Gå til innhold

Uff disse Somalierne


Gjest anna-anna

Anbefalte innlegg

Gjest Morsk

Jeg har ikke møtt på så mange med det erfaringsgrunnlaget du snakker om, men det er selvsagt forskjeller på hva folk opplever. Jeg har også opplevd vold og trusler på jobb, jeg har opplevd at noen snyter der de kan snyte. Men langt oftere har jeg opplevd mennesker som ønsker og vil ta del i det norske samfunnet på godt og vondt. Mennesker som vil jobbe og ta vare på familien sin, men som trenger litt hjelp til å omstille seg. Og som trenger noen som lytter.

Det er rimelig hekstisk hverdag på et asylmottak og desverre har de ansatte altfor liten tid til å ta den praten med folk som de trenger. Altfor liten tid til å sette seg ned og ta en kaffekopp og å lytte. Nå skal man jo også være professjonell i jobben sin og ikke knytte seg til noen og ikke bli glad i dem. For meg var dette det værste med jobben, jeg jobbet mest med familier, og det er vanskelig å ikke bli glad i barn.

Dette ble vel en såkalt avsporing, men pytt, pytt.

Ja, da kan vi altså konkludere med at erfaringsgrunnlager er meget forskjellig blandt de som jobber med flykninger og i særdeleshet somaliere som denne tråden dreier seg om.

Her er en i Aetat sin erfaring vedrørende det du skriver om at de angivelig så veldig gjerne vil ta del i det norske samfunn og være til nytte der:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65434

Jeg tillater meg å stole på ham, da det stemmer HELT med alt jeg selv har sett, opplevd og observert både i min egen hjemby og overalt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    29

  • Sør

    27

  • Grip

    23

  • Velouria

    16

Mest aktive i denne tråden

...kommentér heller det jeg skrev. Det er kulturen som skjærer seg her, ikke at de er "soldater". Det vi ser her er reinhekla kriminelt forskrudde individer hvis holdninger er like mye basert på kultur og religion som på det faktum at de kommer fra et krigsherjet område.

Vi trenger ikke gjøre oss dummere enn vi er, gjør vi vel?

"Det er kulturen som skjærer seg her, ikke at de er "soldater"."

Og hva er denne kulturen som skjærer seg et resultat av??? Hvorfor har de blitt som de er blitt?? Kultur oppstår ikke som et resultat av hvor man er født, men er en prosess som formes av det samfunnet man er en del av. Og i Somalia har det i ganske så mange år vært??? Ja, riktig. Det har vært KRIG. Krig, lovløse tilstander og annen faenskap.

"Det vi ser her er reinhekla kriminelt forskrudde individer hvis holdninger er like mye basert på kultur og religion som på det faktum at de kommer fra et krigsherjet område."

Igjen - kultur er ikke medfødt, det er noe som skapes mens man lever. Så det faktum at de har vokst opp i et krigsherja området har faktisk en aldri så liten innvirkning på kulturen...

Å hevde at et menneske fra en bestemt del av verden per def er mer kriminell en andre, uten å se det i sammenheng med forholdene der de kommer fra, og bare skylde det på "kultur" og "religion" uten å samtidig ta inn over seg det faktum at disse er tillært og ikke medfødt er rett og slett reinspikka rasisme!

Kultur er ikke medfødt, og man kan ikke skylde noe på kultur på den ene siden, og så se bort fra de samfunnsforholdene som har vært med på å forme kulturen!

Ja - somaliere har en annen kultur enn oss! Og ja, det er MYE i den kulturen som IKKE er noe bra. Helt klart. Men den kulturen har IKKE oppstått i et vakum!!! Og den er ikke arvelig, og vil påvirkes, så sant man får annen stimuli...

Det finnes ikke folkeslag som per def er mer kriminelle, mer voldelige etc. Men det finnes KULTURER hvor det er mer akseptert. Så om vi jobber med å endre disse kulturene, så vil vi også endre folkene.

Hudfarge er medfødt, kultur er det IKKE. Ok??

Hjelpes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, gi deg nå'a, pråzaken, dere PLO-groupiene har tydeligvis ingen problemer med å sammelikne Allahs vernepliktige med Milorg, når det passer sånn.

Hvor passer det ikke nå? Er det analysen som ikke går opp?

"Å, gi deg nå'a, pråzaken, dere PLO-groupiene har tydeligvis ingen problemer med å sammelikne Allahs vernepliktige med Milorg, når det passer sånn."

Du - gi deg nå. Vis meg ett sted hvor jeg på noen måte har sammenlignet terrorisme med frehetskjempere, eller omtalt muslimske, jødiske eller noen slags terrorister på positiv måte.

Greit om du unnlater å ilegge meg meninger og uttalelser jeg aldri har kommet med. Jeg er like mye mot terror og vold mot uskyldige som deg - sannsynligvis mer.

Det finnes ikke noe sammenligningsgrunnlag her. Bl.a fordi ikke alle land med krig er befolket av utelukkende terrorister.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike forklaringsmodeller selger kanskje på røde og brune kafeer over det tiende glasset med rødvin, jeg foretrekker en mer edruelig analyse.

Som jeg sa til SDD, dette er mer religiøst og kulturelt betinget enn kognitivt, i mangel av et bedre ord.

Nei, det er en åpenbar forskjell, som enhver med et minimum av psykologisk innsikt ser uten problemer.

Og før du kommer med PLO-tilhenger-våset ditt: Jeg unnskylder ikke noe av dette, men jeg ser at årsakene og utgangspunktene er så forskjellige at det er meningsløst å sammenligne det. Det gjør du også, hvis du tar av deg totalitær-lua di en liten stund.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan vi altså konkludere med at erfaringsgrunnlager er meget forskjellig blandt de som jobber med flykninger og i særdeleshet somaliere som denne tråden dreier seg om.

Her er en i Aetat sin erfaring vedrørende det du skriver om at de angivelig så veldig gjerne vil ta del i det norske samfunn og være til nytte der:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65434

Jeg tillater meg å stole på ham, da det stemmer HELT med alt jeg selv har sett, opplevd og observert både i min egen hjemby og overalt ellers.

Du må selvsagt stole på hvem du vil. Den erfaringen jeg har er ikke den samme mange av somalierne og andre kanskje 60-70 % jobbet faktisk litt. Nå er det selvsagt begrenset hvor mye man har lov til å jobbe når man bor på mottak. Det var mange bedrifter (industri) i nærmiljøet som trengte litt ekstra hjelp innimellom, og de fleste hadde gode erfaringer med de som jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å, gi deg nå'a, pråzaken, dere PLO-groupiene har tydeligvis ingen problemer med å sammelikne Allahs vernepliktige med Milorg, når det passer sånn."

Du - gi deg nå. Vis meg ett sted hvor jeg på noen måte har sammenlignet terrorisme med frehetskjempere, eller omtalt muslimske, jødiske eller noen slags terrorister på positiv måte.

Greit om du unnlater å ilegge meg meninger og uttalelser jeg aldri har kommet med. Jeg er like mye mot terror og vold mot uskyldige som deg - sannsynligvis mer.

Det finnes ikke noe sammenligningsgrunnlag her. Bl.a fordi ikke alle land med krig er befolket av utelukkende terrorister.

".................................."

Så du er altså enig med meg: volden skyldes ikke PTSD, men kultur og religion.

La oss heller ikke glemme det knippe pluralist-altruiske banditter som slipper fanskapen inn i landet vårt. Hvor er det moralske ansvaret? Sharon fikk skylda for Hobeikas ugjerninger, hvem skal påta seg det moralske ansvaret for somaliske hobeikaer in the making her i Gnore?

Nei, si det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrPimmel

Ja, da kan vi altså konkludere med at erfaringsgrunnlager er meget forskjellig blandt de som jobber med flykninger og i særdeleshet somaliere som denne tråden dreier seg om.

Her er en i Aetat sin erfaring vedrørende det du skriver om at de angivelig så veldig gjerne vil ta del i det norske samfunn og være til nytte der:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65434

Jeg tillater meg å stole på ham, da det stemmer HELT med alt jeg selv har sett, opplevd og observert både i min egen hjemby og overalt ellers.

Et vakkert eventyr:

110 somaliere kom til en liten kommune, to år senere er de 290. Nå er 5 i arbeid, alle 5 jobber i kommunen for å hjelpe sine landsmenn. 70 er enslige mødre. Kommuen er konk, kaster inn håndkleet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er kulturen som skjærer seg her, ikke at de er "soldater"."

Og hva er denne kulturen som skjærer seg et resultat av??? Hvorfor har de blitt som de er blitt?? Kultur oppstår ikke som et resultat av hvor man er født, men er en prosess som formes av det samfunnet man er en del av. Og i Somalia har det i ganske så mange år vært??? Ja, riktig. Det har vært KRIG. Krig, lovløse tilstander og annen faenskap.

"Det vi ser her er reinhekla kriminelt forskrudde individer hvis holdninger er like mye basert på kultur og religion som på det faktum at de kommer fra et krigsherjet område."

Igjen - kultur er ikke medfødt, det er noe som skapes mens man lever. Så det faktum at de har vokst opp i et krigsherja området har faktisk en aldri så liten innvirkning på kulturen...

Å hevde at et menneske fra en bestemt del av verden per def er mer kriminell en andre, uten å se det i sammenheng med forholdene der de kommer fra, og bare skylde det på "kultur" og "religion" uten å samtidig ta inn over seg det faktum at disse er tillært og ikke medfødt er rett og slett reinspikka rasisme!

Kultur er ikke medfødt, og man kan ikke skylde noe på kultur på den ene siden, og så se bort fra de samfunnsforholdene som har vært med på å forme kulturen!

Ja - somaliere har en annen kultur enn oss! Og ja, det er MYE i den kulturen som IKKE er noe bra. Helt klart. Men den kulturen har IKKE oppstått i et vakum!!! Og den er ikke arvelig, og vil påvirkes, så sant man får annen stimuli...

Det finnes ikke folkeslag som per def er mer kriminelle, mer voldelige etc. Men det finnes KULTURER hvor det er mer akseptert. Så om vi jobber med å endre disse kulturene, så vil vi også endre folkene.

Hudfarge er medfødt, kultur er det IKKE. Ok??

Hjelpes!

Du babler. Ta vitaminene dine og få deg litt frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er kulturen som skjærer seg her, ikke at de er "soldater"."

Og hva er denne kulturen som skjærer seg et resultat av??? Hvorfor har de blitt som de er blitt?? Kultur oppstår ikke som et resultat av hvor man er født, men er en prosess som formes av det samfunnet man er en del av. Og i Somalia har det i ganske så mange år vært??? Ja, riktig. Det har vært KRIG. Krig, lovløse tilstander og annen faenskap.

"Det vi ser her er reinhekla kriminelt forskrudde individer hvis holdninger er like mye basert på kultur og religion som på det faktum at de kommer fra et krigsherjet område."

Igjen - kultur er ikke medfødt, det er noe som skapes mens man lever. Så det faktum at de har vokst opp i et krigsherja området har faktisk en aldri så liten innvirkning på kulturen...

Å hevde at et menneske fra en bestemt del av verden per def er mer kriminell en andre, uten å se det i sammenheng med forholdene der de kommer fra, og bare skylde det på "kultur" og "religion" uten å samtidig ta inn over seg det faktum at disse er tillært og ikke medfødt er rett og slett reinspikka rasisme!

Kultur er ikke medfødt, og man kan ikke skylde noe på kultur på den ene siden, og så se bort fra de samfunnsforholdene som har vært med på å forme kulturen!

Ja - somaliere har en annen kultur enn oss! Og ja, det er MYE i den kulturen som IKKE er noe bra. Helt klart. Men den kulturen har IKKE oppstått i et vakum!!! Og den er ikke arvelig, og vil påvirkes, så sant man får annen stimuli...

Det finnes ikke folkeslag som per def er mer kriminelle, mer voldelige etc. Men det finnes KULTURER hvor det er mer akseptert. Så om vi jobber med å endre disse kulturene, så vil vi også endre folkene.

Hudfarge er medfødt, kultur er det IKKE. Ok??

Hjelpes!

I tillegg så er kultur som regel mye mindre avhengig av religion enn mange tror (vil tro).

Ut i fra disse ulogiske sammenhengskoblingene vil man også kunne si at jøder pr.def. er mer grådige og kapitalistiske som folkeslag - fordi de er jøder, ikke fordi de har lange forretningstradisjoner i store deler av verden.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en åpenbar forskjell, som enhver med et minimum av psykologisk innsikt ser uten problemer.

Og før du kommer med PLO-tilhenger-våset ditt: Jeg unnskylder ikke noe av dette, men jeg ser at årsakene og utgangspunktene er så forskjellige at det er meningsløst å sammenligne det. Det gjør du også, hvis du tar av deg totalitær-lua di en liten stund.

"..................................."

"Minimum" - deg i et nøtteskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Du må selvsagt stole på hvem du vil. Den erfaringen jeg har er ikke den samme mange av somalierne og andre kanskje 60-70 % jobbet faktisk litt. Nå er det selvsagt begrenset hvor mye man har lov til å jobbe når man bor på mottak. Det var mange bedrifter (industri) i nærmiljøet som trengte litt ekstra hjelp innimellom, og de fleste hadde gode erfaringer med de som jobbet der.

Jepp, Somalia som land er et konkurs anarki, og det er rimelig naivt å tro at produktiviteten ders skulle bli noe høyere i et land hvor det er fullt mulig å leve på andres arbeid og snylteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke møtt på så mange med det erfaringsgrunnlaget du snakker om, men det er selvsagt forskjeller på hva folk opplever. Jeg har også opplevd vold og trusler på jobb, jeg har opplevd at noen snyter der de kan snyte. Men langt oftere har jeg opplevd mennesker som ønsker og vil ta del i det norske samfunnet på godt og vondt. Mennesker som vil jobbe og ta vare på familien sin, men som trenger litt hjelp til å omstille seg. Og som trenger noen som lytter.

Det er rimelig hekstisk hverdag på et asylmottak og desverre har de ansatte altfor liten tid til å ta den praten med folk som de trenger. Altfor liten tid til å sette seg ned og ta en kaffekopp og å lytte. Nå skal man jo også være professjonell i jobben sin og ikke knytte seg til noen og ikke bli glad i dem. For meg var dette det værste med jobben, jeg jobbet mest med familier, og det er vanskelig å ikke bli glad i barn.

Dette ble vel en såkalt avsporing, men pytt, pytt.

Hvis man _ønsker_ å se ned på et folkeslag, og finne flest mulig argumenter for at disse er underlegne en selv, så er det lite et mer gjennomtenkt og vidtseende individ kan gjøre for å endre det.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du babler. Ta vitaminene dine og få deg litt frisk luft.

Flott, hvis JEG babler så har DU en gang for alle innrømmet at du mener at kultur er medfødt. At noen mennesker har egenskaper som man ikke kan forandre, som ikke lar seg endre av samfunnet man lever i, og derfor er slemme mennesker. Som man ikke kan forandre. Og per def har du da selv stemplet deg selv som reinspikka rasist. Det er sånne som mener at noen mennesker har medfødte egenskaper som gjør dem til bedre eller dårligere mennesker, vet du...

Så når du mener at jeg babler når jeg sier at kulturen er påvirket av samfunnet, så....

Takk, dette var sikkert oppklarende for flere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det er kulturen som skjærer seg her, ikke at de er "soldater"."

Og hva er denne kulturen som skjærer seg et resultat av??? Hvorfor har de blitt som de er blitt?? Kultur oppstår ikke som et resultat av hvor man er født, men er en prosess som formes av det samfunnet man er en del av. Og i Somalia har det i ganske så mange år vært??? Ja, riktig. Det har vært KRIG. Krig, lovløse tilstander og annen faenskap.

"Det vi ser her er reinhekla kriminelt forskrudde individer hvis holdninger er like mye basert på kultur og religion som på det faktum at de kommer fra et krigsherjet område."

Igjen - kultur er ikke medfødt, det er noe som skapes mens man lever. Så det faktum at de har vokst opp i et krigsherja området har faktisk en aldri så liten innvirkning på kulturen...

Å hevde at et menneske fra en bestemt del av verden per def er mer kriminell en andre, uten å se det i sammenheng med forholdene der de kommer fra, og bare skylde det på "kultur" og "religion" uten å samtidig ta inn over seg det faktum at disse er tillært og ikke medfødt er rett og slett reinspikka rasisme!

Kultur er ikke medfødt, og man kan ikke skylde noe på kultur på den ene siden, og så se bort fra de samfunnsforholdene som har vært med på å forme kulturen!

Ja - somaliere har en annen kultur enn oss! Og ja, det er MYE i den kulturen som IKKE er noe bra. Helt klart. Men den kulturen har IKKE oppstått i et vakum!!! Og den er ikke arvelig, og vil påvirkes, så sant man får annen stimuli...

Det finnes ikke folkeslag som per def er mer kriminelle, mer voldelige etc. Men det finnes KULTURER hvor det er mer akseptert. Så om vi jobber med å endre disse kulturene, så vil vi også endre folkene.

Hudfarge er medfødt, kultur er det IKKE. Ok??

Hjelpes!

"så om vi jobber for å endre disse kulturene, så vil vi også endre folkene"...

Jaja...sånn går det når man snubler i pk-frasene og serverer noe av det verste pisspreik som er lagt ut på denne saiten noensinne.

I streben etter å virke politisk korrekt, snubler "snø" og legger for dagen en skikkelig ovenfra og ned-holdning..."endre disse kulturene".

Det faller ikke "snø" inn et øyeblikk at somalierne ser på oss akkurat slik han/hun ser på dem. De vil sikkert også "endre vår kultur".

....

"Hjelpes"

PS. Hvorfor bruker du slikt barnespråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Somalia som land er et konkurs anarki, og det er rimelig naivt å tro at produktiviteten ders skulle bli noe høyere i et land hvor det er fullt mulig å leve på andres arbeid og snylteri.

Meaning what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Jepp, Somalia som land er et konkurs anarki, og det er rimelig naivt å tro at produktiviteten ders skulle bli noe høyere i et land hvor det er fullt mulig å leve på andres arbeid og snylteri.

Skulle vært til MrPimmel et hakk lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man _ønsker_ å se ned på et folkeslag, og finne flest mulig argumenter for at disse er underlegne en selv, så er det lite et mer gjennomtenkt og vidtseende individ kan gjøre for å endre det.

"...................................."

Du har desverre rett, but you can't blame a girl tryin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrPimmel

I tillegg så er kultur som regel mye mindre avhengig av religion enn mange tror (vil tro).

Ut i fra disse ulogiske sammenhengskoblingene vil man også kunne si at jøder pr.def. er mer grådige og kapitalistiske som folkeslag - fordi de er jøder, ikke fordi de har lange forretningstradisjoner i store deler av verden.

"................................."

Jeg tror bl a jøder har tradisjonelt et meget sterkt familiesamhold og kan utvikle usosiale trekk som i enkelte former virker støtende på andre. I USA finnes mange eksempler på slike fenomener. Mange amerikanske småkulturer bygger vanntette skott til andre og isolerer seg, noen er nesten fientlige og blir hatet og trakkassert. I USA finnes ikke flerkulturelle relasjoner nesten i det hele tatt, de lever hver for seg og ønsker det slik.

F eks jøder gifter seg med jøder så veldig ofte at det kan ikke være tilfeldig.

Her i landet gifter f eks pakistanere seg bare med nordmenn i 2-3% av ekteskapene, og for 10 år siden var det 7-8%, så de er på vei samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt erfarimgsgrunnlag fremstår som nokså enestående.

Langt langt oftere har jeg støtt på tidligere ansatte på asylmottak og som flyktmingkonsulenter som har sluttet fordi de ikke orker en hverdag full av løgn, falskhet, svindelmed trygde og sosialstønad, og å være vitne til hvordan hele vårt lands sosiale sikkerheysnettverk systematisk misbrukes, i likhet med hele asylinstituttet.

Jeg har en eldre kamerat fra Berlin som vokste opp der rundt starten av krigen. Holdningene blant mange til jøder var veldig sammenlignbare med deg og andres holdninger til enkelte folkeslag her til lands i dag.

Det var heller ikke noe problem, den gangen, å finne eksempler på at jødene rottet seg sammen og overtok alt, og skviset ut alle som ikke var jøder, både økonomisk og sosialt sett.

Vedkommende er ikke nazist, noe som gjør at jeg stoler fullt og helt på det han forteller.

Jeg ser også en del uønskede effekter av manglende integrering, manglende _vilje_ til intgrering, og klikkdannelser og "overtakelse" blant fremmedkulturelle her til lands (spesiellt i Oslo). Jeg er ikke rassist, men ser disse tingene og bekymrer meg for dem.

Deg mistenker jeg for å være rassist, og jeg tror du ser veldig mye av det du vil, i tillegg til det som faktisk er tilfellet. Dermed mister mye av det du sier sin verdi.

(Jada..jeg vet selvfølgelig at du driter i hva jeg mistenker deg for å være - du trenger ikke presisere det)

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har desverre rett, but you can't blame a girl tryin'

Nei, for all del. Hvis man ser litt videre enn sine egne nesevinger, så er det til tider fryktelig frustrerende med folk som ikke gjør det :-)

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...