terning Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Vi var med vår datter født 1990 hos deg ved to andeldninger etter henvisning fra HBG, vedrørende vår datters torte collis. På ditt råd ble dengang igangsatt voita behandling avsluttet. Hun var da ca 9 måneder. Hun er en fin sterk jente, som de siste årene i økende grad har vist skjevutvikling i ryggen. Hun har i 2 - 3 år vært fulgt opp av RH, og i august iår har hun fått tilpasset et korsett, som er ment benyttet i ca 1 år, for dernest vurdering av om det vil være tilstrekkelig: alternativt om en vil tilrå inngrep/avstiving. Legene synes ikke å finne grunnen til skjevutviklingen, hvorvidt nevrologisk, ortopedisk e.l., og den er nå benevnt som ideopatisk. Vi følger postivt opp den korsett tilpasning som vår datter har avfunnet seg med, og som hun flott følger opp. Samtidig føler vi - i noen grad - at RH ikke synes sikre nok i forhold til det igangsatte. Det er også slik at mange uttrykker at RH her har valgt en eldre og skjematisk tilnærming til dette. Kunne det være tjenlig at du så på henne igjen, eller er det slik at du har avsluttet din praksis, og at dette ikke er noe alternativ. Vi må samtidig tillegge at vi ikke er av den typen som løper rundt til alle og innhenter råd vedrørende dette, men at vi erindrer deg som en god og fornuftig lege i forhold til det du dengang vurderte. Ifølge legene skal hun ha en svært føyelig ryggrad som før korsett hadde vinkel 44 grader (stående), og 27 grader (liggende). Bilder tatt med korsett, etter noen få dagers bruk, viste tilnærmet 100 % korrigering, beskrevet av behandlende lege som sjeldent og spesielt. Dette er i korthet saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200210-torte-collis-ved-f%C3%B8dsel-senere-idiopatisk-scoliose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Takk for hyggelig hilsen. Jeg har sluttet i min praksis, slik at jeg ikke kan se din datter og gi deg en second opinion på bakgrunn av det, men jeg vil gjerne gi deg noen tanker her. En progressiv scoliose hos piker i tenårene er så og si alltid en idiopatisk scoliose, som man ikke finner noen årsak til. Man vil alltid overveie en nevrologisk eller muskulær bakgrunn, men det er det som regel lett å utelukke. Ortopedene vil gjerne følge utviklingen en tid og se hvordan og hvor fort scoliosen øker på før de starter behandling. Fortsatt er korsettbehandling den mest brukte behandlingen. Den kritikk som har vært reist mot denne behandlingen er at den blir brukt selv om den ikke korrigerer skjevheten godt nok, og at man driver med den for lenge, fordi avstivingsoperasjonen er en stor operasjon som det er lett å utsette. Når korreksjonen i korsettet er så god som du beskriver, og jeg er enig i at dette er uvanlig, er jeg ikke i tvil om at dette er den riktige behandlingen. Spesielt fordi din datter er i 15 års alderen, og snart utvokset. Dersom man kan bruke korsettet med samme gode effekten til veksten er stoppet opp, er det en god sjanse for at det gode resultatet holder seg når behandlingen avsluttes. Et av problemene med korsettbehandling er nemlig at scoliosevinkelen bedres betydelig under behandling, mens det i årene etter igjen skjer en øking av vinkelen. Derfor er ofte behanlingssekvensen den at man først bruker korsettet ett eller flere år, avslutter behandlingen, og så følger utviklingen med fortsatte kontroller. Dersom scoliosen fortsetter å utvikle seg, kan det likevel bli operasjon. Det er en tilstand som krever stor tålmodighet både av barn og foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200210-torte-collis-ved-f%C3%B8dsel-senere-idiopatisk-scoliose/#findComment-1420550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
terning Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Takk for hyggelig hilsen. Jeg har sluttet i min praksis, slik at jeg ikke kan se din datter og gi deg en second opinion på bakgrunn av det, men jeg vil gjerne gi deg noen tanker her. En progressiv scoliose hos piker i tenårene er så og si alltid en idiopatisk scoliose, som man ikke finner noen årsak til. Man vil alltid overveie en nevrologisk eller muskulær bakgrunn, men det er det som regel lett å utelukke. Ortopedene vil gjerne følge utviklingen en tid og se hvordan og hvor fort scoliosen øker på før de starter behandling. Fortsatt er korsettbehandling den mest brukte behandlingen. Den kritikk som har vært reist mot denne behandlingen er at den blir brukt selv om den ikke korrigerer skjevheten godt nok, og at man driver med den for lenge, fordi avstivingsoperasjonen er en stor operasjon som det er lett å utsette. Når korreksjonen i korsettet er så god som du beskriver, og jeg er enig i at dette er uvanlig, er jeg ikke i tvil om at dette er den riktige behandlingen. Spesielt fordi din datter er i 15 års alderen, og snart utvokset. Dersom man kan bruke korsettet med samme gode effekten til veksten er stoppet opp, er det en god sjanse for at det gode resultatet holder seg når behandlingen avsluttes. Et av problemene med korsettbehandling er nemlig at scoliosevinkelen bedres betydelig under behandling, mens det i årene etter igjen skjer en øking av vinkelen. Derfor er ofte behanlingssekvensen den at man først bruker korsettet ett eller flere år, avslutter behandlingen, og så følger utviklingen med fortsatte kontroller. Dersom scoliosen fortsetter å utvikle seg, kan det likevel bli operasjon. Det er en tilstand som krever stor tålmodighet både av barn og foreldre. Takk for info ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200210-torte-collis-ved-f%C3%B8dsel-senere-idiopatisk-scoliose/#findComment-1420850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.