Gjest midia Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Har nå fått vite at det er ulikt i kommunene om de har ledsagerbevis og om hvor det kan brukes. Nedre aldersgrense er 8 år for å få beviset og det må søkes på eget skjema og helst med vedlegg av en dokumentasjon fra ppt eller bup e.l. Den som kan være ledsager er venn over 16 år (det skulle de sjekke opp nærmere) for en 10-12 åring har som regel ikke venn over 16år. foreldre og støttekontakt eller annen person. De legger ved ei liste over hvor kortet kan brukes i din kommune og kortet kan også brukes i andre kommuner. Vet at på togreise betaler korteier 50% og ledsager 50%,på kino m.m så betaler eier og ledsager går gratis. Det var en del adhd barn som hadde ledsagerbevis fikk jeg høre. Så nå skal jeg søke! 0 Siter
Gjest petrapelikan Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Begge mine har hatt ledsagerbevis fra de var mye yngre enn 8 år. Den yngste fikk det da hun var 5. Ulempen er at det ikke godtas over alt, men vi har mest brukt det i svømmehallen og der er det OK. Veldig kjekt for støttekontakten! Forøvrig mener jeg at venner - som er på samme alder som barnet IKKE skal ha ledsageradgang. Da blir de ikke lenger venner men hjelpepersonell, og det er noe helt annet. Går de som venner, ja da får vi betale prisen! 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Ledsager går ikke gratis på kino, ledsageren må betale honnørbillett. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Ledsager går ikke gratis på kino, ledsageren må betale honnørbillett. ja vel,det skal vi snart finne ut. Men på kino hos oss finnes det bare en bilettpris så hva gjør man da tro? 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 ja vel,det skal vi snart finne ut. Men på kino hos oss finnes det bare en bilettpris så hva gjør man da tro? Har de ikke honnørpriser? Jeg er egentlig ganske sur på de ledsagerbevisene for jeg har til dags dato brukt det to ganger. Inngangsbillett på Hunderfossen og inngangsbilletten på dyreparken i Kristiansand. Jeg vet at offentlige bad tar dem men ellers så har jeg ikke fått brukt det en eneste gang. Ikke transport, ikke tog, ikke fly, ikke kino, ikke konserter. Hvorfor i all verden deler de ut de bevisene som i praksis er helt ubrukelige. Tanken er sikkert god men da burde de gjort avtaler om at de også var gyldige når man skulle noe. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Har de ikke honnørpriser? Jeg er egentlig ganske sur på de ledsagerbevisene for jeg har til dags dato brukt det to ganger. Inngangsbillett på Hunderfossen og inngangsbilletten på dyreparken i Kristiansand. Jeg vet at offentlige bad tar dem men ellers så har jeg ikke fått brukt det en eneste gang. Ikke transport, ikke tog, ikke fly, ikke kino, ikke konserter. Hvorfor i all verden deler de ut de bevisene som i praksis er helt ubrukelige. Tanken er sikkert god men da burde de gjort avtaler om at de også var gyldige når man skulle noe. På den informasjons brosjyren jeg fikk står det at på tog betaler ledsager 50% og kort eier 50%. buss er gratis innen kommunen vår. kino og svømmebasseng er gratis for ledsager og full pris for kort eier. Norlandia hotellene har gratis for ledsager i dobbeltrom med frokost. Lurer på om vi kan bruke det når vi er på familietur f.eks på bassenget,jeg sambo og gutten. eller kan vi bruke det bare når vi er en voksen sammen med gutten? 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 På den informasjons brosjyren jeg fikk står det at på tog betaler ledsager 50% og kort eier 50%. buss er gratis innen kommunen vår. kino og svømmebasseng er gratis for ledsager og full pris for kort eier. Norlandia hotellene har gratis for ledsager i dobbeltrom med frokost. Lurer på om vi kan bruke det når vi er på familietur f.eks på bassenget,jeg sambo og gutten. eller kan vi bruke det bare når vi er en voksen sammen med gutten? Dere kan bruke det på familietur tror jeg. Jeg kan ikke tenke meg noe annet. Takk for tipset om Norlandia hotellene, vi har et kort hver vi, minstemann og jeg, så da kan vi ta med oss to til på tur. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Dere kan bruke det på familietur tror jeg. Jeg kan ikke tenke meg noe annet. Takk for tipset om Norlandia hotellene, vi har et kort hver vi, minstemann og jeg, så da kan vi ta med oss to til på tur. Ja det kan dere! 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 På den informasjons brosjyren jeg fikk står det at på tog betaler ledsager 50% og kort eier 50%. buss er gratis innen kommunen vår. kino og svømmebasseng er gratis for ledsager og full pris for kort eier. Norlandia hotellene har gratis for ledsager i dobbeltrom med frokost. Lurer på om vi kan bruke det når vi er på familietur f.eks på bassenget,jeg sambo og gutten. eller kan vi bruke det bare når vi er en voksen sammen med gutten? Ledsagerbeviset gjelder uansett hvor mange personer som er med i gruppen. Dersom ledsagere slipper gratis inn i svømmehallen, kan hvem som helst velges som ledsager til gutten. Jeg var sammen med flere med ledsagerbevis, og litt flere ledsagere. Vi skulle på bussen, og jeg hadde busskort, men brukeren min hadde ledsagerbevis. Så da lot vi en av ledsagerne uten busskort får 'gratisbilletten' 0 Siter
Gjest Syki dag Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Begge mine har hatt ledsagerbevis fra de var mye yngre enn 8 år. Den yngste fikk det da hun var 5. Ulempen er at det ikke godtas over alt, men vi har mest brukt det i svømmehallen og der er det OK. Veldig kjekt for støttekontakten! Forøvrig mener jeg at venner - som er på samme alder som barnet IKKE skal ha ledsageradgang. Da blir de ikke lenger venner men hjelpepersonell, og det er noe helt annet. Går de som venner, ja da får vi betale prisen! Stemmer det at Oslo kommune har kutta utledsagerbevis? 0 Siter
Gjest oppgitt far Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 hei fin info, men hva bør/skal man skrive som grunn. min sønn har adhd,og trenger tilsyn så han ikke finner på mye rart. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 hei fin info, men hva bør/skal man skrive som grunn. min sønn har adhd,og trenger tilsyn så han ikke finner på mye rart. Jeg skriver på at han må ha følge for å gå på aktiviteter. Buss og tog er uaktuelt alene m.m Det skal også være med en dokumentasjon fra ppt,bup eller lege. 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Stemmer det at Oslo kommune har kutta utledsagerbevis? Nei, jeg bor i Oslo 0 Siter
Gjest enkelt og greit Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Ledsager går ikke gratis på kino, ledsageren må betale honnørbillett. Tull. Jeg er ufør og har ledsagerbevis. Jeg betaler honnørbillett(halv pris) og ledsager går gratis. 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Tull. Jeg er ufør og har ledsagerbevis. Jeg betaler honnørbillett(halv pris) og ledsager går gratis. Hjelper ikke meg om ledsageren din går gratis på kino der du bor så lenge ledsageren ikke går gratis i Oslo der jeg bor. Her betaler vi 65 kr pr honnør og hvis du ikke tror meg kan du sjekke aftenposten. Det er ikke så lenge siden jeg har vært på kino. 0 Siter
Gjest enkelt og greit Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Hjelper ikke meg om ledsageren din går gratis på kino der du bor så lenge ledsageren ikke går gratis i Oslo der jeg bor. Her betaler vi 65 kr pr honnør og hvis du ikke tror meg kan du sjekke aftenposten. Det er ikke så lenge siden jeg har vært på kino. Jeg tror deg. Mulig det er en annen ordning der du bor. Men måten du skrev det på fikk det til å høres som om du mente at dette gjaldt hele landet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Jeg tror deg. Mulig det er en annen ordning der du bor. Men måten du skrev det på fikk det til å høres som om du mente at dette gjaldt hele landet. Oslo Kinomatografer er vel kommunal. De er ikke private enda tror jeg. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Oslo Kinomatografer er vel kommunal. De er ikke private enda tror jeg. Hvorvidt de er private eller ei vet jeg ikke, men her står det mer om ordningen: http://www.bydel-st-hanshaugen.oslo.kommune.no/omsorg_og_sosiale_tjenester/funksjonshemmede/article10159-3390.html blant annet dette: "Hvor kan ledsagerbevis brukes? Beviset er gyldig for hele landet på de stedene som aksepterer ordningen. Alle kommunale virksomheter og bydeler i Oslo har godkjent ordningen, med unntak av AS Sporveien og Oslo kinomatografer. Avtale er inngått med følgende: Alle kommunale museer i Oslo, Oslobadene, Oslo Nye teater Nationaltheatret, Det norske teatret, Det åpne teater, Den norske opera, Oslo-filharmonien, Rikskonsertene, Riksteateret, Rådhuset, Norges idrettsforbunds arrangementer, Norlandia-hotellene - ledsager gratis i dobbeltrom med frokost, NSB-tog (50% for den funksjonshemmede og 50% for ledsageren), riksfergene. Oslo kinomatografer gir bare rabatt ved hønnørbevis." Men altså mer tekst på linken. 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Hvorvidt de er private eller ei vet jeg ikke, men her står det mer om ordningen: http://www.bydel-st-hanshaugen.oslo.kommune.no/omsorg_og_sosiale_tjenester/funksjonshemmede/article10159-3390.html blant annet dette: "Hvor kan ledsagerbevis brukes? Beviset er gyldig for hele landet på de stedene som aksepterer ordningen. Alle kommunale virksomheter og bydeler i Oslo har godkjent ordningen, med unntak av AS Sporveien og Oslo kinomatografer. Avtale er inngått med følgende: Alle kommunale museer i Oslo, Oslobadene, Oslo Nye teater Nationaltheatret, Det norske teatret, Det åpne teater, Den norske opera, Oslo-filharmonien, Rikskonsertene, Riksteateret, Rådhuset, Norges idrettsforbunds arrangementer, Norlandia-hotellene - ledsager gratis i dobbeltrom med frokost, NSB-tog (50% for den funksjonshemmede og 50% for ledsageren), riksfergene. Oslo kinomatografer gir bare rabatt ved hønnørbevis." Men altså mer tekst på linken. Knis, jeg kommer ikke inn noen av de stedene tror jeg, bortsett fra på tøyenbadet. Og jeg vil ikke ta bakveien heller, sta ) Husker du vi diskuterte tog og holmlia, toget var heller ikke tilgjengelig og holmlia hadde ikke rampe. Og en heis som sto når man skulle opp. Jeg har begynt å ringe når jeg skal noe så jeg slipper å dra bomtur. 0 Siter
Far til adhd sønn Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Jeg skriver på at han må ha følge for å gå på aktiviteter. Buss og tog er uaktuelt alene m.m Det skal også være med en dokumentasjon fra ppt,bup eller lege. Takk for det,men det er kjedelig hele tiden å må gå innom Bupa eller PPT. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.