Gå til innhold

Kreft og kosthold


adle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Kjære adle.

Alternativ litteratur inneholder en rekke pasienthistorier med beretninger om at enkeltpasienter er blitt friske ved å endre kostholdet. Problemet er at det er så stor forskjell mellom de ulike diettene og rådene til pasientene kan ofte være i konflikt. Noen mener man skal spise tomater, andre advarer mot disse. Generelt kan man si at mellom 30-60% av alle krefttilfeller har en sammenheng med kostholdet, men det er dermed ikke sagt at endring av kostholdet kan kurere kreft. Målet med å endre kosthold for kreftpasienter bør derfor være å leve så sunt som mulig, med rikelige mengder frukt og grønnsaker. Mye fiber, soyaprodukter og syrnede melkeprodukter kan også være nyttig. Jeg anbefaler de fleste av mine kreftpasienter til å bedre kostholdet sitt, men kan ikke love at noen blir kurert av kostholdet.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Blåfjell

Jeg kan nok ikke love at alle blir frisk av kreft ved å endre kostholdet. Men det er en stor sjanse for det, og det er faktisk viktig å tro på det selv også. Jeg selv har lymfekreft og har endret kostholdet mitt og er på bedringens vei! Jeg lever på et Makrobiotisk kosthold som går ut på å spise mat som er balansert, og som ikke tilfører kroppen belastninger slik at kroppen får kapasitet til å ta seg av sykdommen. Jeg dro til USA og gikk på kurs om dette og hadde en konsultasjonstime. Det er også mulig å gjøre dette i Stavanger hos jogasenteret. Der er det en som kan en del om makroiotikk. Jeg har ikke hatt noen medisinsk behandling og ved derfor at det er kostholdet som gjør meg frisk. Jeg vil si det så sterkt at nesten alle sykdommer kan kureres med riktig kosthold. Det er vanskelig å gjøre dette uten veiledning, så en bør kontakte noen som kan dette. Det finnes mange bøker om makrobiotikk som du kan lese(det meste er på engelsk)Kjenner flere som har "spist seg frisk" Det er håp for alle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Jeg kan nok ikke love at alle blir frisk av kreft ved å endre kostholdet. Men det er en stor sjanse for det, og det er faktisk viktig å tro på det selv også. Jeg selv har lymfekreft og har endret kostholdet mitt og er på bedringens vei! Jeg lever på et Makrobiotisk kosthold som går ut på å spise mat som er balansert, og som ikke tilfører kroppen belastninger slik at kroppen får kapasitet til å ta seg av sykdommen. Jeg dro til USA og gikk på kurs om dette og hadde en konsultasjonstime. Det er også mulig å gjøre dette i Stavanger hos jogasenteret. Der er det en som kan en del om makroiotikk. Jeg har ikke hatt noen medisinsk behandling og ved derfor at det er kostholdet som gjør meg frisk. Jeg vil si det så sterkt at nesten alle sykdommer kan kureres med riktig kosthold. Det er vanskelig å gjøre dette uten veiledning, så en bør kontakte noen som kan dette. Det finnes mange bøker om makrobiotikk som du kan lese(det meste er på engelsk)Kjenner flere som har "spist seg frisk" Det er håp for alle!!!

Kjære kreft og kosthold.

Jeg skrev en bok for noen år tilbake med tittelen "Kreft og jakten på mirakler". Der brukte jeg mye plass på kapitlene og kosthold og besøkte bl.a. Michio Kushis makroboitiske senter i USA, Gersonklinikken etc. Mange har skrevet bøker der de forteller om at de er blitt friske av kreft ved å endre kostholdet, men de har ofte fulgt ulike dietter. Ekstra vanskelig blir det når tilhengere av de ulike kosthold er innbyrdes uening. Noen anbefaler for eksempel tomat, mens andre advarer mot det samme. I hovedsak er de ulike alternative diettene enige om en del punkter og det er at en diett baser på økologisk dyrkede grønnsaker, ris og kornprodukter skal være basis i kosten. Makrobiotisk kost er rik på soyaproteiner som kan være gunstig mot hormonavhengige kreftformer som prostatakreft og brystkreft. Kosten inneholder derimot lite B12 og vitamin D så det er viktig å passe på slik at man ikke utvikler mangler. Makrobiotisk kost kan også være vanskelig å gjennomføre i praksis for enkelte. Jeg tror dessverre ikke at alle kreftformer kan kureres med å endre kosthold, men jeg tror de fleste kreftpasienter kan få et friskere liv.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...