Gå til innhold

Minnekort til kamera

Anbefalte innlegg

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Så bilder tatt med mitt fhv 4 MP kamera kan ha mer informasjon enn mitt billige 5 MP kamera selv om begge er satt opp til størst mulig filer og med "Fine" (3 stjerner) oppløsning?

"Så bilder tatt med mitt fhv 4 MP kamera kan ha mer informasjon enn mitt billige 5 MP kamera selv om begge er satt opp til størst mulig filer og med "Fine" (3 stjerner) oppløsning?"

Svaret er ja.

Skrevet

Har du RAW - så er det best. Og her må det et eget program til for å bearbeide/konvertere den til f.eks tiff.

RAW tar mindre plass på brikken enn tiff, men mer enn jpg.

Jeg tar alle mine private bilder i RAW.

Men til avisoppdrag holder jpg. lenge.

Det er virkelig forb... at FZ5 ikke har RAW :-/

Jeg kikket for første gang i dag på det IRL. Det var virkelig perfekt i mine hender.

Som du vet, har det / står det (i dag) mellom det og Olympus Camedia C-70. Førstnevnte har bildestabilisator og mest zoom, sistnevnte har RAW. Ellers er de 'like gode'.

Nå venter jeg på testing av Canon Powershot S2 IS...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg kikket for første gang i dag på det IRL. Det var virkelig perfekt i mine hender.

Som du vet, har det / står det (i dag) mellom det og Olympus Camedia C-70. Førstnevnte har bildestabilisator og mest zoom, sistnevnte har RAW. Ellers er de 'like gode'.

FZ5 har fått skryt på njus. Så det er nok et bra kamera.

Skrevet

FZ5 har fått skryt på njus. Så det er nok et bra kamera.

Njus?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hadde gått for bildestabilisator og zoom fremfor raw.

Skrevet

Hadde gått for bildestabilisator og zoom fremfor raw.

Ja, det virker jo absolutt som det lureste. Gud, for et styr med denne kamerajakten. Men nå har jeg jammen meg fått med meg endel - samt utvidet kunnskap om emnet.

Big-zoom-kamera er absolutt det som frister mest. De små lommekompaktene er greie nok, men ikke mer. Jeg vil _fotografere_. Da skulle speilrefleks være saken, men de blir igjen for store. Jeg er jo drittlei mitt gamle Canon AE-1, og ønsker noe lett og smått. Men ikke for smått :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, det virker jo absolutt som det lureste. Gud, for et styr med denne kamerajakten. Men nå har jeg jammen meg fått med meg endel - samt utvidet kunnskap om emnet.

Big-zoom-kamera er absolutt det som frister mest. De små lommekompaktene er greie nok, men ikke mer. Jeg vil _fotografere_. Da skulle speilrefleks være saken, men de blir igjen for store. Jeg er jo drittlei mitt gamle Canon AE-1, og ønsker noe lett og smått. Men ikke for smått :-)

"Jeg er jo drittlei mitt gamle Canon AE-1, og ønsker noe lett og smått. Men ikke for smått"

Jeg gjetter: etter et år sveger du til speilrefleks igjen - med alle de fordelene det tilbyr.

Da får du alt;)

Skrevet

"Jeg er jo drittlei mitt gamle Canon AE-1, og ønsker noe lett og smått. Men ikke for smått"

Jeg gjetter: etter et år sveger du til speilrefleks igjen - med alle de fordelene det tilbyr.

Da får du alt;)

Jaja, men jeg har jo ikke tenkt å kaste AE-1 selv om det er analogt :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jaja, men jeg har jo ikke tenkt å kaste AE-1 selv om det er analogt :-)

Nei, og da kan jeg være enig med ChiengMai mht. valg.

FZ5 er et fint kamera som har det du trenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...