Gå til innhold

Anorektiker med vann i kroppen


Nerd1365380519

Anbefalte innlegg

Min samboer har hatt anorexia i ca. to år. Hun er 163 cm høy og har vært nede i ca. 35 kg. Nå har vekten økt til 50 kg, men alt hun spiser om dagene er noen epler og knekkebrød, samt litt grønnsaker til middag.

Jeg tror vektøkningen skyldes vann i kroppen og ikke fett, for det kan hun umulig få i seg av det lille hun spiser. Men hun spiser ENORME mengder krydder! Hun dynker maten i grillkrydder, salt, pepper og piffikrydder.

Hun er desperat etter å gå ned i vekt igjen, men hvor lite hun enn spiser, og hvor mye hun enn trener, så nytter det ikke. Er det ikke logisk at vektøkningen skyldes at krydderet samler opp vann i kroppen? Hun vil ikke høre på meg, men kanskje hun ville høre om det kom fra noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpes meg - ho må jo ikke gå ned i vekt om ho veier 50 kilo og er 163 høy. Du klarer ikke å få henne til lege for å få hjelp?

Hun går regelmessig til lege og psykiater, men det er ikke så mye hjelp å få. Legen sier bare hun ser frisk og fin ut, og psykiateren sier hun må spise mer. I det siste har hun lagt på seg mye mer enn matinntaket skulle tilsi, så derfor tviler jeg sterkt på om det er fett. Hun er så desperat etter å gå ned i vekt igjen at hun kan komme til å ta livet sitt om ikke det blir noen forandring. Hun sier hun skal være fornøyd om hun kommer ned igjen til 45 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike krydderblandinger inneholder mye salt, og salt binder vann i kroppen.

I tillegg inneholder mange krydderblandinger glutamat (MSG) som gjør at man blir mer sulten.

Hva om hun bruker urter i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei Nerd

Jeg vil først starte med å si at personer med BMI mellom 18.5 og 25 betegnes som normalvektige. Det er flott at vekten til din samboer er økt fra 35 til 50 kg, men bekymringsvekkende at hun nå forsøker å oppnå vektreduksjon. Det er viktig at du støtter henne i den situasjonen hun er i nå selv om det sikkert er en vanskelig situasjon for deg også.

Hvis din samboer kun spiser det du oppgir har hun et veldig lavt energiinntak, men det kan jo også hende du ikke har oversikt over alt hun spiser. Det er viktig at hun får i seg proteiner, f.eks fra kjøtt, kylling, fisk og egg. Belgfrukter er også gode proteinkilder og er spesielt viktig hvis hun er vegetarianer.

Det er riktig som du antyder at noen typer krydder binder vann. Krydder uten salt har ikke denne effekten, men de kryddertypene du nevner at din samboer bruker inneholder mye salt. Seltin mineralsalt, seltin urter og friske urter av alle slag er bedre alternativer. Jeg tror likevel det er lite sannsynlig at vektøkningen til din samboer er forårsaket av høyt krydderbruk som igjen har ført til vann i kroppen.

Med tanke på din samboers spiseforstyrrelse vil det være uansvarlig av meg å komme med råd om vektreduksjon. Din samboer har BMI 18.8 og ligger derfor i nedre normalområde. Dere bør heller fokusere på et sunt kost og fysisk aktivitet.

Lykke til begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...