Gå til innhold

ac ledd.h.side


buell

Anbefalte innlegg

hei! har fått en belastnings skade i ac ledd h.side.En benkpress skade som jeg nå har hatt ca 3 mnd.Har vært hos lege og tatt bilder og fått vite at ac leddet er i såkalt bevegelse???? Kommer tydelig frem av bildene at det er forskjell på h.og v.side.Ac på h.side er også fremhevet mye mer,men jeg tror det alltid har vært sånn.

Hvor lenge må jeg eventuellt ta pause fra benken og vil det noen gang bli helt bra?? Kan jeg trene benk i det hele tatt,hvor ofte osv?? Vil et kirurgisk inngrep hjelpe hvis det nå ikke skulle bli bra??

Har ingen smerter til vanlig,merker det ikke før sånn ca 50-55kg på benk,alt annet kan jeg trene maks!!!

Har du kanskje et treningsprogram og anbefale????

Takker for svar!!

Vennlig hilsen buell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei, Det er kjent at mennesker trener tungt i benk av og til får en skade i AC leddet der det skjer et henfall ("død") av ben i den ytterste del av kragebenet.Denne del av benet forsvinner med andre ord. Dette er det ikke noen god behandling for. Skal man forebygge videre utvikling er det MEGET viktig at du ikke overbelaster akkurat dette ledet med benkpress når det gjør vondt. Du MÅ trene under smertegrensen. Gjør du ikke det, vil det kunne bli en total "død" av dette benet, og da må man eventuelt fjerne den ytterste del av kragebenet. Så her er det faktisk meget viktig å holde seg under smertegrensen i mange mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...