeg også Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 oki - godt å høre! Jeg tenker nå at det nok er lurt å knytte noen kommentarer til JA`et men ikke utdype for mye siden det er så lenge siden. Det er vel lite sannsynlig at det spiller noen rolle om det er legen eller barnevernet som utdyper dette? Takk for beroligende svar Barnevernet mente at siden psykologbesøkene ikke var omtalt av legen, så tok de det som et tegn på at det ikke hadde noen betydning. Jeg tror jeg ville gjort det på akkurat samme måte dersom jeg skulle gjort det på nytt - altså uten å be legen om å skrive noe ekstra om det. Lykke til, det går sikkert kjempebra ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymt innlegg i dag Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Barnevernet mente at siden psykologbesøkene ikke var omtalt av legen, så tok de det som et tegn på at det ikke hadde noen betydning. Jeg tror jeg ville gjort det på akkurat samme måte dersom jeg skulle gjort det på nytt - altså uten å be legen om å skrive noe ekstra om det. Lykke til, det går sikkert kjempebra ) Godt poeng! Husker ikke akkurat ordlyden i legeattestskjemaet, men det vil vel uansett være et krav til legen å opplyse om enhver alvorlig helse"svikt" også psykisk. Så som du sier - hvis dette ikke nevnes - oppfattes det nok heller ikke som viktig lenger. Takk igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymt innlegg i dag Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hei, da vi sendte papirene til Colombia stod det noe i vår sosialrapport om at jeg har en kronisk sykdom, som gjorde at jeg ble operert to ganger som barn og som voksen. Jeg fungerer helt 100%, og har ingen problemer pga sykdommen. AF anbefalte at legen skrev en utvidet legeattest for meg, der han redgjorde for sykdommen og helsetilstanden min. Vi hadde overhode ikke problem med å bli godkjent av ICBF. Kanskje det er noe for deg - at legen skriver en god og fyldig utredning om hva og hvorfor, og at dette er et tilbakelagt stadium, uten konsekvenser for deg i dag. Ellers vet jeg at Colombia av andre land krever psykolograpport, men at Norge har sluppet det pga av god sosialrapport. Så en fyldig sosialrapport og en legeattest som forklarer burde du skaffe deg. Lykke til! beste hilsen fra Takk for svar Det er ikke lett å finne den rette balansen mellom å være åpen og ærlig samtidig som man ikke bør problematisere unødvendig ! Hørest ut som din løsning fungerte greit - jeg kommer nok til å gjøre noe liknende. Takk igjen:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183987-godkjenning-colombia/#findComment-1251488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.