Gå til innhold

Fruen vil ikke trene, bare sitter i sofaen....hva kan jeg gjøre??


Battabing Battaboom

Anbefalte innlegg

Battabing Battaboom

Fruen min er 34 år og har fått for mange kilo på kroppen. Veier 83 og er 162 høy. Mye av dette kom med to barn. Nå vil hun slanke seg og har fått noen tabletter som heter Reductil av legen. Disse gjør at matlysten reduseres samtidig som forbrenningen økes. Men, jeg prøver å fortelle henne at hun må opp av sofaen og ut å sette i gang med fysisk aktivitet. Hun blir bare sint og sier at jeg maser og presser henne. Selv har jeg startet og trene litt for å komme i bedre form men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å forstå at hun må gjøre det samme. Sier at hun ikke har tid p.g.a. klesvask, husarbeide osv. noe jeg har sagt at jeg kan være behjelpelig med. Forslag?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ei høne

Skjønner at det er frustrerende for deg, men hvis hun ikke er vant til å trene er det nok skikkelig tiltak for henne!

Men du kan jo prøve å foreslå for henne at dere feks kan begynne å gå turer sammen noen ganger i uka...det er jo fin mosjon det, samtidig som det ikke føles som om man blir tatt livet av. Det er jo samtidig en god mulighet til å ta med barna deres ut sammen og kose dere som familie:)

Dessuten vil hun nok merke at husarbeid og daglige gjøremål blir mye lettere å utføre hvis man kommer i bedre form...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan foreslå at dere skal gå ut og gå turer? Evt. sykle turer?

Dette gjør du rett etter du har gjort en del av tingene som tynger henne. (Dvs. ikke bare foreslå at du skal gjøre det, men faktisk gjør det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Battabing Battaboom(likte nicket ditt:)!

Du har rett i at hun nok bør komme seg opp av sofaen. Da vil vektnedgangen, og ikke minst vedlikeholdet av den nye vekten, gå betydelig lettere.

"Ekspertene" anbefaler oss å være i moderat til høy fysisk aktivitet minst en time daglig for å unngå overvekt.(Viser til NNR 2004-de nordiske næringsrekommendasjonene.) Dette kan f.eks. bety to 30-minutters gåturer i raskt tempo.

Men all aktivitet er av det gode, selv i mindre porsjoner! Husarbeid, som golvvask, er forresten også ypperlig trim;) Men ikke så lystbetont, kanskje...

Som de andre her foreslår: be henne med deg ut på (romantisk måneskinns-) tur, sykkelturer, bowling, dansekurs el.l. Ja, gjør noe sammen som både er sunt OG gøy=)

Pass bare på å ikke mase for mye på fruen din, men støtt henne alt du kan. Å forandre livsstil er ingen enkel sak, dessuten sliter mange overvektige med selvbildet.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ho er sikkert deprimert pga. at ho veier for mye. feil mat kan gjøre mye rart med psyken.ikke mas på ho, da blir det bare verre.oppmuntre henne på forskjellige måter, gi henne blomster.Er ikke mye som skal til.En kan ikke forandre på andre,bare seg selv,så viss du er blid og fornøyd og ikke klager på henne,vil nok ting endre seg.har ei venninne som gikk ned 40 kg på slike tabl. Så lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg reagerer på at du tilbyr deg å være 'behjelpelig med husarbeidet'.

Hva gjør du nå da, hvorfor er ikke det en selvfølgelig del av din innsats i hjemmet?

Kanskje hun er deprimert over livssituasjonen og rett og slett sarkastisk når hun henviser til at hun ikke har tid til å trene pga husarbeidet?

Ellers er nok trening et spørsmål om å få tenningen. Frisk luft og en god mosjonstur eller sykkeltur kan være det lille ekstra som gjør at man kommer i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Mann360

ho er sikkert deprimert pga. at ho veier for mye. feil mat kan gjøre mye rart med psyken.ikke mas på ho, da blir det bare verre.oppmuntre henne på forskjellige måter, gi henne blomster.Er ikke mye som skal til.En kan ikke forandre på andre,bare seg selv,så viss du er blid og fornøyd og ikke klager på henne,vil nok ting endre seg.har ei venninne som gikk ned 40 kg på slike tabl. Så lykke til !

FØRST EN LITEN UTBLÅSNING, DERETTER ET KONSTRUKTIVT SVAR:

Dette sporer sikkert av diskusjonen.

Men hvorfor er det så "billig" for kvinner å være deprimerte. Hvis frua er deprimert er det liksom "ok".

Hvis menn er deprimerte avfeies det bare som 40-års kriser, egoisme, eller at de jobber for mye (les: legger ned en _for_ stor innsats i familiens ve og vel).

Hvorfor er det i tillegg mannens _plikt_ å muntre opp fruer som ikke gidder å ta tak i seg selv? Hvis frua er "deprimert" og gir f.. i både huset og sin egen helse, skal liksom mannen smile mer, komme med blomster, sette enda mer pris på den voksende kroppen hennes osv.

Hvorfor kan ikke frua ta litt ansvar for seg selv og skjerpe seg??

Når menn er deppa er dem bare "late" og "egoistiske" og ikke f.. om kjerringa blir noe hyggeligere mot dem av den grunn! Da reagerer de bare med å konkurrere om å ha det værst!

Sorry! Må bare få det ut! Og det er jammen sannheten.

OVER TIL ET MER KONSTRUKTIVT SVAR:

Å oppfordre henne til å trene vil 99% sikkert blir kvittert med at du er kroppsfiksert og synes frua di er feit. Det vil mest sannsynlig gjøre vondt værre.

Om noen venninner kan dra med henne ut vil dette være den beste og eneste riktige måten å få henne mer aktiv. Da er hun 1) sammen med venninner, noe hun sikkert syns hun gjør for lite 2) har det sosialt og hyggelig og 3) hun trener. Det er TRE ting på en gang det!!! :-D I mens er du hjemme og sørger for at huset er blåst til hun kommer tilbake. Da får du 1) Et bedre hjem 2) en blidere kone og 3) Det blir sikkert litt andpusten og rød i kinna og dermed har du trent litt du å. Det er jammen meg TRE I EN det OGSÅ!!!! :-D ..og som bonus, blir det sikkert lettere å få goodwill til å trene selv også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...