Gå til innhold

Dagens filosofiske spørsmål

Anbefalte innlegg

I går kveld sang jeg nattasang for storesøster. Hun er 5,5 år gammel.

Vi sang: Jeg vet en deilig have, der roser står i flo. Den skapte Gud i gave, til alle barn på jord.

Så fikk jeg nattakos, men så kom spørsmålet jeg ikke klarte å svare på:

"Du mamma, hvem har skapt Gud?"

Noen som kan hjelpe meg? Jeg sa jeg måtte få lov til å tenke litt på det, at jeg ikke visste. Og neimen om jeg klarer å finne på noe lurt å si. (Og jeg lyver ikke til henne - selvsagt.)

Regner egentlig med å måtte si noe den duren at det er det ingen som vet.

Har fortalt henne at Gud ikke er noen person, men "noe" som er hos oss og passer på oss hele tiden. Men hvem som har skapt Gud????? Hjælp!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199422-dagens-filosofiske-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Tja, hva tror du da?

Hvem tror du skapte Gud?

Altså... Som GA sa, så er han vel menneskeskapt - det vi kaller Gud eller Allah eller Buddah eller hva vi nå velger å rette troen vår mot.

Men jeg tror likevel på en kraft utenfor oss selv - og det er denne jeg har blitt lært opp til, og velger å kalle Gud. Og hvem som har "laget" denne kraften, det aner jeg ikke.

Jeg ville sagt at Gud alltid har vært der. Helt fra begynnelsen.Og hvordan det går an? Fordi det er Gud, og han er allmektig.

Godt svart. Tror jeg bruker den. Men hva hvis hun spør hva allmektig er? Eller kan jeg bruke et annet ord?

Altså... Som GA sa, så er han vel menneskeskapt - det vi kaller Gud eller Allah eller Buddah eller hva vi nå velger å rette troen vår mot.

Men jeg tror likevel på en kraft utenfor oss selv - og det er denne jeg har blitt lært opp til, og velger å kalle Gud. Og hvem som har "laget" denne kraften, det aner jeg ikke.

Så er vel det svaret som barnet bør få?

Annonse

Jeg ville sagt at ingen har skapt Gud, han bare Er og har alltid vært her.

Rosene i hagen står for øvrig ikke i flo, men i flor! ;o)

Det er jo en grei og enkel forklaring. Takk.

(He, he, - synes jeg ser rosene stå der i floa..., beklager skriveleifen!)

Det er det bare Gud som vet, har jeg svart min lillefrøken i en nokså mystifystisk tone.

Tror faktisk det falt i smak, for det beviser liksom hvor stor og fantastisk denne Gud er. Og det er jo greit at han har litt å fare med, denne Guden vi stoler på at skal passe på liten og på stor og bevare far og mor og alle barn på jord.

:)

Det er det bare Gud som vet, har jeg svart min lillefrøken i en nokså mystifystisk tone.

Tror faktisk det falt i smak, for det beviser liksom hvor stor og fantastisk denne Gud er. Og det er jo greit at han har litt å fare med, denne Guden vi stoler på at skal passe på liten og på stor og bevare far og mor og alle barn på jord.

:)

Du sier noe. Ikke noen liten oppgave vi har gitt ham/henne/det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...