Gå til innhold

Uff disse Somalierne


Gjest anna-anna

Anbefalte innlegg

Det morsomme her var jo at snø snublet litt i skvalderet sitt og avslørte holdninger som er tydelig "ovenfra-og-ned" i forhold til somalierne.

Ellers forbinder jeg slikt pk-skvalder med noe ukontroversielt, selvsagt og fremfor alt forutsigbart.

Det er bare å putte et glass rødvin på disse jukeboxene, så får du samme leksa hver gang.

Kan du definére hvordan PK kan være prinsippiellt ensbetydende med noe som er "feil"?

Hvis jeg fremmer en holdning som er i tråd med majoriteten av politiske holdninger, så er det altså umulig at det er en ekte holdning? Hvis denne holdningen kan kalles "PK", så er jeg pr.def. en "PK-streber" hvis jeg har denne holdningen?

Ser du feilen her?

"..............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    29

  • Sør

    27

  • Grip

    23

  • Velouria

    16

Mest aktive i denne tråden

Flott, hvis JEG babler så har DU en gang for alle innrømmet at du mener at kultur er medfødt. At noen mennesker har egenskaper som man ikke kan forandre, som ikke lar seg endre av samfunnet man lever i, og derfor er slemme mennesker. Som man ikke kan forandre. Og per def har du da selv stemplet deg selv som reinspikka rasist. Det er sånne som mener at noen mennesker har medfødte egenskaper som gjør dem til bedre eller dårligere mennesker, vet du...

Så når du mener at jeg babler når jeg sier at kulturen er påvirket av samfunnet, så....

Takk, dette var sikkert oppklarende for flere enn meg.

Bondetamper som Kahn har også en del medfødte egenskaper som "ikke kan endres". De har en høy innavlsprosent, og de har en innebygget motstand for alt som er annerledes enn dem selv :-)

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Som sagt, din påstand om at jeg "hitlet" tråden faller på sin egen urimelighet, og er detfor ikke noe vits å kommentere.

Og iom. at du ikke kunne svare, så regner jeg med at du ikke skjønte sammenlingen. Det var en sammenligning som hverken var ment å ufarliggjøre de fremmedkulturelle problemene her til lands, eller å overdrive dem. Men jeg regner med at det blir en for nyansert tankegang for deg, og passer lite inn i din ektremisme og ditt behov for å se verden på en enkel måte.

Sånn bare til informasjon: Å "hitle" er ikke enebetydende med enhver forekomst av disse personene i en diskusjon. Å gjøre en nøytral sammenligning, for å forsøke å illustrere et standspunkt, har ingenting med hitling å gjøre. Jeg har ennå til gode å se deg komme med et eksempel på at jeg har brukt noe av dette som et argument, og ikke et eksempel på en sammenlignbar samfunnssituasjon som oppsto på samme tidspunkt som denne daue galningen styrte.

Det neste blir vel at jeg må forklare deg hva "flaming" og "flame-war" er også, noe du feilaktig tror vi har her. (hvis du fortsetter å gjenta den tullete påstanden om at jeg "hitler", så er det du som står for alle forekomster av flaming - selv om én person ikke kan flame).

Det er litt underholdende når teknologi-null forsøker å bruke et "fagspråk" de ikke behersker *ler*

".................................."

Sammenligningen din med dagens kritikk av somaliere i Norge og tyskernes hat til jøder er for hinsides all fornuft til at det er verd å kommentere.

Var jøder arbeidsky? Voldtok, knivstakk og drepte de mer enn tyskerne?

Ikke meg bekjent, og dermed er også enhver paralell like usaklig som dine bortforklaringer vedr. hitlingen av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er altså enig med meg: volden skyldes ikke PTSD, men kultur og religion.

La oss heller ikke glemme det knippe pluralist-altruiske banditter som slipper fanskapen inn i landet vårt. Hvor er det moralske ansvaret? Sharon fikk skylda for Hobeikas ugjerninger, hvem skal påta seg det moralske ansvaret for somaliske hobeikaer in the making her i Gnore?

Nei, si det!

Javisst skyldes volden kultur (religion er mer et resultat av kultur enn omvendt).

Men du ser vel at en som blir opptrent som barnesoldat (formet av kulturen), og instinktivt skyter eller bruker kniv ved enhver konflink, ikke er umiddelbart sammenlignbar med en voksen soldat som har hatt fæle opplevelser i krigen?

Det som skaper forskrudde og ødelagte individer er kultur/religion, ja. Men resultatet er noe ganske annet enn f.eks et milor-pts. Å si at "ola fra milorg" taklet det fint, så derfor må "m'buto den tidligere hjernevaskede barnesoldaten" takle det like bra ut fra de samme omstendighetene, blir naturligvis feil.

Det er ikke snakk om å "unnskylde" noe, eller å si at "det og det er greit fordi det og det" her. Det er snakk om å se at tilfeller med totalt forskjellige utgangspunkt MÅ tilnærmes forskjellig. Når en person som nhd her, som har papirer som sier at han kan det han snakker om, utviser så ikke-eksisterende kunnskaper og en tilnærming så totalt blottet for innsikt, så er det litt skremmende.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen din med dagens kritikk av somaliere i Norge og tyskernes hat til jøder er for hinsides all fornuft til at det er verd å kommentere.

Var jøder arbeidsky? Voldtok, knivstakk og drepte de mer enn tyskerne?

Ikke meg bekjent, og dermed er også enhver paralell like usaklig som dine bortforklaringer vedr. hitlingen av tråden.

Hvis du hadde hatt intellekt nok til å lese mer enn det du allerede har bestemt deg for (ja, usaklighet fortjener utsaklighet tilbake), så hadde du sett at jeg sammenlignet situasjonene som to problem-situasjoner som er/var grunnet kulturforskjeller og sosiale holdninger hos forskjellige folkegrupper. Jeg sammenlignet ikke en jøde og en somalier, eller detaljene hos de to forskjellige folkegruppene, mer enn jeg sammenlinger en trønder og en sunmøring.

Jeg ser du fortsetter å bruke påstanden om at jeg "hitler" - fortsatt uten noen essens.

Hvor i landet er du fra, forresten?

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme her var jo at snø snublet litt i skvalderet sitt og avslørte holdninger som er tydelig "ovenfra-og-ned" i forhold til somalierne.

Ellers forbinder jeg slikt pk-skvalder med noe ukontroversielt, selvsagt og fremfor alt forutsigbart.

Det er bare å putte et glass rødvin på disse jukeboxene, så får du samme leksa hver gang.

"Det morsomme her var jo at snø snublet litt i skvalderet sitt og avslørte holdninger som er tydelig "ovenfra-og-ned" i forhold til somalierne."

Du får ha meg unnskyldt, men hvis det ikke det har skjedd noe seriøst nytt i forskningen siden jeg sluttet å studere, så er kan du fjerne P fra PK mht hvor vidt kultur overføres eller arves fra generasjon til generasjon. Og da snakker jeg om _seriøs_ forskning, ikke wishful thinking fra noen ytterst ute til høyre...

"Ellers forbinder jeg slikt pk-skvalder med noe ukontroversielt, selvsagt og fremfor alt forutsigbart."

Hvis det å være PK er å si det som er selvsagt, i betydningen av sant, så er jeg gjerne PK, jeg. Heller det enn å servere kontroversielt svada. På den andre siden er det enkelte her serverer sikkert rimelig PK i sine kretser, det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tullprat og bortforklaringer. Din egentlige mening om somalisk kultur kom klart nok fram:

"Det finnes ikke folkeslag som per def er mer kriminelle, mer voldelige etc. Men det finnes KULTURER hvor det er mer akseptert. Så om vi jobber med å endre disse kulturene, så vil vi også endre folkene."

Og nå skriver du at det var i Norge denne kulturen skulle endres...præhæhæ..

For noe patetisk, misjonerende rør.

"Hjelpes"

"Tullprat og bortforklaringer. Din egentlige mening om somalisk kultur kom klart nok fram:"

Tydeligvis ikke klart nok fram til at du klarte å forstå det...

"Og nå skriver du at det var i Norge denne kulturen skulle endres...præhæhæ.."

???? Og du skriver ikke klart nok til at jeg forstår det....

"For noe patetisk, misjonerende rør."

Jadda, du har en sjarmerende diskusjonsteknikk. Det kan jo bli interessant om jeg skal senke meg ned på ditt diskusjonsnivå...

Men hvis du mener at integrering er det samme som patetisk misjonering, så forstår jeg jo godt hvorfor du er så fanatisk invandringsmotstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bondetamper som Kahn har også en del medfødte egenskaper som "ikke kan endres". De har en høy innavlsprosent, og de har en innebygget motstand for alt som er annerledes enn dem selv :-)

"................................."

Jada, men han kan sikkert bli en likandes kar om han bare blir integrert ;o) Det er håp så lenge liket fiser har jeg hørt...

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det et eksempel på det jeg sa i en annen tråd for litt siden, om det eneste tingen denne pol pot-tullingen (som jeg ikke husker navnet til) har sagt som var det noe fornuft i: Misbruken av PK.

Det er så helt ufattelig barnslig at jeg har ikke ord, når noen som svar på at noen fremmer holdninger som går på toleranse og respekt, slår tilbake med å anklage vedkommende for å "etterstrebe å være politisk korrekt".

"..................................."

Jeg synes i grunnen hele diskusjonen er ganske underholdende, og jeg er klar over at Grip forsøker å fornærme meg med å kalle meg PK, men han har dessverre ingen injurierende kraft...

En ting skal dol ha - man får seg mang en god latter av å lese her :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men han kan sikkert bli en likandes kar om han bare blir integrert ;o) Det er håp så lenge liket fiser har jeg hørt...

Beste hilsen fra

Sant nok - vi skal ikke utelukke noen muligheter :-)

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tullprat og bortforklaringer. Din egentlige mening om somalisk kultur kom klart nok fram:"

Tydeligvis ikke klart nok fram til at du klarte å forstå det...

"Og nå skriver du at det var i Norge denne kulturen skulle endres...præhæhæ.."

???? Og du skriver ikke klart nok til at jeg forstår det....

"For noe patetisk, misjonerende rør."

Jadda, du har en sjarmerende diskusjonsteknikk. Det kan jo bli interessant om jeg skal senke meg ned på ditt diskusjonsnivå...

Men hvis du mener at integrering er det samme som patetisk misjonering, så forstår jeg jo godt hvorfor du er så fanatisk invandringsmotstander.

"så forstår jeg jo godt hvorfor du er så fanatisk invandringsmotstander."

Folk som har en inngrodd motstand og forakt for alt som ikke rimer helt med deres egen hverdag vil vi alltid ha en del av.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to gjør det - bare hver sin side av ekstremismen.

"..................................."

Dog synes jeg den ene siden kan se noe mer ekstrem ut enn den andre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog synes jeg den ene siden kan se noe mer ekstrem ut enn den andre.....

Kanskje, kanskje ikke. Ingen av sidene har noen konstruktive holdninger eller evne til å forespeile seg konstruktive løsninger, ser det ut til.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en annen

Jeg har ikke møtt på så mange med det erfaringsgrunnlaget du snakker om, men det er selvsagt forskjeller på hva folk opplever. Jeg har også opplevd vold og trusler på jobb, jeg har opplevd at noen snyter der de kan snyte. Men langt oftere har jeg opplevd mennesker som ønsker og vil ta del i det norske samfunnet på godt og vondt. Mennesker som vil jobbe og ta vare på familien sin, men som trenger litt hjelp til å omstille seg. Og som trenger noen som lytter.

Det er rimelig hekstisk hverdag på et asylmottak og desverre har de ansatte altfor liten tid til å ta den praten med folk som de trenger. Altfor liten tid til å sette seg ned og ta en kaffekopp og å lytte. Nå skal man jo også være professjonell i jobben sin og ikke knytte seg til noen og ikke bli glad i dem. For meg var dette det værste med jobben, jeg jobbet mest med familier, og det er vanskelig å ikke bli glad i barn.

Dette ble vel en såkalt avsporing, men pytt, pytt.

Endelig et fornuftig innlegg fra noen som faktisk vet hva de snakker om, og som ikke bare er ute etter å sre fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

...kommentér heller det jeg skrev. Det er kulturen som skjærer seg her, ikke at de er "soldater". Det vi ser her er reinhekla kriminelt forskrudde individer hvis holdninger er like mye basert på kultur og religion som på det faktum at de kommer fra et krigsherjet område.

Vi trenger ikke gjøre oss dummere enn vi er, gjør vi vel?

"Vi trenger ikke gjøre oss dummere enn vi er, gjør vi vel?"

Du burde sette deg ned og tenke litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Det morsomme her var jo at snø snublet litt i skvalderet sitt og avslørte holdninger som er tydelig "ovenfra-og-ned" i forhold til somalierne.

Ellers forbinder jeg slikt pk-skvalder med noe ukontroversielt, selvsagt og fremfor alt forutsigbart.

Det er bare å putte et glass rødvin på disse jukeboxene, så får du samme leksa hver gang.

"Ellers forbinder jeg slikt pk-skvalder med noe ukontroversielt, selvsagt og fremfor alt forutsigbart."

Ja, da er det mer originalt å snakke om hvor kriminelle somalierne er, hvor skummel kultur de har osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, hvis JEG babler så har DU en gang for alle innrømmet at du mener at kultur er medfødt. At noen mennesker har egenskaper som man ikke kan forandre, som ikke lar seg endre av samfunnet man lever i, og derfor er slemme mennesker. Som man ikke kan forandre. Og per def har du da selv stemplet deg selv som reinspikka rasist. Det er sånne som mener at noen mennesker har medfødte egenskaper som gjør dem til bedre eller dårligere mennesker, vet du...

Så når du mener at jeg babler når jeg sier at kulturen er påvirket av samfunnet, så....

Takk, dette var sikkert oppklarende for flere enn meg.

Kultur er selvsagt ikke medfødt. Det er ikke akkurat banebrytende det du kommer med.

Poenget er at du rangerer din egen kultur foran somalierne og frisk og freidig slår til lyd for at vi skal "endre" somaliernes kultur.

Og det uten å ofre den mulighet en tanke at somalierne faktisk kan betrakte sin egen kultur som "høyere" og mer utviklet enn vår egen.

Denne observasjon får meg til å konkludere med at du er lite reflektert og ganske nært opptil en politisk korrekt "jukebox".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et fornuftig innlegg fra noen som faktisk vet hva de snakker om, og som ikke bare er ute etter å sre fordommer.

takk, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur er selvsagt ikke medfødt. Det er ikke akkurat banebrytende det du kommer med.

Poenget er at du rangerer din egen kultur foran somalierne og frisk og freidig slår til lyd for at vi skal "endre" somaliernes kultur.

Og det uten å ofre den mulighet en tanke at somalierne faktisk kan betrakte sin egen kultur som "høyere" og mer utviklet enn vår egen.

Denne observasjon får meg til å konkludere med at du er lite reflektert og ganske nært opptil en politisk korrekt "jukebox".

"Kultur er selvsagt ikke medfødt. Det er ikke akkurat banebrytende det du kommer med."

Nei, jeg trodde heller ikke det, og ble faktisk ganske overrasket over at det var noen her som reagerte med å si at jeg serverte svada. Det er forskjell på å si at noe ikke er banebrytende, og på å si det er svada...

"Poenget er at du rangerer din egen kultur foran somalierne og frisk og freidig slår til lyd for at vi skal "endre" somaliernes kultur."

Damed if you do, damed if you don't... Altså, hvis man sier at det _ikke_ er noe i veien med kulturen til enkelte somaliere, ja da er det galt, Og om man sier seg enig med dere i at det nok er en del ting i kulturen som kan endres, ja da er jammen det galt også! Du vil ikke være enig med meg, samma f***, vil du??

Jeg snakker da for pokker ikke om å gjøre somaliere om til nordmenn!! Men her er det snakk om å integrere en gruppe mennesker. Du gjør deg dum om du tillegger meg at jeg vil frata somaliere hele deres kultur og gjøre dem norske. Jeg er faktisk av den oppfatningen at man kan være feks både muslim og nordmann på en gang. Det handler bare om å tilpasse seg og følge landets lover og regler. Snakker ikke om full assimilering.

"Og det uten å ofre den mulighet en tanke at somalierne faktisk kan betrakte sin egen kultur som "høyere" og mer utviklet enn vår egen."

Du skal ikke se bort i fra at den på enkelte områder kan være det. Jeg har ikke uttalt meg negativt til den somaliske kulturen som helhet, jeg sa bare at det var mye i den somaliske kulturen som ikke var bra (noe jeg trodde dere som hyler om fæle somaliere i denne tråden var enige i??), og at de bitene lar seg endre. I motsetning til om man sier at det er somalierne i seg selv som er fæle, og at det _ikke_ lar seg endre.

"Denne observasjon får meg til å konkludere med at du er lite reflektert og ganske nært opptil en politisk korrekt "jukebox". "

Ja, jeg er heeeelt enig. Det er sååååå mye mer reflektert det vissvaset som den gjensidige rævslikkingne som det hylekompaniet du er en del av representerer. Sinnsykt reflektert det dere bedriver...

Hvordan kan du ha problemer med at jeg sier at ja, det er deler av somalisk kultur som, ikke bare etter norske forhold er lite ønsket, men som lar seg endre. Mens du synes det er helt ok at det er noen som sier at somaliere er trash, punktum? Kan da ha en sammenheng med at det jeg sier gjør at det er håp for integrering av somaliere, mens det dere sier er ensbetydene med at det ikke er det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...