Gå til innhold

Sukker så skadelig?


Gjest Blir ikke helt klok

Anbefalte innlegg

Gjest Blir ikke helt klok

http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece

Her sukker så skadelig som det fremstilles her?. Hva med appelsinjuice?. Det anbefales jo(5 om dagen) men det inneholder jo masse sukker. Selv spiser jeg mye sukker blant annet cola, men trener mye og holder meg slank. Men spiser langt fra bare usunt. Spiser stort sett grovt brød og ellers vanlig kost. Men som sagt unner jeg meg litt brus og godter/desserter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frukt og juice inneholder naturlig fruktsukker, ikke tilsatt sukker. Nektar kan inneholde ekstra sukker. Så om man drikker juice og spiser frukt så får man i seg noe fruktsukker, men på langt nær så mye som i fx Cola.

Frukt inneholder dessuten vitaminer, antioksydanter og fiber, som er gunstig for kroppen. Cola inneholder ikke noe som er gunstig for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raffinert sukker (som i cola) inneholder _kun_ tomme kalorier og ingenting, ingen verdens ting, som vi egentlig trenger.

Frukt og juice inneholder naturlig fruktsukker som er litt mer nyttig i alle fall. Dessuten inneholder juice en del andre næringsstoffer - cola inneholder over ingen verdens ting du har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Frukt og juice inneholder naturlig fruktsukker, ikke tilsatt sukker. Nektar kan inneholde ekstra sukker. Så om man drikker juice og spiser frukt så får man i seg noe fruktsukker, men på langt nær så mye som i fx Cola.

Frukt inneholder dessuten vitaminer, antioksydanter og fiber, som er gunstig for kroppen. Cola inneholder ikke noe som er gunstig for kroppen.

"Cola inneholder ikke noe som er gunstig for kroppen."

Men det er verdt det likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er farlig. det er også farlig med for mye proteiner. en kan bli feit av å spise feit mat, and so on...

tror ihvertfall jeg blir syk om jeg ikke kan kose meg med litt cola en gang i blandt. akkurat som de som mener de ikke kan gå på stranden fordi de er for tykke. da går de jo glipp av hele opplevelsen!

bruk SUNN fornuft, men for all del - det må være lov til å belønne seg selv av og til uten å få dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hvitt sukker gjør at blodsukkeret ditt går for opp/ned. Det i sin til kan føre til bl.a. sukkersyke. Det er derfor svært mange unge nå får sukkersyke.

Sukkeret i appelsinjuicen er fruktsukker, og har ikke samme innvirkning på blodsukkeret. Der går blodsukkeret saktere opp/ned, og er derfor bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Sukker er ikke bra i det hele tatt. Det er faktisk ganske utrolig hvordan sukker påvirker oss - også psykisk.

Bare tenk på hvordan sukker påvirker adferd. Sukker er jo bensin på bålet for f.eks de med AD/HD.

Salt er heller ikke av det gode. Selv var jeg vanvittig plaget av PMS i mange år. Plagene kunne vare opptil 18 dager i løpet av en syklus. Så fikk jeg en tarmsykdom som krevde omlegging av kostholdet, bl.a. spiser jeg aldri sukker eller salt. Vips - PMS er historie! Og borte har plagene vært i de to årene jeg har gått på diett.

Jeg har slått ut håret ved etpar anledninger og spist en pose peanøtter med salt. Det er nok til at jeg blir premenstruell i neste syklus! Så det er jo ingen tvil om hva som er årsaken her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...