Gå til innhold

Er Xenical pengene verd?


Gjest Tatiana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Tatiana

Xenical er det eneste registrerte slankepreparatet på resept i Norge. Du må betale det selv, og det er forholdsvis dyrt. Medikamentet virker ved at det hemmer spaltingen av fettet og opptaket av dette i tarmen. Dermed reduseres energitilførselen fra maten du spiser.

Ved bruk av Xenical er det viktig at kosten du spiser er forholdsvis mager, og at du har et måltidsmønster med 3 hovedmåltider og evt mellommåltider. For å oppnå et optimalt resultat bør fysisk aktivitet inngå hverdagen.

Undersøkelser har vist at Xenical har effekt både når det gjelder vektreduksjon og for å beholde vekten man har gått ned til. Det er også vist at de som benyttet Xenical mistet mer av fettvevet enn de som fikk narremedisin, noe som er fordelaktig.(Karhunen et al. Int J Obesity 2000;24:1567-1572).

Om Xenical er pengene verd? Jeg tror at prisen kan øke motivasjonen for å gjennomføre det du har bestemt deg for. Xenical er en god hjelp til vektreduksjon for noen, men ikke for alle. Til syvende og sist er det kun du som kan svare på dette spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hei Tatiana

Xenical er det eneste registrerte slankepreparatet på resept i Norge. Du må betale det selv, og det er forholdsvis dyrt. Medikamentet virker ved at det hemmer spaltingen av fettet og opptaket av dette i tarmen. Dermed reduseres energitilførselen fra maten du spiser.

Ved bruk av Xenical er det viktig at kosten du spiser er forholdsvis mager, og at du har et måltidsmønster med 3 hovedmåltider og evt mellommåltider. For å oppnå et optimalt resultat bør fysisk aktivitet inngå hverdagen.

Undersøkelser har vist at Xenical har effekt både når det gjelder vektreduksjon og for å beholde vekten man har gått ned til. Det er også vist at de som benyttet Xenical mistet mer av fettvevet enn de som fikk narremedisin, noe som er fordelaktig.(Karhunen et al. Int J Obesity 2000;24:1567-1572).

Om Xenical er pengene verd? Jeg tror at prisen kan øke motivasjonen for å gjennomføre det du har bestemt deg for. Xenical er en god hjelp til vektreduksjon for noen, men ikke for alle. Til syvende og sist er det kun du som kan svare på dette spørsmålet!

JA! Xenical er pengene verdt!!!! Men ikke alene! Med mye trim og en robust diett i beste Grethe roede stil, har jeg nå i løpet av 3 uker gått ned 5 kilo :-)

Er sikker på at det er xenical som kan ta en del av æren der! Det verste er at jeg til tider spiser for sunt, slik at pillen ikke har noe funksjon og da er det litt bortkastet. Jeg har lært å la være å ta pille på de fettfrie måltidene, da har jeg noen til overs for flere dager og sparer dermed litt penger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentasi

JA! Xenical er pengene verdt!!!! Men ikke alene! Med mye trim og en robust diett i beste Grethe roede stil, har jeg nå i løpet av 3 uker gått ned 5 kilo :-)

Er sikker på at det er xenical som kan ta en del av æren der! Det verste er at jeg til tider spiser for sunt, slik at pillen ikke har noe funksjon og da er det litt bortkastet. Jeg har lært å la være å ta pille på de fettfrie måltidene, da har jeg noen til overs for flere dager og sparer dermed litt penger. Lykke til!

Hva koster det og hvordan kan jeg også få dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hva koster det og hvordan kan jeg også få dette?

Det koster 700 kr for 28 tab.

Du får det hos legen din. Må helst ha en BMI på over 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebil

Hva koster det og hvordan kan jeg også få dette?

Xenical fåes på resept, og man må ha BMi på over 30 for å få det. Prisen er ca 700 kr mnd. Det er blandede erfaringer med medikamentet, jeg prøvde det i en måned og gikk kun ned 1 kilo selv om jeg kuttet ut alt godteri og spiste normal, sunn kost. Legen min sier at hun også har andre pasienter som ikke har så god erfaring med Xenical, men jeg vet også om en del som har hatt nytte av det. De som har best erfaring med Xenical er dem som går på diett samtidig,og trener i tillegg. Da kan det diskuteres hvor mye som skyldes Xenical og hvor mye som skyldes livsstilendringen. Men Xenical kan hjelpe dem som sprekker ofte, fordi man får diaré om man spiser mye fet mat. Det virker altså som en slags "antabus".

Jeg ser av et annet innlegg at du "kun" skal ned ni-ti kg. Du vil altså ikke kunne få Xenical. Foreslår at du legger om kosten litt; spiser mer grønnsaker og mindre kjøtt/ris/pasta/brød/farseprodukter, spiser mange små måltider i stedet for få og store og begynner å trene litt.

Om du synes du trenger hjelp. kan f eks Grete Roede eller Libra-kurs være en god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillebil

Det koster 700 kr for 28 tab.

Du får det hos legen din. Må helst ha en BMI på over 30.

Nei, det koster 700 for 28 dager, men man skal ta tre kapsler daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overvektig

Jeg tok "skrittet" i dag jeg også, så tabelettene kan jeg hente nå i ettermiddag :o).

Jeg har snakket med flere i området her som bruker disse tabelettene, og på dem virker tabelettene iallefall. Ei har nå gått ned 15 kilo på 10 måneder, vi skal jo ikke rase fort ned heller, så det er sikkert "passe fart".

Hun bruker tabelettene, tenker mager kost, mager oster, skinkepålegg, magre sauser osv., men går ikke på noen diett, spiser normal mat.

Så nå krysser jeg armer og bein på at de skal virke godt på meg.

Går det bra med deg Tatiana ?!? Sitter du mye på do :o), det er liksom det folk snakker om, diareen som følger med ..... ja ja vi får ta det med på kjøpet.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Xenical er pengene verdt!!!! Men ikke alene! Med mye trim og en robust diett i beste Grethe roede stil, har jeg nå i løpet av 3 uker gått ned 5 kilo :-)

Er sikker på at det er xenical som kan ta en del av æren der! Det verste er at jeg til tider spiser for sunt, slik at pillen ikke har noe funksjon og da er det litt bortkastet. Jeg har lært å la være å ta pille på de fettfrie måltidene, da har jeg noen til overs for flere dager og sparer dermed litt penger. Lykke til!

Hei.

Hvordan kan de være det, når jeg leser at ei hadde gått ned.

Men hadde i tillegg til pillene Grete Rode mat, & MASSE trim!!!!!

Smør på flesk høres det ut som.

Vet om ei som prøvde dem, hun hadde på ett år gått opp 25 kg. p.g.a. piller som hun måtte ta!

Men på henne virket de ikke!!

Så der er vel litt forskjell da, hun satt også MYE på do.......!

Men måtte jo fortsette å ta pillene som i utgangspunktet ødlegger forbrenninga i kroppen.

Synd!

Men tror nok at for NOEN vil det hjelpe.

Lykke til iallefall.

mvh. Tina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hei.

Hvordan kan de være det, når jeg leser at ei hadde gått ned.

Men hadde i tillegg til pillene Grete Rode mat, & MASSE trim!!!!!

Smør på flesk høres det ut som.

Vet om ei som prøvde dem, hun hadde på ett år gått opp 25 kg. p.g.a. piller som hun måtte ta!

Men på henne virket de ikke!!

Så der er vel litt forskjell da, hun satt også MYE på do.......!

Men måtte jo fortsette å ta pillene som i utgangspunktet ødlegger forbrenninga i kroppen.

Synd!

Men tror nok at for NOEN vil det hjelpe.

Lykke til iallefall.

mvh. Tina.

Tviler på at jeg ville ha gått ned like mye med bare grethe Roede. Har nemlig gått kun på kurs før, og gikk da ned 800 gram i snitt i uka!!

Nå går jeg ned 1,5 kilo i snitt!! Smør på flesk er det ikke, for den tar bort det lille fettet som er til overs og det igjen gjør at kroppen hele tiden må bruke av fettreservene uten å klare seg på fettet som ellers ville ha blitt tatt opp av kroppen. Og hvordan kan xenical være med på å ødelegge forbrenningen da?? Tvert imot i og med at fettresrvene stadig blir brukt. Dessuten er det ganske kjekt den ene gangen i uka hvor jeg unner meg potetgull, for da blir det liksom hele 30% mindre fett i potetgullet.

Det er klart at xenical ikke vil virke på de som ikke gidder å trimme og som ikke orker å gjøre en innsats for å gå ned i vekt. Hvis man alikevel har lyst til å legge om matvanene er xenical et kjekt hjelpemiddel, for man går ned fortere og det igjen er med på å motivere. Samtidig går du ikke så fort opp som det du vanligvis ville ha gjort hvis du gir blanke i dietten noen dager.

Personlig ville jeg ha sprukket for lenge siden hvis jeg bare hadde hatt dietten å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at jeg ville ha gått ned like mye med bare grethe Roede. Har nemlig gått kun på kurs før, og gikk da ned 800 gram i snitt i uka!!

Nå går jeg ned 1,5 kilo i snitt!! Smør på flesk er det ikke, for den tar bort det lille fettet som er til overs og det igjen gjør at kroppen hele tiden må bruke av fettreservene uten å klare seg på fettet som ellers ville ha blitt tatt opp av kroppen. Og hvordan kan xenical være med på å ødelegge forbrenningen da?? Tvert imot i og med at fettresrvene stadig blir brukt. Dessuten er det ganske kjekt den ene gangen i uka hvor jeg unner meg potetgull, for da blir det liksom hele 30% mindre fett i potetgullet.

Det er klart at xenical ikke vil virke på de som ikke gidder å trimme og som ikke orker å gjøre en innsats for å gå ned i vekt. Hvis man alikevel har lyst til å legge om matvanene er xenical et kjekt hjelpemiddel, for man går ned fortere og det igjen er med på å motivere. Samtidig går du ikke så fort opp som det du vanligvis ville ha gjort hvis du gir blanke i dietten noen dager.

Personlig ville jeg ha sprukket for lenge siden hvis jeg bare hadde hatt dietten å forholde meg til.

Hei.

"Jeg"forstår bare ikke at pillene hjelper alene NÅR man MÅ følge en diett og treningsprogram ved sidemn av.

Da føler jeg det ikke er KUN pillene som hjelper dem som tar dette midlet.At pillene er en slags psykisk erstatning for noe liksom som gjør at man orker sette igjang prossessen m. slanking.

Hun jeg snakket om, har fått ødlagt forbrenninga i kroppen DET gjelder IKKE p.g.g disse pillene!

(men hun tar noen sterke piller som hun må ha for psyken -zyprexa-heter de!!) Disse pillene MÅ hun ta for å fungere.

Du misforstod om du trodde at jeg sa det var disse pillene.

Selvsagt, JEG er glad på dine vegne om livet blir "lettere# på alle måter å ønsker deg lykke til.

mvh.tina t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Anonymous)

Hei.

"Jeg"forstår bare ikke at pillene hjelper alene NÅR man MÅ følge en diett og treningsprogram ved sidemn av.

Da føler jeg det ikke er KUN pillene som hjelper dem som tar dette midlet.At pillene er en slags psykisk erstatning for noe liksom som gjør at man orker sette igjang prossessen m. slanking.

Hun jeg snakket om, har fått ødlagt forbrenninga i kroppen DET gjelder IKKE p.g.g disse pillene!

(men hun tar noen sterke piller som hun må ha for psyken -zyprexa-heter de!!) Disse pillene MÅ hun ta for å fungere.

Du misforstod om du trodde at jeg sa det var disse pillene.

Selvsagt, JEG er glad på dine vegne om livet blir "lettere# på alle måter å ønsker deg lykke til.

mvh.tina t.

Hei på deg!

Takk for svar og beklager misforståelsen :-) Nei, pillen hjelper nok ikke alene, men så er det heller ikke meningen. Da ville den garantert ha ødelagt kroppen. Og piller som ødelegger kroppen og forbrenningen finnes det nok av. Som venninnen din har fått erfare(?)

Må også nevne at jeg tror mange leger er litt sløve, slik at de ikke gjør brukeren oppmerksom på at kostendringer ved siden av pillene er et must. Dermed blir mange skuffet. Jeg vil neppe anbefale xenical til brukere som tror dette er et vindndermiddel i seg, selv for det er det IKKE :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fornøyd

JA! Xenical er pengene verdt!!!! Men ikke alene! Med mye trim og en robust diett i beste Grethe roede stil, har jeg nå i løpet av 3 uker gått ned 5 kilo :-)

Er sikker på at det er xenical som kan ta en del av æren der! Det verste er at jeg til tider spiser for sunt, slik at pillen ikke har noe funksjon og da er det litt bortkastet. Jeg har lært å la være å ta pille på de fettfrie måltidene, da har jeg noen til overs for flere dager og sparer dermed litt penger. Lykke til!

Ja de er pengene verdt. Jeg gikk ned 20 kg på ca 3 m.n.d. Jeg bare sluttet å spise godterier og sluttet å spise mellom måltidene.

Altså jeg spiste den samme maten som jeg alltid har gjort. Ingen Grete Roede diett.

Om jeg trimmet? Nei overhode ikke. Gikk ikke en eneste tur engang jeg,men gikk ned alikavel. Så disse tab er bra.

Jeg har nå hatt en pause p.g.a. sykdom men skal begynne igjen snart.

Ønsker deg lykke til med slankingen.

Hilsen fra ei som er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 22 år senere...
valemakareee

Ved bruk av Xenical er det viktig at kosten du spiser er forholdsvis mager, og at du har et måltidsmønster med 3 hovedmåltider og evt mellommåltider. For å oppnå et optimalt resultat bør fysisk aktivitet inngå hverdagen. Undersøkelser har vist at Xenical har effekt både når det gjelder vektreduksjon og for å beholde vekten man har gått ned til. Det er også vist at de som benyttet Xenical mistet mer av fettvevet enn de som fikk narremedisin, noe som er fordelaktig - euhealth24.com/no/drug/xenical-generic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valemakareee skrev (På 2.4.2023 den 14.49):

Ved bruk av Xenical er det viktig at kosten du spiser er forholdsvis mager, og at du har et måltidsmønster med 3 hovedmåltider og evt mellommåltider. For å oppnå et optimalt resultat bør fysisk aktivitet inngå hverdagen. Undersøkelser har vist at Xenical har effekt både når det gjelder vektreduksjon og for å beholde vekten man har gått ned til. Det er også vist at de som benyttet Xenical mistet mer av fettvevet enn de som fikk narremedisin, noe som er fordelaktig - euhealth24.com/no/drug/xenical-generic

Jøss, nesten et kvart århundre gammel tråd, dette... 🤥 

Men... Når medisinen først nevnes, og var i bruk for 22 år siden, er den fremdeles i omsetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Jøss, nesten et kvart århundre gammel tråd, dette... 🤥 

Men... Når medisinen først nevnes, og var i bruk for 22 år siden, er den fremdeles i omsetning?

Tror ikke det da det ikke lenger står info om den på felleskatalogen. Står hva den koster, men ikke indikasjoner, bivirkninger osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
valemakareee skrev (På 2.4.2023 den 14.49):

Ved bruk av Xenical er det viktig at kosten du spiser er forholdsvis mager, og at du har et måltidsmønster med 3 hovedmåltider og evt mellommåltider. For å oppnå et optimalt resultat bør fysisk aktivitet inngå hverdagen. Undersøkelser har vist at Xenical har effekt både når det gjelder vektreduksjon og for å beholde vekten man har gått ned til. Det er også vist at de som benyttet Xenical mistet mer av fettvevet enn de som fikk narremedisin, noe som er fordelaktig - euhealth24.com/no/drug/xenical-generic

Spam.

Anonymkode: c62b9...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...