Gå til innhold

Dere som har erfaringer med lus

Anbefalte innlegg

Fant noen lus på storesøster onsdagen, og har stresset livet av meg etterpå.. :-)

Vi sa fra til venner, og til skolen og gikk på jakt i hodene til resten av familien. Ingen av vi andre har fått lus, og i storesøsters hode har vi ikke funnet egg. Vi regner derfor med at smitten var av svært ny dato...stemmer ikke det?

Storeøster har vi brukt kur på, og også Lillesøster siden det er vanskelig å få sjekket håret hennes helt skikkelig. ( treåringer sitter ikke stille særlig lenge)

De første dagene sjekket vi to ganger om dagen, nå sjekker vi i vått, grønnsåpevasket hår hver morgen ( og vi må opp grytidlig for å rekke alt).

Alle luer, hårbånd ol har vert en tur i fryseren og etterpå blitt vasket. Ulltøy har vert en tur i fryseren, vasket og hengt ute. Sengetøy, håndklær ol er vasket på 95grader. Storesøsters dyne og pute er lagt bort i tre døgn. Klær ellers er vasket som vanlig. Kammer og børster ligger i fryseren mellom hver bruk.

Ellers har vi vasket og støvsuget nøye.

Vi har ikke funnet antydning til noe mer lus og ikke egg p noen av oss. Vi hadde overnattingsgjest og det ble funnet en lus der også.

Det var et lusetilfelle på skolen for tre uker siden, da sjeket jeg barna nøye flere ganger og kunne ikke finne noe som helst.

Er det noe mer jeg bør gjøre nå? Vi skal ha selskap neste helg, det går vel greit? Vi har vert åpen om dette, så jeg regner med de fleste veit om det allerede? Eller bør jeg opplyse om det når jeg inviterer?

Fy fader så mye ekstra styr det blir med lus!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199777-dere-som-har-erfaringer-med-lus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns¨det høres ut som om du har gjort alt riktig jeg:-)

Jeg fikk forøvrig tips om at bastu var bra når man har lus...varmen tar ikke knekken på eggene, men lus, så en gang i ukene i noen uker skulle vistnok være effektivt...Prøvde når ungene her hadde lus, og det funket det (sammen med luseshamooen da)

Håper du er blitt kvitt alt....masse xtra jobb med det helvetes lille krypet..

:-)

Det viktigste er å våtkamme håret nøye hver dag i 2-3 uker. Dessuten er det riktig at du har puttet hårting i fryseren og vasket sengetøy. Ellers er det ikke nødvendig med storrengjøring. Lus lever ikke lenge utenfor hodebunnen, så de få som har forvillet seg ut dør av seg selv. Heldigvis smitter ikke lus så ekstremt kjapt hvis man er flink med å ikke sitte med hodene tett inntil og ikke bytter luer o.l.

Og, du kan trygt ha gjester!

Vi gjorde ikke så mye som dere.

Skiftet sengetøy og tok kur (som var i håret over nattaen). Oppfølgingskur noen dager senere jfr. anbefaling på kuren. Klær ble vasket og lagt vekk noen dager. (Lus overlever ikke uten å være i håret)

Vi har blitt kvitt det to ganger ved å gjøre det slik.

Utover det gjorde vi ingenting.

Jeg og ene jenta vår hadde lus i fjor høst. Hun var da 3 år. Verken mannen min eller de to andre barna fikk udyrene.

Vi to tok kuren og var nøye med å gre håret med lusekam i 8-9 dager. Tok ny kur etter 8 (?) dager. Vasket sengetøy og puttet hårbørste, spenner og hårstrikk i frysen.

Tror nok du har gjort en grundig nok jobb med å bli kvitt det.

Jeg var også åpen om det, syntes nesten det var litt komisk :-) Såvidt jeg vet, ble ingen smittet av oss.

Jeg og ene jenta vår hadde lus i fjor høst. Hun var da 3 år. Verken mannen min eller de to andre barna fikk udyrene.

Vi to tok kuren og var nøye med å gre håret med lusekam i 8-9 dager. Tok ny kur etter 8 (?) dager. Vasket sengetøy og puttet hårbørste, spenner og hårstrikk i frysen.

Tror nok du har gjort en grundig nok jobb med å bli kvitt det.

Jeg var også åpen om det, syntes nesten det var litt komisk :-) Såvidt jeg vet, ble ingen smittet av oss.

Vi har ledd endel vi også ja..heldigvis!

Annonse

Syns¨det høres ut som om du har gjort alt riktig jeg:-)

Jeg fikk forøvrig tips om at bastu var bra når man har lus...varmen tar ikke knekken på eggene, men lus, så en gang i ukene i noen uker skulle vistnok være effektivt...Prøvde når ungene her hadde lus, og det funket det (sammen med luseshamooen da)

Håper du er blitt kvitt alt....masse xtra jobb med det helvetes lille krypet..

:-)

Badstu hadde vert flott, men svømmehallen er stengt.

Dene artikkelen støtter forresten de du sier... verdt et forsøk som smitteforebygging

http://www.aftenposten.no/helse/article654266.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...