Gå til innhold

Gi vann til baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Ammetåke...
Skrevet

Husker at vi begynte å gi vann på flaske til førstemann på et tidspunkt, etter anbefaling fra helsesøster (for at barn skal lære å like vann). Men når begynner man med dette? Babyen er snart 6 mnd. Bør vi koke vann og gi på sterilisert flaske, eller er kaldt vann fra springen, oppvarmet i mikrobølgeovn ok?

Fortsetter under...

Skrevet

Bare gi kaldt vann fra springen du, trenger ikke å varme det nå vel.

Gjest Ammetåke...
Skrevet

Bare gi kaldt vann fra springen du, trenger ikke å varme det nå vel.

Trenger vi ikke å varme det? Kan de ha iskaldt vann, bli jo det når det har rent en stund?

Skrevet

Trenger vi ikke å varme det? Kan de ha iskaldt vann, bli jo det når det har rent en stund?

Ikke helt iskaldt da, du kan jo la det stå i rometmperatur en stund. Ser ingen grunn til å varme det når barnet er så stort i alle fall. Sterilisering er heller ikke nødvendig lengre. Ungen ligger jo nå på golvet og stapper alt som finnes av leker med tilhørende støv og hybelkaniner og annet snask i munnen. :o)

Annonse

Skrevet

Vi ga enten kokt, avkjølt vann eller Imsdal til ungene var et år og vel så det.

Skrevet

Jeg gir kaldt vann fra springen som jeg bare lunker litt i microen, sånn til romtemperatur. Men ikke sånn støtt og stadig da, men når hun spiser grøt.

Skrevet

Babyer toler vann fra springer når de er 5 mnder... Det er bare å varme i mikroen. Helsesøster sa at fra 6 mnders alder trenger ikke flaskene å kokes, bare skylles i valmt vann etter vask i kummen. Viss dere har oppvaskmaskin trenger de ikke kokes.

Skrevet

Man kan prøve å gi vann ved 6 mndr. eller tidligere om barnet har en grei vekt (Ikke for tynn).

Bruk samme hygene som ved flaskemelk.

Meget mulig at barnet blånekter.

Da er det bare å vente en mnd eller to å prøve på nytt.

mvh

Skrevet

Man kan prøve å gi vann ved 6 mndr. eller tidligere om barnet har en grei vekt (Ikke for tynn).

mvh

Jeg ga vann fra glass, og da kokte jeg ikke glasset først. Det er ikke nødvendig.

Skrevet

Jeg lot begge mine få vann helt fra de var nyfødte (kokt og avkjølt). Gav dem med slike engangs medisinbeger.

Skrevet

Jeg ga vann fra glass, og da kokte jeg ikke glasset først. Det er ikke nødvendig.

Tror ikke jeg kokte flaskene ved 6 mndr., men det husker jeg ikke...

Jeg ville anvendt samme hygiene på alt, flasker, glass etc.

Trenger jeg ikke koket et glass, trenger jeg ikke koke flaskene heller.

mvh

Annonse

Skrevet

Jeg koker ikke flasker heller, de går i oppvaskmaskinen sammen med glassa.

Gjest mener jeg i alle fall
Skrevet

mvh

En mnd eller to var da litt drøyt?

Man prøver da litt hver eneste dag :o)

Skrevet

En mnd eller to var da litt drøyt?

Man prøver da litt hver eneste dag :o)

Ikke visst ungen gallskriker å blånekter å ta stoffet inn i munnen.

Da er det bedre å vente lenge nok til at ungen har glemt at DETTE-VIL-JEG-BARE-IKKE.

Det som i størst grad ødelegger vannapetitten er ikke tidspunktet vann blir introdusert på, men om man gir ungen alskens saft og juice før den har blitt glad i vann.

Vi har ikke introdusert andre drikker utenom melk før barna har hatt solid vannappetitt.

Har funket fint på alle selv om tidspunktet vann blir introdusert på, har variert med mer enn 6 mndr.

mvh

Skrevet

Da guttungen var 6 mndr fikk han en tåteflaske med gode håndtak i julegave. Den fyllte vi vann på, og lot ham ha ved siden av seg på gulvet. Etter å ha gnagd på tåtesmokken en stund, drakk han av den når han ville sjøl. Etter det har han alltid hatt en flakse tilgjengelig. Nå har han en Imsdalflaske ved senga si om nettene.

Vi kokte ikke vannet da ungen var 6 mndr.

Gjest bare tull det der
Skrevet

Ikke visst ungen gallskriker å blånekter å ta stoffet inn i munnen.

Da er det bedre å vente lenge nok til at ungen har glemt at DETTE-VIL-JEG-BARE-IKKE.

Det som i størst grad ødelegger vannapetitten er ikke tidspunktet vann blir introdusert på, men om man gir ungen alskens saft og juice før den har blitt glad i vann.

Vi har ikke introdusert andre drikker utenom melk før barna har hatt solid vannappetitt.

Har funket fint på alle selv om tidspunktet vann blir introdusert på, har variert med mer enn 6 mndr.

mvh

Jeg har aldri opplevd en baby som gjør det du beskriver. At de ikke liker en smak er så, men de er stort sett nyskjerrige på det de får og smaker tappert videre.

Det er jo det samme når man begynner med mat, de liker ikke det hewller, men man slutter ikke i månedsvis fordet. Man prøver igjen og igjen. Dag etter dag.

Så opphold på flere uker og måneder når det gjelder vann er bare tull.

Og man gir ikke juice og saft til så små babyer uansett, så den problemstillingen er uaktuell.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd en baby som gjør det du beskriver. At de ikke liker en smak er så, men de er stort sett nyskjerrige på det de får og smaker tappert videre.

Det er jo det samme når man begynner med mat, de liker ikke det hewller, men man slutter ikke i månedsvis fordet. Man prøver igjen og igjen. Dag etter dag.

Så opphold på flere uker og måneder når det gjelder vann er bare tull.

Og man gir ikke juice og saft til så små babyer uansett, så den problemstillingen er uaktuell.

Vel, du har altså ikke opplevd enkelte av mine barn og mangler dermed statistisk grunnlag.

;-)

Jeg gidder ikke dille daglig med noe ungen ikke vil ha på flere mndr. uansett.

mvh

Skrevet

Vi begynte å gi dem vann på flaske/ kopp da de begynte med grøt, sånn ved 5-6 mnd. alder.

Barna foretrekker vann framfor all annen tørstedrikke i dag.

Vi har gitt kjøpt flaskevann til våre, men vi har heller ikke bodd i Norge når de har vært så små...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...