Gå til innhold

Gutta er ikke som før i tida...


gripp

Anbefalte innlegg

Oppklaring:

Som jeg har skrevet før her; det skal være ulovlig.

Men jeg tror ikke det er noe automatikk i at en gutt vil slite med det. Det baserer jeg på betroelser fra voksne menn :-)

Også sier du at du føler deg gammeldags. Tror ikke dette har noe med alder å gjøre, men hvem man spør. Kanskje oldefaren din hadde en helt annen oppfatning enn deg? Men han var mann :-)

Jeg mener jo heller ikke at det er _automatikk_ i det? Men at jeg tror det kunne gi problemer i mange tilfeller...

Glem gammeldags, kanskje. Naiv, er det et bedre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    44

  • favn

    29

  • morsan

    17

  • ShitDiddelyDo

    17

Mest aktive i denne tråden

Oppklaring:

Som jeg har skrevet før her; det skal være ulovlig.

Men jeg tror ikke det er noe automatikk i at en gutt vil slite med det. Det baserer jeg på betroelser fra voksne menn :-)

Også sier du at du føler deg gammeldags. Tror ikke dette har noe med alder å gjøre, men hvem man spør. Kanskje oldefaren din hadde en helt annen oppfatning enn deg? Men han var mann :-)

Så lenge betroelsene kommer fra menn som ikke har opplevd slike overgrep, så er de lite verdt.

Jeg fantaserte også om modne kvinner da jeg var 14 år, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke ville tatt skade av å bli utnyttet av en av dem.

Å bli voldtatt er en av de mest populære fantasiene blant kvinner. Men tror du de ville likt det i virkeligheten? Nei, det er nok kun i fantasien at de ville likt det og det kunne skjedd uten å få følger for kvinnene. Det samme gjelder menn, og gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Jeg mener jo heller ikke at det er _automatikk_ i det? Men at jeg tror det kunne gi problemer i mange tilfeller...

Glem gammeldags, kanskje. Naiv, er det et bedre ord?

Jeg tror de stort sett slipper veldig heldig fra det :-) Det som kan ødelegge for dem, er vår fordømmelse. Men den må være der den også, er ikke det jeg mener.

Naiv er det samme som godtroende. Det mener jeg blir litt feil ord, for sexlysten dere er jo ikke ond. Den er fri og full av pågangsmot. Det er veldig positivt, men kan gi seg sånne utslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de stort sett slipper veldig heldig fra det :-) Det som kan ødelegge for dem, er vår fordømmelse. Men den må være der den også, er ikke det jeg mener.

Naiv er det samme som godtroende. Det mener jeg blir litt feil ord, for sexlysten dere er jo ikke ond. Den er fri og full av pågangsmot. Det er veldig positivt, men kan gi seg sånne utslag :-)

Hjelp meg med hvilket ord jeg skulle bruke,da :) Tror du skjønner hva jeg mener, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Så lenge betroelsene kommer fra menn som ikke har opplevd slike overgrep, så er de lite verdt.

Jeg fantaserte også om modne kvinner da jeg var 14 år, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke ville tatt skade av å bli utnyttet av en av dem.

Å bli voldtatt er en av de mest populære fantasiene blant kvinner. Men tror du de ville likt det i virkeligheten? Nei, det er nok kun i fantasien at de ville likt det og det kunne skjedd uten å få følger for kvinnene. Det samme gjelder menn, og gutter.

Nå snakker jeg om folk som har levd ut fantasiene sine.

Men jeg forherliger det ikke, og jeg mener den voksne skal straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om folk som har levd ut fantasiene sine.

Men jeg forherliger det ikke, og jeg mener den voksne skal straffes.

Men hvis du mener at det antageligvis ikke ville skape noen problemer for "offeret" (anførselstegnene til ære for deg), hvorfor mener du da det selvfølgelig bør straffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Hjelp meg med hvilket ord jeg skulle bruke,da :) Tror du skjønner hva jeg mener, gjør du ikke?

Tror det!

Du er omsorgsfull og forutseende. Men noen gutter skjønner ikke hva de skal med omsorgen, for de har rett og slett ikke problemer med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en anonym mann

Uansett hvordan man snur og vender på det, er seksuelt samkvem med mindreårige ulovlig.

Og uansett hvordan man snur og vender på det, vil det for alltid være en forskjell på gutter og jenter, nemlig fysiologien. Det fører oss videre til den fysiske og psykiske opplevelsen hos unge gutter og jenter ved at a) gutter trenger inn i en annens kropp B) jenter får noe inn i sin kropp. Alt tilsier at besitter/inntrengerrollen er atskillig enklere enn å bli besittet/trengt inn i for de unge og uerfarne (og sikkert hos mange eldre og erfarne).

Det jeg nå vil fram til, og som er mitt poeng, er at jeg regner det som betydelig alvorligere at en voksen mann har seksuelt samkvem med mindreårig jente enn at en voksen kvinne har seksuelt samkvem med mindreårig gutt (men obs, jfr lovens bokstav).

Skyt meg, noen.

"Det jeg nå vil fram til, og som er mitt poeng, er at jeg regner det som betydelig alvorligere at en voksen mann har seksuelt samkvem med mindreårig jente enn at en voksen kvinne har seksuelt samkvem med mindreårig gutt (men obs, jfr lovens bokstav)."

Kritiserer deg ikke for det standpunktet.

Tenk deg to helt like tilfeller av overgrep med bruk av fysisk tvang, bare med en forskjell: I det første tilfelle er offeret ei jente på 14 og overgriper en mann. I det andre tilfellet er offeret en gutt på 14 og overgriper ei kvinne. Dersom standpunktet ditt skulle ha mening (altså med hensyn til alvorlighetsgrad), burde vel straffeutmålingen i det første tilfellet være atskillig hardere enn i det andre tilfellet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Men hvis du mener at det antageligvis ikke ville skape noen problemer for "offeret" (anførselstegnene til ære for deg), hvorfor mener du da det selvfølgelig bør straffes?

Fordi man ikke kan vite det på forhånd, fordi folk er forskjellige. Det en person finner fantastisk, kan være en traumatisk opplevelse for en annen.

Og fordi settingen har grufullt mye og si, men det trenger ikke å komme frem i saker der det er skjult tvang inne i bildet. Da blir alt for mye overlatt til skjønn og beviser, og det kan vi ikke risikere av hensyn til de sakene der barnet opplever det som et overgrep.

Grensene blir visket ut, sånn at rettsikkerheten blir svakere.

Vet ikke om jeg klarte å si det på en forståelig måte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det!

Du er omsorgsfull og forutseende. Men noen gutter skjønner ikke hva de skal med omsorgen, for de har rett og slett ikke problemer med det :-)

Nå skal jeg i alle fall hjem og skule ondt og mistenksomt på nabokonene. Og låse inn ungene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man ikke kan vite det på forhånd, fordi folk er forskjellige. Det en person finner fantastisk, kan være en traumatisk opplevelse for en annen.

Og fordi settingen har grufullt mye og si, men det trenger ikke å komme frem i saker der det er skjult tvang inne i bildet. Da blir alt for mye overlatt til skjønn og beviser, og det kan vi ikke risikere av hensyn til de sakene der barnet opplever det som et overgrep.

Grensene blir visket ut, sånn at rettsikkerheten blir svakere.

Vet ikke om jeg klarte å si det på en forståelig måte..?

Joda,- og som du sier det, man kan ikke vite det på forhånd. Selv om 14-åringen er gatas helt det ene øyeblikket, KAN han få problemer med det senere. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Nå skal jeg i alle fall hjem og skule ondt og mistenksomt på nabokonene. Og låse inn ungene :-)

Gi ungen nytt dataspill, så går han ikke ut så mye ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Joda,- og som du sier det, man kan ikke vite det på forhånd. Selv om 14-åringen er gatas helt det ene øyeblikket, KAN han få problemer med det senere. Tror jeg.

De jeg kjenner slang ikke om seg med det. Kanskje en venn eller to visste om det.

De gjorde det IKKE for å tøffe seg, de gjorde det fordi de fikk muligheten :-)

Gutter er noen rare dyr ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner slang ikke om seg med det. Kanskje en venn eller to visste om det.

De gjorde det IKKE for å tøffe seg, de gjorde det fordi de fikk muligheten :-)

Gutter er noen rare dyr ;-)

Det siste kan vi i alle fall være enige om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en anonym mann

Hva slags problemer da?

(Katt-ja): "men jeg har ikke problemer med å forestille meg at en 14-årig gutt med denne erfaringen på "kontoen", kunne få problemer i etterkant, når han skal innlede vanlige forhold til jevnaldrende jenter?"

(flisa): "Hva slags problemer da? "

Mindre tillit til kvinner og problem med normal grensesetting for seg selv, kanskje ? Mindre tillit fordi han i etter-tid ser at han ble manipulert/tvunget til noe han innerst inne ikke ville, og er redd for gjentagelse, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det jeg nå vil fram til, og som er mitt poeng, er at jeg regner det som betydelig alvorligere at en voksen mann har seksuelt samkvem med mindreårig jente enn at en voksen kvinne har seksuelt samkvem med mindreårig gutt (men obs, jfr lovens bokstav)."

Kritiserer deg ikke for det standpunktet.

Tenk deg to helt like tilfeller av overgrep med bruk av fysisk tvang, bare med en forskjell: I det første tilfelle er offeret ei jente på 14 og overgriper en mann. I det andre tilfellet er offeret en gutt på 14 og overgriper ei kvinne. Dersom standpunktet ditt skulle ha mening (altså med hensyn til alvorlighetsgrad), burde vel straffeutmålingen i det første tilfellet være atskillig hardere enn i det andre tilfellet ?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en anonym mann

De jeg kjenner slang ikke om seg med det. Kanskje en venn eller to visste om det.

De gjorde det IKKE for å tøffe seg, de gjorde det fordi de fikk muligheten :-)

Gutter er noen rare dyr ;-)

"Gutter er noen rare dyr ;-) "

Jaså, du ! Det der legitimerer jo litt av hvert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

"Gutter er noen rare dyr ;-) "

Jaså, du ! Det der legitimerer jo litt av hvert !

Du får ta det til inntekt for hva du vil, jeg mente ikke noe vondt med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det "vaske bort skammen-scenariet" passer best der det har vært en eller annen form for vold eller tvang inne i bildet.

Vi må sammenligne en spade med en spade her, og i denne saken hadde gutten "frivillig" sex med den voksne dama, i likhet med at mange unge jenter kan ha gjort det samme med voksne menn.

Selv om jenta har vært dødskåt og forelsket og mer enn gjerne hadde lyst på sex akkurat mens det sto på, så kan angeren komme etterpå. (Hvilket det jo forsåvidt kan komme hos voksne også, men... *S*) Og selv om sexen kan ha vært bra, så er det altså følelsene _etterpå_ og tanken på hva man har vært med på som er ødeleggende, og som beviser at hun nettopp var for ung til å fatte beslutningen om å ha sex med denne voksne personen.

Og det at den voksne personen ikke var seg sitt voksne ansvar bevisst, men tok jentas ja for et ja, betyr at vedkommende begikk overgrep mot henne.

Også for den unge gutten kan slike følelser melde seg i ettertid, og situasjonen er derfor helt parallell.

Men jeg skulle tro at det er adskillig færre gutter enn jenter som involverer seg i seksuelt samkvem med dobbelt så gamle personer, og derfor hører vi ikke så mye om disse guttetilfellene.

Pluss at det kan være EBDA vanskeligere for en gutt å stå frem med en slik historie, NETTOPP fordi mange kan anse ham sm litt "heldig"!

'Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det "vaske bort skammen-scenariet" passer best der det har vært en eller annen form for vold eller tvang inne i bildet.'

Nei, du skjønte ikke hva jeg mente med vaske-eksemplet.

Er det virkelig så underlig at med de fysiske utrustningene vi engang har, er også våre psyker knyttet til dette? SPESIELT for pur unge mennesker.

Ellers har jeg i grunnen bragt til torgs de argumenter og synspunkter jeg har i dag, det blir litt meningsløst å gjenta dem flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en anonym mann

Du får ta det til inntekt for hva du vil, jeg mente ikke noe vondt med det :-)

Skjønt godt at du ikke mente noe vondt med det.

Fikk likevel to assosiasjoner med det du skrev.

Den første:

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/07/18/437708.html

Den andre: Et understatement: Menn har generellt svakere grenser enn kvinner. Har du (altså kvinner) sterkt nok behov, er det tut-og-kjør - forsyn deg fritt og gled deg. Menns grenser hindrer deg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...