Gå til innhold

Er dere gode i norsk rettskriving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"og da ser man fort deres feil, i tillegg til at mange har lenge innarbeida feil de ikke vet er feil."

Godt eksempel på at vi trener en rettefunksjon her. :)

Trener... godt eksempel på at jeg er trøtt, tenker jeg.

Skrevet

Trener... godt eksempel på at jeg er trøtt, tenker jeg.

Hehe. Sånn er det bare. Du var nok trøtt. :o)

Apropos innarbeidde feil, så skrev jeg (og trodde at det het) triOlogi i utrolig mange år før en kollega gjorde meg oppmerksom på feilen min.

Skrevet

Hehe. Sånn er det bare. Du var nok trøtt. :o)

Apropos innarbeidde feil, så skrev jeg (og trodde at det het) triOlogi i utrolig mange år før en kollega gjorde meg oppmerksom på feilen min.

Hehe, du er ikke den eneste.

Det flauste jeg har sett i forhold til det der er den godt markedførte Tilbake Til Fremtiden-trilogien.

På den står det faktisk TriOlogi med store bokstaver på dvd-boksen.

Man skulle ikke tro det var mulig at en så stor utgivelse kom ut med den typen feil. :)

Skrevet

Det flauste jeg har sett i forhold til det der er den godt markedførte Tilbake Til Fremtiden-trilogien.

Man skulle ikke tro det var mulig at en så stor utgivelse kom ut med den typen feil. :)

Om du hadde ant hvor mange som kommer på biblioteket og skal ha den og den boka i diverse triologier... *Grøss*

Skrevet

Haha! Den har jeg hjemme. Det må jeg jammen sjekke når jeg kommer hjem.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har også 5 i norsk fra vgs, (tangerte til og med sekseren..;-)) Men jeg er IKKE særlig god til å skrive riktig, mye fordi jeg skravler i vei utenn å tenke meg om.

Jeg har ofte grove ordelingsfeil og jeg er god tilå skippe storbokstav. Jeg lager for lange setninger, og er uhøert på kommabruk:-o

Men jeg vet stort sett hvordan ting skrives, og ser og hører det når noe skurrer.

Jeg synes forresten det er grader av skrivefeil. Noen (mine..;-)) er uskyldige og skyldes antagelig slurv..Jeg synes det er kjempegrovt når folk helt tydelig ikke kan ordet de skriver og bruker "mistenkenlig" der de mener "mistenksom" og sånn. Folk som raserer ordtak og sånn fordi de åpenbart ikke skjønner dem, det er også ille.

Slurvefeil klarer jeg stort sett ikke å ta så alvorlig, enten de er mine eller andres, dumhet er et annet kapittel..;-)

Skrevet

Om du hadde ant hvor mange som kommer på biblioteket og skal ha den og den boka i diverse triologier... *Grøss*

Ja, du kan grøsse, du. Men har man dannet seg et feil "bilde" av et ord, så har man det.

Jeg har forresten en feil å ta deg på også, Lillemus. Et ord du kategorisk skriver feil (bare meld fra om du vil vite det). Så det såh!

*s* Få av oss er feilfrie.

Skrevet

Det sies at det er de som i utgangspunktet er dyktigst i å skrive norsk som er de flittigste brukere av ordbøker.

Man skulle selvsagt tro det var omvendt, men ofte er kombinasjonen av uvitenhet og troen på egen dyktighet såpass stor at det blir sånn.

Og som en liten digresjon - den som gidder kan lese dette:

http://www.sprakradet.no/templates/Page.aspx?id=7070

Det går bra av seg selv. Men klart, et og annet fremmedord slår jeg nok opp.

Såvidt jeg vet er jeg ellers bare på tynn is når det gjelder... *tar sats*... i stedet, i stedet for, isteden.

Ulp, ble det riktig? Jeg kjenner alltid grunnen svikte litt med de der...

Skrevet

Ja, du kan grøsse, du. Men har man dannet seg et feil "bilde" av et ord, så har man det.

Jeg har forresten en feil å ta deg på også, Lillemus. Et ord du kategorisk skriver feil (bare meld fra om du vil vite det). Så det såh!

*s* Få av oss er feilfrie.

Tviler ikke ett sekund. Det er vel noe med eningen -dt eller -t tenker jeg, surrer alltid med det. Hva er det? :o)

Skrevet

Jaggu har du rett. Det står triologi med store bokstaver på forsiden. Men ikke bare det - det står "Triologi boks"!

De har jammen klart å dytte inn en orddeling også. LOL!

Skrevet

Jaggu har du rett. Det står triologi med store bokstaver på forsiden. Men ikke bare det - det står "Triologi boks"!

De har jammen klart å dytte inn en orddeling også. LOL!

Det er egentlig ganske fantastisk at de presterer å gjøre så til de grader banale feil på en så stor produksjon - for denne ble vel til og med markedsført på tv, hvis jeg ikke husker helt feil.

Sterkt! :)

Skrevet

Tviler ikke ett sekund. Det er vel noe med eningen -dt eller -t tenker jeg, surrer alltid med det. Hva er det? :o)

Hehe. Nei, det er ikke det. Nysgjerrig nå?

Nei, Lillemus, feilen din er at du dytter inn en l for mye i fylt.

Så langt jeg har kunne registrere (jeg overvåker deg, vet du ... neida), skriver du konsekvent fyllt.

Og det må du slutte med. OK?

(Men i fullt er det ikke fullt før du har fylt på med to l-er.)

:o)

Skrevet

Hehe. Nei, det er ikke det. Nysgjerrig nå?

Nei, Lillemus, feilen din er at du dytter inn en l for mye i fylt.

Så langt jeg har kunne registrere (jeg overvåker deg, vet du ... neida), skriver du konsekvent fyllt.

Og det må du slutte med. OK?

(Men i fullt er det ikke fullt før du har fylt på med to l-er.)

:o)

Ah! Der har jeg nok en svakhet ja. :o) Det er bare det at det ser så feil ut med bare en l... Fylt - fyllt... Skal prøve å skjerpe meg, Gyda! :o)

Skrevet

Ah! Der har jeg nok en svakhet ja. :o) Det er bare det at det ser så feil ut med bare en l... Fylt - fyllt... Skal prøve å skjerpe meg, Gyda! :o)

Hehe. Skjerpings er bra. Jeg gleder meg allerede til første innlegg med ordet ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...