Gå til innhold

Barn som søker kontakt med andre barn

Anbefalte innlegg

Gjest trist mamma

Seksåringen min begynte når på skolen i høste.

Lærerer sier han er begavet, kvikk og har godt humør. Men han har noen problemer på det sosiale plan. Han mener ikke å være slem med andre tror læreren men han søker kontakt på en måte som andre barn ikke liker. Han kan f.eks dra i andre i armen, kile osv. Jeg har nå hver dag gjentatt for min sønn at han ikke må gjøre dette, at han kan bli utenm venner hvis han gjør sånn. Han lover at han ikke skal oppføre seg slik igjen. Men hva skjer når vi kommer på skolen? Jo han er på samme måte, sier han glemmer seg vekk. Jeg så andre barn som har likt han før viste sure blikk til han. Jeg synes dette er veldig leit. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ser jo ikke mye av det som skjer.

Er det noen andre som har lignende barn? Jeg vil være veldig takknemlig for gode råd.

Fortsetter under...

Gjest Dior femme

Synes du bør ta en prat med læreren. Han/hun bør hjelpe barnet ditt til å komme i kontakt med andre barn på en grei måte.

Samtidig bør du fortsette å prate med ham om dette. Hva med å fortelle hva han _skal_ gjøre og ikke bare hva han _ikke skal_ gjøre? Barn trenger ofte helt konkrete råd for å forstå hva vi mener.

Gjest trist mamma

Synes du bør ta en prat med læreren. Han/hun bør hjelpe barnet ditt til å komme i kontakt med andre barn på en grei måte.

Samtidig bør du fortsette å prate med ham om dette. Hva med å fortelle hva han _skal_ gjøre og ikke bare hva han _ikke skal_ gjøre? Barn trenger ofte helt konkrete råd for å forstå hva vi mener.

Takk for råd. Skal tenke over hva jeg kan si han skal gjøre. Har du tips om bøker som kan være nyttige for meg å lese om barn som har probler med å søke kontakt med andre barn?

Gjest Dior femme

Takk for råd. Skal tenke over hva jeg kan si han skal gjøre. Har du tips om bøker som kan være nyttige for meg å lese om barn som har probler med å søke kontakt med andre barn?

Nei, jeg har ikke tips til bøker dessverre. Men det finner du nok f.eks på et bibliotek.

Har gutten din alltid hatt sosiale vansker? Eller kom det nå i forbindelse med skolestart? Er han vant til å leke med andre?

Sannsynligvis er han usikker og da er det typisk for mange barn at de blir voldsomme og litt for "fysiske". det høres i grunn ikke så spesielt ut, synes jeg. Men det er klart at dere bør hjelpe han til å møte andre barn på en annen måte.

Men som sagt synes jeg du skal engasjere læreren. Jeg er lærer selv og det er en del av vår jobb å arbeide bevisst for at alle barna skal trives og få venner på skolen.

Når det er sagt så er det ikke alltid så lett. Dersom et barn har en væremåte som de andre barna reagerer på så hjelper det lite hva vi gjør. Nettopp derfor trenger gutten din hjelp her. Bli enig med læreren om en strategi som dere kan bruke både på skolen og hjemme.

Gjest trist mamma

Nei, jeg har ikke tips til bøker dessverre. Men det finner du nok f.eks på et bibliotek.

Har gutten din alltid hatt sosiale vansker? Eller kom det nå i forbindelse med skolestart? Er han vant til å leke med andre?

Sannsynligvis er han usikker og da er det typisk for mange barn at de blir voldsomme og litt for "fysiske". det høres i grunn ikke så spesielt ut, synes jeg. Men det er klart at dere bør hjelpe han til å møte andre barn på en annen måte.

Men som sagt synes jeg du skal engasjere læreren. Jeg er lærer selv og det er en del av vår jobb å arbeide bevisst for at alle barna skal trives og få venner på skolen.

Når det er sagt så er det ikke alltid så lett. Dersom et barn har en væremåte som de andre barna reagerer på så hjelper det lite hva vi gjør. Nettopp derfor trenger gutten din hjelp her. Bli enig med læreren om en strategi som dere kan bruke både på skolen og hjemme.

Han har gått noen år i barnehage. Det er et stykke å gå til andre barn hjemme, vi må da følge ham og avtale med foreldre på forhånd. Virkelig heldige de som har barn å leke med hvor man slipper å følge.

I perioder slet han noe med det sosiale i barnehagen også.

Læreren virker flink men sier hun har svært begrenset kapasitet til å hjelpe ham. Mange av elevene har visst sosiale problemer på den skolen.

Gjest sol etter regn

Jeg syns du/dere skal invitere en kamerat med hjem, gjerne en til to ganger i uka i begynnelsen. Gjerne den samme til å begynne med, så de kan knytte litt bånd, og bytte litt etter hvert.

Spør sønnen din hvem han kan tenke seg å invitere, og så ringer dere hjem og spør om det passer osv. Dette er den enkleste måten for dem å bli kjent på en annen måte enn på skolen, der man gjerne blir stigmatisert og satt i bås. "Per er dum, for han bare klyper og drar i armen".. og vips, så ER Per dum, i alles øyne..

Hjemme er man alltid seg selv, og det er spennende å leke på rommet osv..

Å prate med han om hva han _ikke_ skal gjøre, tror jeg hjelper lite, si heller hva han bør gjøre. For øvrig tror jeg han er modningsmessig for liten til å ta inn verbale råd, og omsette disse i praksis, men om dere snakker sammen om dette, og du viser han det i praksis (når han har kamerater på besøk), så kan det nok gå litt fortere.

Vi hadde stor suksess med dette da min sønn slet med det samme. :)

Lykke til!

Annonse

Slikt går seg ofte til med litt jobbing. Sannsynligvis er han bare usikker og blir litt bajas. Så har det blitt en litt dum spiral. Slikt gir jo ikke så veldig positive tilbakemeldinger.

I tillegg til de andre forslagene du har fått:

Hva med å øve hjemme med rollespill i hvordan han kan ta kontakt. Snakk om hvordan og hvorfor noe er en OK fremgangsmåte og annet ikke.

Gjør en avtale med læreren om at h*n foreslår alternativ handlingsmåte for gutten hver gang læreren observerer lite hensiktmessig kontaktsøking.

E.g: "Hva ønsket du nå at Per skulle gjøre / tenke? Ble det slik du ville? Hvorfor ikke? Hva kunne du gjort i stedet?" Evt. spørre Per hvordan hva han ønsket i stedet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...