Gå til innhold

Minnekort til kamera

Logitechmusa

Anbefalte innlegg

Logitechmusa

Jeg har to digitale kameraer, ett med 4 MP oppløsning, og ett med 5 MP. Når jeg setter samme størrelse minnekort inn i begge kameraene, så har jeg plass til flest bilder på mitt 5 MP kamera. Begge er satt opp til å ta bilder i beste kvalitet ("Fine"). Noen som har en logisk forklaring på dette?

Vil det gå fortere å ta bilder (altså kortere tid mellom bildene jeg kan ta) om jeg har et High-Speed minnekort fremfor et som ikke er High-Speed? Vil i så fall forskjellen bli merkbar, eller er kameraet like tregt uansett hva? Begge kameraer tar SD kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et kort på 128MB

Den skal gi 96 bilder på et 3 mp kamera og 43 på et med 5 mp.

Når jeg satt inn kortet på mitt 4 mp kamera så viste det 97 bilder. (det blir da 1 mer enn på 3 mp)

Forklaringen jeg kom til - dog uten å ha fått sjekket - er at det viser litt hist som pist når det er tomt og at dette vil rette seg/bli mer korrekt etter som bildene blir tatt i den oppløsningen og mp de blir tatt i.

Har et videokamera også og kan vel sjekke antallet som kommer opp der.

Dette er også et SD kort.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logitechmusa

Jeg har et kort på 128MB

Når jeg satt inn kortet på mitt 4 mp kamera så viste det 97 bilder. (det blir da 1 mer enn på 3 mp)

Forklaringen jeg kom til - dog uten å ha fått sjekket - er at det viser litt hist som pist når det er tomt og at dette vil rette seg/bli mer korrekt etter som bildene blir tatt i den oppløsningen og mp de blir tatt i.

Kortet det er snakk om er et 256 MB kort, og det blir ikke mer enn 116 bilder på et 4 MP kamera, mens det gir 201 bilder på mitt 5 MP kamera. Samme gjelder for mitt 512 MB kort, der også blir det helt skjevt "feil vei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortet det er snakk om er et 256 MB kort, og det blir ikke mer enn 116 bilder på et 4 MP kamera, mens det gir 201 bilder på mitt 5 MP kamera. Samme gjelder for mitt 512 MB kort, der også blir det helt skjevt "feil vei".

Ja, det er rare greier.

Tok et bilde nå og det tellet 1 ned.

Dvs at jeg har 97 stk bilder når jeg skulle hatt en 70 stk det da :o

Da vet jeg jaggu ikke, for det ser ut til at min teori gikk i knas nå nettopp ;)

Får håpe det dukker opp et annet fornuftig svar.

I mellomtiden kan vi jo kose oss med at det gikk den vegen og ikke den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Jeg har et kort på 128MB

" mer korrekt etter som bildene blir tatt i den oppløsningen og mp de blir tatt i"

Ja - sånn er det. Bildene inneholder ikke like mye innformasjon (data)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" mer korrekt etter som bildene blir tatt i den oppløsningen og mp de blir tatt i"

Kjekkt å høre.

Da slo ikke teorien min helt sprekk alikavel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IngenLurerDenneGutten

"Begge er satt opp til å ta bilder i beste kvalitet ("Fine"). Noen som har en logisk forklaring på dette?"

Selv om 5mp-kameraet ditt har "bedre" oppløsning, komprimerer det bildene mere.

På de fleste (iKke alle) kameraer har du en innstilling for oppløsning, og en for komprimering.

Minst mulig komprimering annbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Begge er satt opp til å ta bilder i beste kvalitet ("Fine"). Noen som har en logisk forklaring på dette?"

På de fleste (iKke alle) kameraer har du en innstilling for oppløsning, og en for komprimering.

'På de fleste (iKke alle) kameraer har du en innstilling for oppløsning, og en for komprimering.

Minst mulig komprimering annbefales.'

Utdype...? Gjerne med eksempeltall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

'På de fleste (iKke alle) kameraer har du en innstilling for oppløsning, og en for komprimering.

Minst mulig komprimering annbefales.'

Utdype...? Gjerne med eksempeltall.

Komprimering "resolution" har oftest bare tre innstillinger.

Noen har Large, medium osv, men andre kameramerker har stjerne-symbol.

Komprimering er jeg ikke tilhenger av, det har du vel forstått:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komprimering "resolution" har oftest bare tre innstillinger.

Noen har Large, medium osv, men andre kameramerker har stjerne-symbol.

Komprimering er jeg ikke tilhenger av, det har du vel forstått:-)

Ja, det har jeg.

Men nå lurer jeg... snakker du nå om at man velger oppløsning selv etter satte muligheter på kameraet? Hvis du ser på linken her, er det slik at feks FZ5 har disse valgene:

2560 x 1920

og

2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (HDTV 16:9)

Men jeg skjønner ikke forholdet til RAW i den forbindelsen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logitechmusa

Begge tar bilder i absolutt beste kvalitet, altså med minst mulig komprimering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logitechmusa

Så bilder tatt med mitt fhv 4 MP kamera kan ha mer informasjon enn mitt billige 5 MP kamera selv om begge er satt opp til størst mulig filer og med "Fine" (3 stjerner) oppløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logitechmusa

Så bilder tatt med mitt fhv 4 MP kamera kan ha mer informasjon enn mitt billige 5 MP kamera selv om begge er satt opp til størst mulig filer og med "Fine" (3 stjerner) oppløsning?

skulle stå fhv DYRE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logitechmusa

En annen ting: Når jeg overfører bildene til PCen så blir filstørrelsen den samme om jeg bruker to eller tre stjerner. Dette gjelder begge kameraer. Hvofor er det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Ja, det har jeg.

Men nå lurer jeg... snakker du nå om at man velger oppløsning selv etter satte muligheter på kameraet? Hvis du ser på linken her, er det slik at feks FZ5 har disse valgene:

2560 x 1920

og

RAW er ei datafil som man kan justere det meste, før man konverter til tiff/jpg.

RAW-fila er ikke komprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

En annen ting: Når jeg overfører bildene til PCen så blir filstørrelsen den samme om jeg bruker to eller tre stjerner. Dette gjelder begge kameraer. Hvofor er det sånn?

"En annen ting: Når jeg overfører bildene til PCen så blir filstørrelsen den samme om jeg bruker to eller tre stjerner. Dette gjelder begge kameraer. Hvofor er det sånn?"

Rart, fila skal jo bli større dess mindre man komprimerer. Ser du forskjell på resultatet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Ja, det har jeg.

2560 x 1920

og

Si at ditt kompaktkamera gir både tiff og jpg, så er det meste praktisk å la det stå i jpg. "best," og minst mulig komprimering når du gjør opptak.

Det fordi tiff tar for mye plass.

Men når du har overført bildene er det gunstig å konvertere til tiff. før du setter i gang med redigering.

Fordi den ikke lar seg komprimere.

Til slutt/etter redigering konvertrer du til jpg. igjen for skjermvisning.

Mens du brenner den tiff-fila som er orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAW er ei datafil som man kan justere det meste, før man konverter til tiff/jpg.

RAW-fila er ikke komprimert.

Det har jeg forstått.

Men når du samtidig sier at man tar bilder i JPG for besparelsens skyld, betyr det da at man egentlig burde ta bilder i RAW? Velge mellom ukomprimert og noen 'få' bilder - eller komprimert og mange bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Det har jeg forstått.

Men når du samtidig sier at man tar bilder i JPG for besparelsens skyld, betyr det da at man egentlig burde ta bilder i RAW? Velge mellom ukomprimert og noen 'få' bilder - eller komprimert og mange bilder?

Har du RAW - så er det best. Og her må det et eget program til for å bearbeide/konvertere den til f.eks tiff.

RAW tar mindre plass på brikken enn tiff, men mer enn jpg.

Jeg tar alle mine private bilder i RAW.

Men til avisoppdrag holder jpg. lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...