Gå til innhold

Føde for fjerde gang..?

Gjest vet ikke om jeg tør , jeg....

Anbefalte innlegg

Gjest vet ikke om jeg tør , jeg....

Jeg har tre barn, men kjenner at jeg har lyst på ett til. Det eneste som holder meg igjen er tanken på selve fødselen... Synes i grunn det er ganske rart at dette skal bety så mye nå. Har jo født tre ganger før og det har jo gått bra, så hvorfor grue seg sånn...?

Jeg føler på en måte at denne gangen har jeg ikke den indre motivasjonen til selve fødselen. De andre gangene var jeg mye drevet av spenning og forventning.

1. gang var det jo spennende fordi jeg ikke hadd vært gjennom det før.

Gang nr. 2 gikk det mye enklere enn første gang og jeg var kjempefornøyd.

Tredje gang hadde jeg store forventninger til at det skulle gå enda raskere og enklere. På en måte gjorde det jo det, men selve forløsningen tok lengre tid enn forrige gang. Jeg måtte presse lengre, men det var nok ikke mer enn en halvtimes tid.

Nå har jeg liksom mistet litt troen på at fødsler blir enklere og mindre smertefulle når man har født flere ganger før. Jeg husker så godt den fasen i fødselen hvor smertene toppet seg og jeg følte og sa at "dette klarer jeg ikke!" Den følelsen har liksom befestet seg....

Men et barn til vil jeg ha! Og det aller sterkeste ved fødslene har jo tross alt vært når barnet er kommet ut og alle smertene er over... den følelsen vil jeg gjerne oppleve en gang til:)

Hva er dine erfaringer med din 4. fødsel? Ble det enklere eller må jeg være forberedt på det samme smertehelvetet ennå en gang....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199156-f%C3%B8de-for-fjerde-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke født 4 ganger, venter på at nr. 3 skal gjøre sin entre - men har bare født 1 gang før.

Legen min sa at vaginale fødsel nr. 2 oftest er lettere enn nr. 1, men at nr. 3 ofte blir tøffere igjen. Han nevnte ikke noe om nr. 4...

Men du beskriver jo akkurat det legen min sa.

JEg har for trangt bekken og kan derforikke føde vaginalt. Har tatt ett keisersnitt.. og det gikk veldig fint. MEn det er alikevel ikke så morro... Du har ikke lov å løfte mer enn babyen på 6 uker. Større sansynlighet for komplikasjoner osv. Pluss att pappaen blir snytt for det å kutte navlestrengen... Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette her.. Men kanskje det er bedre å føde fjerde gangen enn å faktisk ikke føde i det hele tatt (keisersnitt regnes jo ikke som fødsel...)

Lykke til uansatt! c",)

Det som er det "spennande" med fødsler er at ein veit ikkje korleis den vil bli.

Etter som eg husker var nr.1 og 8 veldig lett (fekk drypp med begge), 2 og 9 verst. Føltest med den siste som livmora var sår og sliten. Hadde ikkje turt å få ein til, for eg kjente, no var det nok.

JEg har for trangt bekken og kan derforikke føde vaginalt. Har tatt ett keisersnitt.. og det gikk veldig fint. MEn det er alikevel ikke så morro... Du har ikke lov å løfte mer enn babyen på 6 uker. Større sansynlighet for komplikasjoner osv. Pluss att pappaen blir snytt for det å kutte navlestrengen... Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette her.. Men kanskje det er bedre å føde fjerde gangen enn å faktisk ikke føde i det hele tatt (keisersnitt regnes jo ikke som fødsel...)

Lykke til uansatt! c",)

Hva regnes keisersnitt som da?

Skal du ikke si at du har født når du har tatt keisersnitt?

Nå lurer jeg fælt her,har selv tatt keisersnitt.

I avisen sto det at jeg fødte en **

Lettere forvirret nå

Annonse

Gjest Mammaen til 3

Jeg har ikke født 4 ganger, venter på at nr. 3 skal gjøre sin entre - men har bare født 1 gang før.

Legen min sa at vaginale fødsel nr. 2 oftest er lettere enn nr. 1, men at nr. 3 ofte blir tøffere igjen. Han nevnte ikke noe om nr. 4...

Men du beskriver jo akkurat det legen min sa.

Det er nok ingen fasit på det med fødsler. Hos meg har det gått lettere for hver fødsel, og fødsel nr tre var som en lek. Våknet halv tre med det jeg først trodde var kynnere, fire min over fem var ungen født. Til alt overmål var han et kilo tyngre enn nr to og hodeomkrets var 38..

Lykke til uansatt! c",)

Er ikke helt enig med deg. Jeg har hatt tre _fødsler_, men de har vært veldig forskjellige:

Første fødsel ble igangsatt, men endte vaginalt med sugekopp.

Andre fødsel startet av seg selv, men endte i akutt keisersnitt.

Tredje fødsel var planlagt keisersnitt.

Skulle det noengang bli en nummer fire, ville det også blitt planlagt keisersnitt.

Jeg regner alle tre som _fødsler_, men skiller dem som vaginal fødsel og keisersnitt :-)

Det er nok ingen fasit på det med fødsler. Hos meg har det gått lettere for hver fødsel, og fødsel nr tre var som en lek. Våknet halv tre med det jeg først trodde var kynnere, fire min over fem var ungen født. Til alt overmål var han et kilo tyngre enn nr to og hodeomkrets var 38..

Selvsagt er det ingen fasit. Men det kan jo tenkes at noe stemmer noen flere ganger enn andre ting?

Men de fleste som har født vet jo at ingenting blir som man hadde tenkt seg uansett. Er det noe som er utenfor vår kontroll, så er det vel akkurat fødsler!!!

(Hørtes ut som en veldig grei fødsel den 3. din da! Har du oppskriften :-))

Første gang var verst - man vet jo ikke hva man går til. Nr. 4 var "ille" også - ikke pga selve forløsningen, men jeg var så sliten da jeg skulle i gang.

Nr 2 og 3 kunne jeg ha født "hver lørdag"...

Forøvrig har jeg vel hatt såkalte lette fødsler, som har tatt fra 2 til 4 timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...