Gå til innhold

Avrevne muskelfibre i leggen


skulder

Anbefalte innlegg

Jeg driver en del løpetrening på tredemølle, i tillegg til at jeg går en del. 5. august var jeg ute i terrenget og løp. Opp en skråning kjente jeg plutselig en sterk smerte i venstre legg. Jeg måtte avbryte løpeturen, og hinket hjem, hvor jeg la på en ispose. På ettermiddagen kontaktet jeg lege, som foretok en overfladisk undersøkelse av leggen. Han la på en støttebandasje, og sykemeldte meg i 14 dager. Første dagen etterpå benyttet jeg krykker. Etter det har jeg gått på egne ben. Jeg har fortsatt smerter i leggen, og hele muskelen kjennes ut som en dau klump i forhold til muskelen i høyreleggen. - Hvor lang tid må jeg regne med at det vil ta før leggmuskelen er like bra? - Er det spesielle øvelser jeg kan gjøre, eventuelt fysioterapi, eller må jeg bare ta tiden til hjelp, og belaste foten minst mulig? -- Er det mulig å fastslå omfanget av en slik skade ved hjelp av MR eller andre skannemetoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-skulder.

Skaden du fikk 5. august har nok vært mer omfangende enn avrivning av noen muskelfibre. Det tar nok ofte 5-6 uker før arrvev/bindevev fyller ut i den delvis avrevne muskelen. Hvor stor skaden er,

kan evt. vurderes både med ultralyd undersøkelse eller MR.

Det er viktig å få trent opp benet igjen. En fysioterapeut bør være til god hjelp for å komme i gang med de rette øvelsene. Ellers er det min erfaring at sykkel er bra ved disse skadene. Pedalen bør da være midt under foten og ikke for langt fremme. De fleste blir etter en tid fullt istand til være aktive som før. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...