Gå til innhold

Fedon Lindberg


Gjest Spetti

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Fedon Lindbergs opplegg? Jeg har PCO og har fått vite av en PCO-spesialist at det han sier er bra for oss med PCO. Men hvordan er det egentlig, er det for komplisert? Og - må man slutte å spise brød? Det går jo ikke... Noen som vil dele sin erfaring med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bør kjøpe (eller låne på biblioteket) bøkene til Fedon Lindberg, før du går igang med et slikt kosthold, men tror absolutt at det har noe for seg.

Du må ikke slutte å spise brød, men spise grovere (veldig grovt!) brød. Og kutte ned på (ikke nødvendigvis kutte helt ut) de karbohydratene som har høy glykemisk indeks (som altså får blodsukkeret til å stige fort).

Men som sagt, jeg ville ha satt meg grundig inn i det hele, gjennom bøkene for å gjøre det riktig, ikke bare plukke opp ett og annet tips på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør kjøpe (eller låne på biblioteket) bøkene til Fedon Lindberg, før du går igang med et slikt kosthold, men tror absolutt at det har noe for seg.

Du må ikke slutte å spise brød, men spise grovere (veldig grovt!) brød. Og kutte ned på (ikke nødvendigvis kutte helt ut) de karbohydratene som har høy glykemisk indeks (som altså får blodsukkeret til å stige fort).

Men som sagt, jeg ville ha satt meg grundig inn i det hele, gjennom bøkene for å gjøre det riktig, ikke bare plukke opp ett og annet tips på nettet.

Jeg har bestilt den ene boken hans, og venter på den :-) Synes det virker som han sier mye fornuftig, men er redd det rett og slett er for komplisert. Vitsen for meg er at det skal gå an å leve sånn. Har du prøvd opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt den ene boken hans, og venter på den :-) Synes det virker som han sier mye fornuftig, men er redd det rett og slett er for komplisert. Vitsen for meg er at det skal gå an å leve sånn. Har du prøvd opplegget?

Jeg har ikke det, men har bøkene. Har vel ikke vært tilstrekkelig motivert til å gå løs på opplegget.

Men - når man har satt seg inn i hva det går ut på, så kan man jo lage en egen variant, om enn ikke helt etter boka, men slik at man i alle fall følger en del av grunnprinsippene.

Det er kommet ut en annen bok som heter "Endelig Slank" (fåes bl.a. kjøpt på div. nettbokhandlere), som omhandler akkurat det.

Jeg er nok ikke den rette til å si hva som funker og ikke, i og med at jeg foreløpig ikke har lykkes i omlegging til noe sunnere kosthold, men jeg skylder ikke på andre enn meg selv for det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Lindberg's opplegg i 2 omganger. Første gangen helt for meg selv. Da gikk jeg ned 10 kg på 3 mnd. Da spiste jeg ganske normalt, egentlig, men bakte brødet selv - kjempegrovt!!!

Så har jeg senere vært på klinikken hans i Oslo, og fulgt et intensivopplegg hos ham. Da tok jeg av 21 kg i løpet av 6 mnd. Men dette var med måltidserstatning, og mindre annen mat.

Jeg synes det er greit å følge Lindberg sine anbefalinger, men det er vanskelig å legge om vanene. Vi er jo så vant til å spise brød til frokost, lunsj og kvelds. Det anbefales ikke av Lindberg. Men klarer man nå tenke andereledes, er det absolutt ikke vanskelig.

Og man lærer seg at det finnes utrolig mye god mat!!!

Nå har han startet en www.fedonklubben.no som du kan sjekke ut.

I tillegg kan det være greit å lese bøkene hans - NAturlig Slank og kokeboken (som jeg ikke husker navnet på nå). Der finner du masse herlige oppskrifter. Og det aller meste smaker kjempegodt, selv om det høres litt rart ut med endel uvanlige ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å bytte ut det brødet du normalt spiser med f.eks. Lindbergs solsikkebrød... (jada, mannen tjener penger ;o)) eller lavkarbobrød som du ofte finner i den vanlige brødhylla. Så bytter du ut poteter med linser. Linser kjøper du i innvandrerbutikker til en rimelig pris. Kjøper du røde linser (som ser orangegule ut i pakken), koker du dem i 10 min., de blir litt most, men de er gode. Kjøper du grønne linser, holder de fasongen bedre men har lengre koketid - ca. 15 min. Hvis du bytter ut poteter, pasta og ris med linser av ulike slag, er du langt på vei. Hvis du i tillegg klarer å tenke litt på at middagsporsjonene dine skal kunne sees på som tredelte og skal inneholde en tredel grønnsaker, en tredel kjøtt/fisk og en tredel lnser eller bønner er du nesten i mål. Spis tre store måltider - frokost, lunsj, middag og to små imellom.

Småmåltidene kan bestå av lettyoghurt og litt nøtter eller cottagecheese med bær f.eks.

Høres det vanskelig ut, tar du bare èn endring av gangen, f.eks. det med brødet. Selv lever jeg på den måten så godt jeg klarer, men det har vært litt vanskeligere for meg idet jeg er vegetarianer og Fedon har ikke kommet med noe særlig opplegg for folk som meg.

Kost i balanse har definitvt noe for seg og etter å ha lest både anatomi og sykdomslære og fått økt forståelse for prosesser i kroppen, er jeg sikker på at det stemmer at god og stabil blodsukkerregulering er nøkkelen til mye godt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ene søstra mi har alltid (siden hun var knøttliten!) vært nokså overvektig. Etter at Lindberg kom på banen har hun begynte å følge hans råd sånn grovt sett og hun har gått ned _masse_ i vekt! Hun har blitt råflott!

Hun følger det ikke slavisk, men spiser mindre brød og slikt enn før og sier at søthungeren er mye mindre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spise brødet til Fedon, har du forsøkt det? Har hørt at det er godt! Jeg selv har lagt om mitt kosthold, ikke 100% Fedon, jeg har kuttet ut mye karbohydrater. Eller raske karbohydrater, for det er det det er snakk om.

Jeg spiser dansk rugbrød til frokost, lunsj og kvelds. Noen ganger grovt knekkebrød. Til middag spiser jeg ikke ris, pasta eller poteter. Når jeg er ferdig slanket kommer jeg til å spise små mengder av villris og fullkornpasta. Her er det langsomme karbohydrater.

Jeg har spist på denne måten i 3 uker og har gått ned 3 kg. Jeg har ikke søtsug noe jeg alltid hadde før.

Jeg spiser god mat og er ikke sulten. Det var jeg alltid når jeg gikk på Grete Roede eller Libra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ikke legge om matvanene 100% til det Fedon skriver? Det er alltid mye enklere å justere litt enn totale endringer.

Jeg leste boka hans, og har da prøvd meg på noen av de store tipsene.

Jeg har ikke gjort det 100%, men spiser nå 1/3 av hvert til middag (1/3 kjøtt/fisk, 1/3 potet/pasta/ris og 1/3 grønnsaker.) Dvs. at jeg spiser nå myyyye mer grønnsaker enn tidligere.

Jeg gikk ned noen kilo i fjor, og tok de siste to etter denne omleggelser og jeg har holdt det i nesten ett år nå!!!

Kan også anbefale Fedon sitt brød. Beste brødet jeg har funnet på svært lenge. Veldig holdbart. Men det er dyrt og lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...