Gå til innhold

Uff disse Somalierne


Gjest anna-anna

Anbefalte innlegg

Jeg er i motsening til deg ikke en del av noen voldskultur.

Tvert i mot angriper jeg den, hvis du hadde lært deg å lese.

De fleste somaliere er heller ikke voldelige, og fordømmer selvsagt også vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    29

  • Sør

    27

  • Grip

    23

  • Velouria

    16

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk

De fleste somaliere er heller ikke voldelige, og fordømmer selvsagt også vold.

Flere selvfølgeligheter og annet toskeskap for å vri fokus vekk fra saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"-Men ble krigsfangene og konsentrasjonsleirofrene stuet inn på noen få kvadratmeter sammen med 3 andre da de kom hjem, uten noen som helst oppfølging, i et fremmed land hvor de ikke engang forstår språket og hvor jeg antar kulturforskjellene fra hva de er vant med er enorme?-"

Hva er poenget ditt? Har du i det hele tatt ofret fem minutter på en samtale med en krigsseiler eller WWII-veteran? Hvis kultur og språk legger sten til byrden, hva fan er da vitsen med å reise tusenvis av kilometer, bare for å spre voldskulturen blant siviliserte mennesker?

"-Dessuten må det vel være en viss forskjell på de som opplevde faenskapen i et par-tre år for så å komme tilbake til det livet de engang hadde, og på dem som har opplevd faenskapen hele livet og ender opp på andre siden av kloden uten noe apparat som fanger dem opp?-"

Ta deg en prat med de tidsvitnene som fremdeles lever, de kan sikkert fortelle deg en ting eller to om hva som skjer med deg i et krigshelvete. Én uke, ett år, sporene vil alltid sitte der. Si det heller som det er, dette er en kulturkollisjon som bortforklares i medisinske termer, hverken mer eller mindre. Om du ikke tror meg, så lytt i det minste til fagfolk.

"Om du ikke tror meg, så lytt i det minste til fagfolk."

Det er fagfolk jeg lytter til.

Du skal lese rimelig snevert for unngå å se hva fagfolk forklarer denne problematikken med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere selvfølgeligheter og annet toskeskap for å vri fokus vekk fra saken?

Med andre ord - de gjør akkurat som deg og dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Med andre ord - de gjør akkurat som deg og dine.

Du er uvanlig plump etter ditt opphold på ukjent institusjon.

Tok de futten ut av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er uvanlig plump etter ditt opphold på ukjent institusjon.

Tok de futten ut av deg?

Det er, i hvert fall, ukjent for meg at jeg skal ha vært på en institusjon.

For øvrig ser jeg at du unngår å kommentere likheten jeg påpekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

Det er, i hvert fall, ukjent for meg at jeg skal ha vært på en institusjon.

For øvrig ser jeg at du unngår å kommentere likheten jeg påpekte.

Jeg har alt kommentert det. Spurt deg hvorfor du tror at alle andre er kriminelle selv om du tydligvis har sittet inne i tre måneder.

Har som normalt ennå ikke fått noe svar på det man spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt kommentert det. Spurt deg hvorfor du tror at alle andre er kriminelle selv om du tydligvis har sittet inne i tre måneder.

Har som normalt ennå ikke fått noe svar på det man spør om.

"sittet inne i tre måneder"?

Hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det man ikke vet osv

Du er kanskje ikke så glad i tall, ettersom du har dratt fram en såpass gammel sak. Men du kan jo prøve å ta en titt på dette:

Totalt ble det i 2003 ilagt 257 058 strafferekaksjoner for forbrytelser i Norge.

Av disse 562 gitt til somaliere. Det er 0,22 % av tilfellene. Det var en underrepresentasjon i forhold til befolkningsmengden (0,34 %).

Tallene forteller samtidig at minst 95,9 % av samtlige somaliere ikke ble ilagt noen som helst form for straffereaksjoner.

99,993 av somaliere i Norge IKKE ble dømt for økonomisk kriminalitet i Norge i 2003.

0,40 % av de dømte for annen vinningskriminalitet, herunder ran, var somaliere i 2003. Altså var 99,6 % av de dømte av andre nasjonaliteter.

99,32 % av somalierne i Norge ble IKKE dømt i denne kategorien.

1,25 % av de dømte for voldskriminalitet var somaliere i 2003. Altså var 98,75 % av alle voldsdømte fra andre land.

Tallene forteller også at 99,57 % av somalierne i Norge IKKE ble dømt for vold.

0,86 % av de dømte for seksualkriminalitet var somaliere (5 personer). 99,96 % av samtlige somaliere i Norge ble IKKE dømt for seksualforbrytelser, og andre nasjonaliteter sto for 99,14 % av dommene.

0,88 % av de dømte for narkotikakriminalitet var somaliere. 99,21 % av somalierne i Norge ble iIKKE dømt for narkotikakriminalitet.

I 2003 ble fem somaliere straffet for seksualforbrytelser i Norge. Det utgjør 0,03 % av den somaliske befolkning i Norge. Altså ble 99,97 % av somalierne i Norge IKKE straffet for seksualforbrytelser i 2003.

Tallet for nordmenn (507) er 0,01%, mens for eksempel tallet for britene var 0,04 % (4 stk).

0,14 % av den somaliske befolkningen satt i fengsel i løpet av 2002.

0,15 % av den somaliske befolkningen satt i fengsel i løpet av 2003.

82 % av de innsatte i 2003 var nordmenn.

0,05 % av den norske befolkningen satt i fengsel i løpet av 2003.

I Oslo ble det i 2003 etterforsket 414 seksuallovbrudd. Hvis samtlige 5 siktede for seksualforbrytelser fra Somalia endte opp med tiltale, utgjorde de 1,2 % av siktede for seksualforbrytelser i Oslo i 2003.

Somaliere utgjorde 1. januar 2004 1,34 % av innbyggerne i Oslo. Altså en marginal underrepresentasjon. Det regnes 7000 somaliske innbyggere i Oslo. Altså er det 0,29 % av somalierne som ble siktet for seksualforbrytelser, forutsatt at det regnes én person pr. lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter krigen hadde vi mange krigsseilere og konsentrasjonsleirfanger.

Gikk de rundt og drepte og voldtok?

Hva med alle voldtatte kvinner, er de også voldskriminelle?

Det er fullt mulig å ha PTSD uten å være voldelig.

Ja, det var et kompetent faglig svar fra en psykiater (...)

De norske krigsseilerne vokste da for pokker ikke opp med krig og soldattrening fra spebarnsstadiet?

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"-Men ble krigsfangene og konsentrasjonsleirofrene stuet inn på noen få kvadratmeter sammen med 3 andre da de kom hjem, uten noen som helst oppfølging, i et fremmed land hvor de ikke engang forstår språket og hvor jeg antar kulturforskjellene fra hva de er vant med er enorme?-"

Hva er poenget ditt? Har du i det hele tatt ofret fem minutter på en samtale med en krigsseiler eller WWII-veteran? Hvis kultur og språk legger sten til byrden, hva fan er da vitsen med å reise tusenvis av kilometer, bare for å spre voldskulturen blant siviliserte mennesker?

"-Dessuten må det vel være en viss forskjell på de som opplevde faenskapen i et par-tre år for så å komme tilbake til det livet de engang hadde, og på dem som har opplevd faenskapen hele livet og ender opp på andre siden av kloden uten noe apparat som fanger dem opp?-"

Ta deg en prat med de tidsvitnene som fremdeles lever, de kan sikkert fortelle deg en ting eller to om hva som skjer med deg i et krigshelvete. Én uke, ett år, sporene vil alltid sitte der. Si det heller som det er, dette er en kulturkollisjon som bortforklares i medisinske termer, hverken mer eller mindre. Om du ikke tror meg, så lytt i det minste til fagfolk.

Fagfolk som ndh, her? Heh-heh.

Du ser vel at det er en uhyre viktig forskjell på voksne folk som blir sendt til krig og grusomheter, og barn som vokser opp med dette som eneste virkelighet?

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om du ikke tror meg, så lytt i det minste til fagfolk."

Det er fagfolk jeg lytter til.

Du skal lese rimelig snevert for unngå å se hva fagfolk forklarer denne problematikken med.

"Du skal lese rimelig snevert for unngå å se hva fagfolk forklarer denne problematikken med."

Eller så holder det med å ha bestemt seg for at "sånn er vi", og "sånn er _de_".

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han beviser at du og dine likesinnedes teorier om årsaken til voldskulturen blandt somaliere ikke holder mer vann en ei gjennomsnitts tesil.

Han "beviser" det, ved å sammenligne _voksne_ menn som blir sendt i krigen med barn som vokser opp med en AK-47 i hendene så snart de klarer å bære den? Ærlig talt - jeg har ikke noen problemer med å akseptere forskjellige standpunkt, men det du tar her er jo blottet for enhver form for sammenheng.

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

Han "beviser" det, ved å sammenligne _voksne_ menn som blir sendt i krigen med barn som vokser opp med en AK-47 i hendene så snart de klarer å bære den? Ærlig talt - jeg har ikke noen problemer med å akseptere forskjellige standpunkt, men det du tar her er jo blottet for enhver form for sammenheng.

"................................"

I stedet for å vrøvle om og om igjen på de idiotiske teoriene og ikke-eksisterene årsakssammenhengene dine, kan du heller svare på NHD skriver om hvorvidt voldtatte kvinner er voldsforbrytere.

Hvis ikke er det kanske like greit å skrive dem ned på papir og tørke deg i ræ** med dem først som sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Du skal lese rimelig snevert for unngå å se hva fagfolk forklarer denne problematikken med."

Eller så holder det med å ha bestemt seg for at "sånn er vi", og "sånn er _de_".

"................................."

Ja, det ser ut til å holde det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Ja, det ser ut til å holde det også.

Mytesprederne er de som holder fast ved den type fasttømrede vrangforstillinger om hvordan vold henger sammen med alt mulig annet.

Myte 1: Krigstraumer fører til vold og gruppevoldtekt.

Javel. da skulle tamilene være enda mer voldelige enn somalierne. Der har krigen vart ennå lenger og vært ennå råere. Det er de imidlertid IKKE. Teorien holder ikke vann i den virkelige verden.

Myte 2. Fattigdom fører til kriminalitet. Feil! kriminaliteten i Norge var meget lav i de harde 30-åra hvor nesten halve befolkningen ikke hadde arbeid og levde i fattigdom og elendighet. kriminaliteten har ØKT i takt med rikdom og velstand.

Disse stadig vanvittige forsøkene på bortforklarte, grensende til unnskylde, folk som ikke kan oppfører seg vettug og praktiserer sin nedarvede ukultur er til å bli kvalm av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste somaliere er heller ikke voldelige, og fordømmer selvsagt også vold.

Det er nettopp her din naivisme så godt viser dine manglende kunnskaper.

De fleste somaliske menn er faktisk vesentlig mer tilbøyelig til å gripe til vold enn de fleste andre.

At det strider mot dine synspunkter, holdninger og prinsipper endrer ikke på livets harde realiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som for din gruppe, med andre ord.

Den største forskjellen er at de ikke tror de er "bedre" enn din gruppe.

Du er jo akkurat som Carl I Hagen.

Også han går til personangrep når han mener det gagner hans sak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...