Speak Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Vesla mi har blitt SÅÅÅÅ stor etter ho har begynt på skolen. Mens jeg laget middag i går fant jeg ut at jeg trengte dressing, og vesla sa at det kunne ho fikse. Fikk med penger og syklet til butikken. Veien er ganske trygg. Ho må enten kryssen en lite trafikert vei med opphøyd gangfelt eller en litt større vei med veldig god oversikt. (50 sone). Resten er gangsti Det er ca. 1 km til butikken. (Ligger ved siden av skolen) Ho kjenner veien veldig godt ettersom vi har gått dit mye. Men jeg lurer alikevel på: Synes dere dette er forsvarlig? Var litt i tvil, og når det hadde gått 30 minutter måtte jeg ta sykkelen for å finne ho. (Som da hadde stoppet litt og snakket med ei i klassen.) Ho var veldig fornøy og hadde kjøpt det ho skulle. (Selv om hadde måtte klatre opp litt for å rekke det) Hva synes dere andre? 0 Siter
laban Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Min 6-åring klarer å krysse veien på forsvarlig måte på slike steder som du beskriver. Det er jo ikke absolutt alle 6-åringer som holder seg på gangveien og opptrer forsiktig nok i slike situasjoner, men da tror jeg foreldrene er klar over det. Det å klare seg alene er også en treningssak. Slippes de aldri løs, blir de ikke plutselig modne trafikanter bare fordi den fysiske alderen øker. For å øve seg på å ikke falle i elva, må man være ved elva, som Ronja Røverdatter uttrykte det. Det betyr selvsagt ikke at man skal slippe dem ut i ukjent trafikk etter innfallsmetoden. Jeg synes ikke du handlet uforsvarlig. 0 Siter
Speak Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Min 6-åring klarer å krysse veien på forsvarlig måte på slike steder som du beskriver. Det er jo ikke absolutt alle 6-åringer som holder seg på gangveien og opptrer forsiktig nok i slike situasjoner, men da tror jeg foreldrene er klar over det. Det å klare seg alene er også en treningssak. Slippes de aldri løs, blir de ikke plutselig modne trafikanter bare fordi den fysiske alderen øker. For å øve seg på å ikke falle i elva, må man være ved elva, som Ronja Røverdatter uttrykte det. Det betyr selvsagt ikke at man skal slippe dem ut i ukjent trafikk etter innfallsmetoden. Jeg synes ikke du handlet uforsvarlig. Jeg synes at jenta er veldig til å stole på. Ellers hadde jeg aldri turt det. Gangveien er en ren gangsti, ikke som er fortau ved siden av veien. Og vi har trent veeeelig mye på å gå over veien. Godt å høre at også andre ville gjort det. Hadde nemlig litt vondt i magen i går. 0 Siter
laban Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Jeg synes at jenta er veldig til å stole på. Ellers hadde jeg aldri turt det. Gangveien er en ren gangsti, ikke som er fortau ved siden av veien. Og vi har trent veeeelig mye på å gå over veien. Godt å høre at også andre ville gjort det. Hadde nemlig litt vondt i magen i går. 6-årige jenter er ofte veldig regelstyrte og fornuftige. Er man foreldre til et av de mer ustyrlige unntakene, tror jeg ikke man er i tvil. Hun vokser på at du lar henne få lov til sånt. Du kan stille noen små kontrollspørsmål på forhånd (av typen "hva gjør du hvis det kommer en bil / hvis du ikke finner den dressingen vi pleier å bruke"), det er lurt å la dem tenke ut sånt selv. Da lærer de å bruke hodet og ikke få panikk i uventede situasjoner. 0 Siter
asterix Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Synes det du gjorde var helt kjempeflott jeg. :-) Tenk så stolt hun ble. Jeg er absolutt for at unger skal gies ansvar de kan takle fra tidlig av. Det vokser de utrolig på og får tro på seg selv og egne evner. 0 Siter
Speak Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Synes det du gjorde var helt kjempeflott jeg. :-) Tenk så stolt hun ble. Jeg er absolutt for at unger skal gies ansvar de kan takle fra tidlig av. Det vokser de utrolig på og får tro på seg selv og egne evner. Joda, stolt var ho. Og ho hadde funnet riktig dressing selv om ho måtte klatre litt få å rekke opp *ler* 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Uansvarlig er det sikkert ikke, men jeg hadde nok ikke latt barnet mitt sykle alene når det er 6 år, men det kommer selvfølgelig an på veien og trafikken. 0 Siter
Speak Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 6-årige jenter er ofte veldig regelstyrte og fornuftige. Er man foreldre til et av de mer ustyrlige unntakene, tror jeg ikke man er i tvil. Hun vokser på at du lar henne få lov til sånt. Du kan stille noen små kontrollspørsmål på forhånd (av typen "hva gjør du hvis det kommer en bil / hvis du ikke finner den dressingen vi pleier å bruke"), det er lurt å la dem tenke ut sånt selv. Da lærer de å bruke hodet og ikke få panikk i uventede situasjoner. Og vi snakket litt om hva ho skulle gjøre hvis... og da hadde ho fornuftige svar. Må jo også innrømme at jeg blir stolt over at ho mestrer slike ting:-) Men det er litt uvant at ho nå begynner å bli stor jente. 0 Siter
Speak Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Uansvarlig er det sikkert ikke, men jeg hadde nok ikke latt barnet mitt sykle alene når det er 6 år, men det kommer selvfølgelig an på veien og trafikken. Der er gangsti hele veien med unntak av der ho skal krysse bilvei. Og da går ho av sykkelen. (Håper jeg - vi har i hvertfall trent myyye på at ho skal det + at vi snakket om det før ho dro også.) 0 Siter
Gjest jordrotta Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Hadde ikke gitt tillatelse til det nei. 0 Siter
serendipity Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Husk bare å utstyre henne med en sekk å ha det oppi, det er lett at posen kan komme inni hjulene om hun har det på styret. Og så ville jeg nok gitt beskjed om at hun måtte komme rett hjem så du ikke ble engstelig... 0 Siter
Lisabeth Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Min 6-åring klarer å krysse veien på forsvarlig måte på slike steder som du beskriver. Det er jo ikke absolutt alle 6-åringer som holder seg på gangveien og opptrer forsiktig nok i slike situasjoner, men da tror jeg foreldrene er klar over det. Det å klare seg alene er også en treningssak. Slippes de aldri løs, blir de ikke plutselig modne trafikanter bare fordi den fysiske alderen øker. For å øve seg på å ikke falle i elva, må man være ved elva, som Ronja Røverdatter uttrykte det. Det betyr selvsagt ikke at man skal slippe dem ut i ukjent trafikk etter innfallsmetoden. Jeg synes ikke du handlet uforsvarlig. Så enig, så enig. Barna mine har fått tilsvarende oppdrag fra samme alder. Super trening :-) 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Jeg synes en 6-åring er altfor liten til å ferdes alene langs veier og vekk fra hjemmet. Da tenker jeg både på trafikk og farlige menn. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Gutten vår på seks år var på butikken sammen med to andre seksåringer her en lørdag for å kjøpe lørdagsgodt. Dette var første butikktur uten voksne for alle tre. De var stolte som tre haner da de kom tilbake :-) Vi bor ca 250 meter fra butikken. Det er sykkelsti hele veien, men de fikk ikke lov til å sykle bort. Sykkelstien krysser bilvei to steder. Han er flink til å gå av sykkelen når han krysser, men vi stolte ikke helt på ham sammen med de to andre... Regner med at jeg nå etterhvert har en villig løpegutt når vi har glemt noe på butikken! 0 Siter
Aryane Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 5-åringen min har akkurat begynt å gå alene til pappaen sin, han insisterte på at han var stor nok til det, jeg var veldig i tvil første gangen, men det gikk så fint at. Og han var kjempestolt. Vet ikke akkurat hvor langt det er, men i underkant av 1 km tror jeg. Det er gangvei som ligger langt fra den traffikerte veien. Vi ringer alltid til pappaen og avtaler på forhånd, og med det samme han kommer frem må han ringe og gi meg beskjed om at han er kommet vel frem. En gang traff han noen kjente på veien og glemte seg litt bort, da gikk både meg og eks'en ut for å se etter ham, og gjett om han ble sur når han så oss? Han hadde jo bare snakket med noen, det måtte jo han få lov til? Tror det kommer mye an på barnet, noen 5-6 åringer er til å stole på,mens andre kan være helt utilregnelig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Synes det høres greit ut, jeg. Så lenge hun er vant til veien, og dere har klare avtaler (blant annet om å komme rett hjem, så du slipper å sykle for å hente henne) er det jo tydelig at hun klarer dette! Gjett om hun er stolt!!! 0 Siter
Velouria Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Jeg sender min 6 åring til nærbutikken for småting innimellom, den ligger 2 min borti veien her. Men hun får ikke lov å sykle, jeg syns ikke hun er moden nok til det enda. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det synes jeg høres helt greit ut. Og så stas for vesla å få gjøre ærender, da! ;o) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Min 6-åring hadde ikke fått lov til dette, men så er det jo stor forskjell på 6-åringer og det kommer an på hvor man bor, vegen osv. 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Du bor nok veldig forskjellig fra meg. Minstemann har gått i butikken fra han var fem år, han fikk ikke gå alene til skolen før han var 9 og hadde begynt i fjerde klasse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.