Gå til innhold

Deprimerende t-bane-litteratur

Anbefalte innlegg

Gjest reisend

Er det noen som har lagt merke til at Oslo Sporveier har begynt å slenge rundt seg med en rekke tragiske dikt-plakater?

Jeg leste et som het "en dråpe i havet" i går på banen. Det gikk noe sånt som

Min side mann

heter

og sitter der

ikke

--

Jeg får ingenting ut av dette. Er det bare jeg som er negativt innstilt til å ufrivllig bli påført denne "litteraturen"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188612-deprimerende-t-bane-litteratur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

det der er ingenting i forhold til hva jeg leste på vei til jobben i dag.

Eller denne som var for en stund sida:

Etter lange samtaler med stein

Av Jamshed Masroor

forvandles jeg til grus

og steinen til sand

begge overbevist

Jamshed Masroor (f. 1946),

Solskinn fra i fjor, Gyldendal 2003

Gjest reisend

det der er ingenting i forhold til hva jeg leste på vei til jobben i dag.

Eller denne som var for en stund sida:

Av Jamshed Masroor

forvandles jeg til grus

og steinen til sand

begge overbevist

Jamshed Masroor (f. 1946),

Solskinn fra i fjor, Gyldendal 2003

Uff... En oppfølger:

Hver morgen søkk vekk

Hver morgen søkk vekk

i mørk dress

for-

snakker seg med egne

rekker enaktere

henvist til granitt

Av Lars R. Engebretsen

Fotarbeidet Oktober 2002

...

Har du lest verre?

Jeg syns det er dødt og trist, og det blir verre. Her er et annet

http://www.tbane.no/kunst/etDikt.asp?id=1730

Vil de at man skal bli deprimert av å reise med dem?

Hvordan dødt og trist?

Det andre diktet er jo utelukkende positivt i avslutningen?

Jeg tror dette har med deg å gjøre, ikke diktene :-)

Ellers ser jeg sant å si ikke poenget med å forvente at poesi skal være sånn eller slik. Kan du ikke bare være åpen og smake på ordene og det de frambringer?

En av grunnstemningene ved poesi, er jo for øvrig nettopp melankolien, det ettertenksomme, rolige, det skjøre og følelsesmessige. Tiden stanser litt opp og gir plass for så mange bilder.

Annonse

Gjest reisend

Hvordan dødt og trist?

Det andre diktet er jo utelukkende positivt i avslutningen?

Jeg tror dette har med deg å gjøre, ikke diktene :-)

Ellers ser jeg sant å si ikke poenget med å forvente at poesi skal være sånn eller slik. Kan du ikke bare være åpen og smake på ordene og det de frambringer?

En av grunnstemningene ved poesi, er jo for øvrig nettopp melankolien, det ettertenksomme, rolige, det skjøre og følelsesmessige. Tiden stanser litt opp og gir plass for så mange bilder.

Dødt og trist fordi det er ikke avslutning på setningen, "min sidemann heter..." (hva da? hva heter h*n?) og "sitter der ikke..." (hva skjer, dør h*n, blir borte - forsvinner??) Tomt. Upersonlig. Trist.

Det har nok noe med meg å gjøre, men jeg liker ikke å bli påtvunget en masse følelser, drit og ettertanke når jeg sitter på t-banen. Heller ikke være åpen og smake på ord. Jeg vil være lukket og ufølsom.

Gjest hilsen dikt-frelst

Jeg syns det er flott med diktene på t-banen. Mye bedre å lese dem enn all reklamen. Så får man litt å fundere over.

Men jeg skulle ønske at de litt oftere kunne skrive også gode gamle dikt der (fra anerkjente lyrikere), som altfor få kjenner til fra før...

Dødt og trist fordi det er ikke avslutning på setningen, "min sidemann heter..." (hva da? hva heter h*n?) og "sitter der ikke..." (hva skjer, dør h*n, blir borte - forsvinner??) Tomt. Upersonlig. Trist.

Det har nok noe med meg å gjøre, men jeg liker ikke å bli påtvunget en masse følelser, drit og ettertanke når jeg sitter på t-banen. Heller ikke være åpen og smake på ord. Jeg vil være lukket og ufølsom.

Man vet sjelden hva sidemannen heter.

Og

"sidemannen sitter der

ikke"

tolker jeg som at først sitter h*n der.. men så er h*n plutselig forsvunnet uten at du la merke til det - og dermed er hele situasjonen snudd bare ved hjelp av ett eneste lite ord.

Uansett - jeg er ikke overbegeistret over disse diktene. Og dette vi refererer til her, er jo nesten ren rip-off av Jan Erik Volds

"Dråpen

henger der

ikke"

..

Gjest reisend

Man vet sjelden hva sidemannen heter.

Og

"sidemannen sitter der

ikke"

tolker jeg som at først sitter h*n der.. men så er h*n plutselig forsvunnet uten at du la merke til det - og dermed er hele situasjonen snudd bare ved hjelp av ett eneste lite ord.

Uansett - jeg er ikke overbegeistret over disse diktene. Og dette vi refererer til her, er jo nesten ren rip-off av Jan Erik Volds

"Dråpen

henger der

ikke"

..

Ja, ikke sant. Det blir et bildet på hvor meningsløst og tomt hele livet er. Man kommer, vet ikke hvem man er eller hvorfor man lever, og plutselig dør man. Ingen kjenner deg, ingen husker deg. så vidt man registrerer at du forsvinner. =deprimerende. Ingen husket hva du het, bare et vagt minne om en "sidemann" som ikke sitter der lenger.

Så skal man altså assosiere dette når man tar t-banen. Så fryktelig trist. En uskyldig t-banetur, og med et blir det bildet på en meningsløs eksistens.

Det er en som kødder med Jan Erik Vold.

Gjest reisend

Jeg syns det er flott med diktene på t-banen. Mye bedre å lese dem enn all reklamen. Så får man litt å fundere over.

Men jeg skulle ønske at de litt oftere kunne skrive også gode gamle dikt der (fra anerkjente lyrikere), som altfor få kjenner til fra før...

Skulle ønske de kunne ta dem bort. Reklame er lettere å fordøye.

Ja, ikke sant. Det blir et bildet på hvor meningsløst og tomt hele livet er. Man kommer, vet ikke hvem man er eller hvorfor man lever, og plutselig dør man. Ingen kjenner deg, ingen husker deg. så vidt man registrerer at du forsvinner. =deprimerende. Ingen husket hva du het, bare et vagt minne om en "sidemann" som ikke sitter der lenger.

Så skal man altså assosiere dette når man tar t-banen. Så fryktelig trist. En uskyldig t-banetur, og med et blir det bildet på en meningsløs eksistens.

Det er en som kødder med Jan Erik Vold.

Tja, om det er et bilde på meningsløs eksistens vet jeg nå ikke, men det blir selvsagt opp til hver enkelt. :-)

• 14 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...