Gå til innhold

Koldtbord - drepende kjedelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det omvendte problemet her i gården i forhold til Nugatti og sånn.

Ungene får ikke Nugatti og sjokoladepålegg annet enn til kveldsmaten (for at det skal være et høydepunkt).

Men lillegutt på 2,5 vil kun ved svært sjeldne anledninger ha dette på brødskiva. Samværsbarnet på 7,5 har hatt det som tradisjon i mange år, men vil nå stort sett ikke ha slikt på brødskiva lengre hun heller...

Jaja, ikke verdens største problem det der da - annet enn at vi har skapet fullt av diverse slikt pålegg som med tiden må lempes fordi det går ut på dato *s*

Men apropos bortskjemte barn: Hvordan får man en jente på 7,5 til å spise kjøtt og fisk? Hun vil bare ha grønnsaker...

Tja - kanskje hun har det greit med det som er? - man får i seg mye med grønnsaker - husk egg for proteinene :)

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Dorthe

10

• flisa

9

• laguna1365380434

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dere er visst ekstremt småspiste ikke-likere, du og barna dine?

Koldtbord pleier å ha noe for enhver smak, slik at alle finne noe å kose seg med. Det er jo der det geniale ligger, spesielt for barn som får noia av den ene og den andre middagsretten.

Skrevet

Jeg synes koldtbord er ypperlig, jeg, nettopp fordi det er så variert at alle burde finne noe de liker. Og det trenger ikke være så tradisjonelt - sleng på litt spansk spekeskinke, tomatsalat med marinert fetaost og et par-tre gode oster, så er jeg i mitt ess.

Jentungen min elsker sånn plukke-akkurat-det-hun -har-mest-lyst-på mat.

Gjest begonia
Skrevet

Jeg elsker koldtbord, og det passer bedre mine unger enn tre retters middagsmeny. Som regel er det kylling eller karbonade der, og eggerøre. Da er mine fornøyd. Staffasje som dressing, tomater og slikt lar de bare elegant ligge.

Skrevet

Min mann kan ALT på fransk - utenom språket *snurt* hehe

*LOL*

serendipity
Skrevet

Jeg synts maten er god, men er sååååååå lei av sånn mat at jeg aldri ville funnet på å servere det selv.

Skrevet

Her har du fått mye pepper! :-)

Jeg synes koldtbord kan være så mangt, og når det er et "velassortert" koldtbord er det bare herlig! Man kan plukke det man liker, og man slipper å ha et barn som sitter og griner på nesa for den eneste matretten som finnes. Og i "verste fall" kan barn spise loff og smør og være veldig fornøyd med det.

Men jeg synes også at koldtbord kan være drepende kjedelig til tider! Og jeg leste lenger ned her at du skrev hva som fantes på dette koldtbordet, og det hørtes rimelig spinkelt ut, ja.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Koldbord - drepende kjedelig?? Vel, jeg er ikke enig med deg i det hele tatt. Gode koldtbord er alt annet enn kjedelige. Og noe mer barnevennlig skal man vel lete lenge etter?? Man skal være ekstremt sær i matveien om man ikke finner noe som man liker på et koldtbord - ung eller gammel.

I vår familie har man ofte koldtbord ved anledninger, og når det er kylling, karbonader, roastbiff, skinke, reker, salat, diverse sauser, godt brød etc, etc så er man rimelig amputert i smaksløkene om man ikke finner noe man liker.

Og du bør kanskje tenke over at det kanskje ikke er så rart at dine unger ikke liker ditt og datt, om du så tydelig selv gir uttrykk for hva som er godt og ikke er godt...

Beste hilsen fra

"så er man rimelig amputert i smaksløkene"

LOL.

Du har vel ikke noe imot at jeg adopterer det uttrykket ditt, snø? Aldri hørt det før, og det var virkelig bra!

Skrevet

Helt enig med deg jeg! Hjelper på hvis det er en varmrett ved siden av, som det av og til er, f.eks. en gryterett eller karbonader, men da heter det kanskje ikke "koldtbord" lenger??

Skrevet

Vi som har slitt oss gjennom noen barndåper og konfirmasjoner og slikt, har etterhvert fått nok at disse koldtbordene. Selvsagt skryter vi av maten til verten, det er ikke det.

Men det ser ut til at alle helvetes cateringselskaper over det ganske land serverer den samme standard menyen.

Jeg er så helvetes lei av kald svinesteik og kaldt surkål og laks og eggerøre med obligatorisk waldorf-salat. Og selvsagt etterfulgt av et berg av kaker.

Jeg skjønner jo vertskapet. Det er enkelt og ganske rimelig. Men huff og huff.

Når jeg blir stor, skal jeg starte cateringselskap som serverer fersk sjømat, kreps, krabbe, blåskjell, østers og sushi. Og litt hvitfisk-filet. Litt lette desserter, et ostebord, frukt...og en oksestek på grill til de kjøttsultne. Ja, også en god, salt suppe rett før folket går.

Slik vil jeg ha det.

Skrevet

Vi som har slitt oss gjennom noen barndåper og konfirmasjoner og slikt, har etterhvert fått nok at disse koldtbordene. Selvsagt skryter vi av maten til verten, det er ikke det.

Men det ser ut til at alle helvetes cateringselskaper over det ganske land serverer den samme standard menyen.

Jeg er så helvetes lei av kald svinesteik og kaldt surkål og laks og eggerøre med obligatorisk waldorf-salat. Og selvsagt etterfulgt av et berg av kaker.

Når jeg blir stor, skal jeg starte cateringselskap som serverer fersk sjømat, kreps, krabbe, blåskjell, østers og sushi. Og litt hvitfisk-filet. Litt lette desserter, et ostebord, frukt...og en oksestek på grill til de kjøttsultne. Ja, også en god, salt suppe rett før folket går.

Slik vil jeg ha det.

Men så server det i dine egne selskap da, hehe. Og inviter meg.

Selv finner jeg tilogmed standard koldtbord rimelig dyrt, og liker uansett å lage maten selv.

Muligens har jeg ikke gått i nok koldtbord-selskaper enda, har bare vært i 4 selskaper som serverer koldtbord, og kun 2 av dem hadde dette "standard".

Er folk på vei å bli skikkelig bortskjemte?

Skrevet

Men så server det i dine egne selskap da, hehe. Og inviter meg.

Selv finner jeg tilogmed standard koldtbord rimelig dyrt, og liker uansett å lage maten selv.

Muligens har jeg ikke gått i nok koldtbord-selskaper enda, har bare vært i 4 selskaper som serverer koldtbord, og kun 2 av dem hadde dette "standard".

Er folk på vei å bli skikkelig bortskjemte?

Ja, vi er selvsagt bortskjemte, og så har vi dårlig tid.

Men det er jo en gang slik at gratis brødskiver og "fint" pålegg, trigger den store entusiasmen lenger.

Det er som med jula, det. De fleste er vel glad for hvert julebord de kan stryke av lista og slippe det meningsløse etegildet.

Gjest hos oss
Skrevet

Slik vil jeg ha det.

Her har vi bestilt fra, mye godt:

www.gocajun.no

www.vannimunn.no

www.hotelhavana.no/

Gjest ChiengMai
Skrevet

Slik vil jeg ha det.

Jeg er sikkert litt snål av meg, men jeg skal ha hjemmelaget koldtbord, ikke noe et cateringselskap, om enn aldri så bra, kan mekke sammen.

Skrevet

Jeg er sikkert litt snål av meg, men jeg skal ha hjemmelaget koldtbord, ikke noe et cateringselskap, om enn aldri så bra, kan mekke sammen.

Ære være deg for det. Fint å komme til selskap med hjemmelagede saker. Men det ser ikke ut til at folk tar seg tid til det lenger.

Skrevet

Ja, vi er selvsagt bortskjemte, og så har vi dårlig tid.

Men det er jo en gang slik at gratis brødskiver og "fint" pålegg, trigger den store entusiasmen lenger.

Det er som med jula, det. De fleste er vel glad for hvert julebord de kan stryke av lista og slippe det meningsløse etegildet.

Kommer meg aldri på julebord jeg. Har vært på ett i mitt 26 år lange liv. Så jeg bytter gjerne med noen som er lei :P

Men synes ikke det bør være brødskiver altså, rundtstykker og baguetter burde være et minstekrav.

Skrevet

"så er man rimelig amputert i smaksløkene"

LOL.

Du har vel ikke noe imot at jeg adopterer det uttrykket ditt, snø? Aldri hørt det før, og det var virkelig bra!

Bare hyggelig. Selv om jeg ser at det var litt dårlig norsk - jeg burde helt klart ha skrevet at man har rimelig amputerte smaksløker ;o)

Men hversågod - adopter i vei!

Beste hilsen fra

Skrevet

Her har du fått mye pepper! :-)

Jeg synes koldtbord kan være så mangt, og når det er et "velassortert" koldtbord er det bare herlig! Man kan plukke det man liker, og man slipper å ha et barn som sitter og griner på nesa for den eneste matretten som finnes. Og i "verste fall" kan barn spise loff og smør og være veldig fornøyd med det.

Men jeg synes også at koldtbord kan være drepende kjedelig til tider! Og jeg leste lenger ned her at du skrev hva som fantes på dette koldtbordet, og det hørtes rimelig spinkelt ut, ja.

Jeg er muligens kresen, selv synes jeg at jeg spiser det aller meste av vanlig mat... :o)

Dette koldtbordet _var_ kjempekjedelig! Koldtmordet i min mors 60-årsdag derimot! Det var et skikkelig koldtbord!

Skrevet

Jeg er muligens kresen, selv synes jeg at jeg spiser det aller meste av vanlig mat... :o)

Dette koldtbordet _var_ kjempekjedelig! Koldtmordet i min mors 60-årsdag derimot! Det var et skikkelig koldtbord!

Ja, nå husker jeg ikke hva du skrev var på dtete koldtbordet, men det er ihvertfall typisk at varmrettene alltid skal være kylling og karbonader. Jeg liker begge deler jeg, men særlig festlig og spennende kan man neppe si at det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...