Gå til innhold

Uff disse Somalierne


Gjest anna-anna

Anbefalte innlegg

Man må jo nesten le av denne gymnasiale omgang med tall...med to desimaler og uten kildehenvisning.

Men det skal du ha; du har tydeligvis jobbet en del med dette. Synd at resultatet ble så til de grader rørete og usammenhengende.

En inngang til mer info om somaliere og kriminalitet kan være denne artikkelen i Dagbladet:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/14/420284.html

Nederst finner du en del tall som er hentet fra SSB.

Bedre lykke neste gang.

Nå er det jo denne artikkelen hovedinnlegger også legger inn :-)

Mord og vold er trasige greier. Afrikas horn har vært en uhyggelig voldsspiral siden første gang jeg fikk med meg begivenhetene på tv som lita jente. Det er vel ikke helt ubegripelig at et land og en region i det totale barbariet skader mennesker? Dette er forklaring, ikke unnskyldning - men du er selvsagt familiær med forskjellen.

Men leste du lenken det henvises til i artikkelen du og hovedinnlegger legger inn? Den er sakset fra Aftenposten og er interessant i den forstand at her får man et dybdeperspektiv, noen intervjusekvenser og innblikk i hva som faktisk blir gjort av en smule arbeide for å lage et bedre samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    29

  • Sør

    27

  • Grip

    23

  • Velouria

    16

Mest aktive i denne tråden

"Kultur er selvsagt ikke medfødt. Det er ikke akkurat banebrytende det du kommer med."

Nei, jeg trodde heller ikke det, og ble faktisk ganske overrasket over at det var noen her som reagerte med å si at jeg serverte svada. Det er forskjell på å si at noe ikke er banebrytende, og på å si det er svada...

"Poenget er at du rangerer din egen kultur foran somalierne og frisk og freidig slår til lyd for at vi skal "endre" somaliernes kultur."

Damed if you do, damed if you don't... Altså, hvis man sier at det _ikke_ er noe i veien med kulturen til enkelte somaliere, ja da er det galt, Og om man sier seg enig med dere i at det nok er en del ting i kulturen som kan endres, ja da er jammen det galt også! Du vil ikke være enig med meg, samma f***, vil du??

Jeg snakker da for pokker ikke om å gjøre somaliere om til nordmenn!! Men her er det snakk om å integrere en gruppe mennesker. Du gjør deg dum om du tillegger meg at jeg vil frata somaliere hele deres kultur og gjøre dem norske. Jeg er faktisk av den oppfatningen at man kan være feks både muslim og nordmann på en gang. Det handler bare om å tilpasse seg og følge landets lover og regler. Snakker ikke om full assimilering.

"Og det uten å ofre den mulighet en tanke at somalierne faktisk kan betrakte sin egen kultur som "høyere" og mer utviklet enn vår egen."

Du skal ikke se bort i fra at den på enkelte områder kan være det. Jeg har ikke uttalt meg negativt til den somaliske kulturen som helhet, jeg sa bare at det var mye i den somaliske kulturen som ikke var bra (noe jeg trodde dere som hyler om fæle somaliere i denne tråden var enige i??), og at de bitene lar seg endre. I motsetning til om man sier at det er somalierne i seg selv som er fæle, og at det _ikke_ lar seg endre.

"Denne observasjon får meg til å konkludere med at du er lite reflektert og ganske nært opptil en politisk korrekt "jukebox". "

Ja, jeg er heeeelt enig. Det er sååååå mye mer reflektert det vissvaset som den gjensidige rævslikkingne som det hylekompaniet du er en del av representerer. Sinnsykt reflektert det dere bedriver...

Hvordan kan du ha problemer med at jeg sier at ja, det er deler av somalisk kultur som, ikke bare etter norske forhold er lite ønsket, men som lar seg endre. Mens du synes det er helt ok at det er noen som sier at somaliere er trash, punktum? Kan da ha en sammenheng med at det jeg sier gjør at det er håp for integrering av somaliere, mens det dere sier er ensbetydene med at det ikke er det...?

"Kan da ha en sammenheng med at det jeg sier gjør at det er håp for integrering av somaliere, mens det dere sier er ensbetydene med at det ikke er det...?"

Det er nok enkelte som hadde trivdes bedre om de levde i USA under KKKs "storhetstid", ja :-)

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kultur er selvsagt ikke medfødt. Det er ikke akkurat banebrytende det du kommer med."

Nei, jeg trodde heller ikke det, og ble faktisk ganske overrasket over at det var noen her som reagerte med å si at jeg serverte svada. Det er forskjell på å si at noe ikke er banebrytende, og på å si det er svada...

"Poenget er at du rangerer din egen kultur foran somalierne og frisk og freidig slår til lyd for at vi skal "endre" somaliernes kultur."

Damed if you do, damed if you don't... Altså, hvis man sier at det _ikke_ er noe i veien med kulturen til enkelte somaliere, ja da er det galt, Og om man sier seg enig med dere i at det nok er en del ting i kulturen som kan endres, ja da er jammen det galt også! Du vil ikke være enig med meg, samma f***, vil du??

Jeg snakker da for pokker ikke om å gjøre somaliere om til nordmenn!! Men her er det snakk om å integrere en gruppe mennesker. Du gjør deg dum om du tillegger meg at jeg vil frata somaliere hele deres kultur og gjøre dem norske. Jeg er faktisk av den oppfatningen at man kan være feks både muslim og nordmann på en gang. Det handler bare om å tilpasse seg og følge landets lover og regler. Snakker ikke om full assimilering.

"Og det uten å ofre den mulighet en tanke at somalierne faktisk kan betrakte sin egen kultur som "høyere" og mer utviklet enn vår egen."

Du skal ikke se bort i fra at den på enkelte områder kan være det. Jeg har ikke uttalt meg negativt til den somaliske kulturen som helhet, jeg sa bare at det var mye i den somaliske kulturen som ikke var bra (noe jeg trodde dere som hyler om fæle somaliere i denne tråden var enige i??), og at de bitene lar seg endre. I motsetning til om man sier at det er somalierne i seg selv som er fæle, og at det _ikke_ lar seg endre.

"Denne observasjon får meg til å konkludere med at du er lite reflektert og ganske nært opptil en politisk korrekt "jukebox". "

Ja, jeg er heeeelt enig. Det er sååååå mye mer reflektert det vissvaset som den gjensidige rævslikkingne som det hylekompaniet du er en del av representerer. Sinnsykt reflektert det dere bedriver...

Hvordan kan du ha problemer med at jeg sier at ja, det er deler av somalisk kultur som, ikke bare etter norske forhold er lite ønsket, men som lar seg endre. Mens du synes det er helt ok at det er noen som sier at somaliere er trash, punktum? Kan da ha en sammenheng med at det jeg sier gjør at det er håp for integrering av somaliere, mens det dere sier er ensbetydene med at det ikke er det...?

Poenget mitt er at somalierne har en annen oppfatning av hva som er gode og verdifulle "kulturer" ( bred forstand) enn det vi har.

Man kan gjerne diskutere hvilken kultur som er "best og mest verdifull", men det er neppe særlig virksom, i alle fall ikke på kort sikt.

Du kan jo spørre deg selv om sannsynligheten for at du ville blitt en assimilert del av somalisk kultur etter noen år i landet.

Min konklusjon er at de får dyrke sin kultur og sin egenart akkurat som de vil, men at den er så forskjellig fra vår at "crash" er en nødvendig konsekvens av en den ukontrollerte innvandringen fra dette området.

Hvilket bekreftes at somaliernes situasjon i vårt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...